Ati 4850 512mb upgrade naar ati 5850 1gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vincent1993

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2006
Goedenavond,

Ik heb op dit moment het volgende systeem;

http://www.helpmij.nl/forum/systemspecs.php?userid=66360

met een x58 moederboord en de ati 4850 512 mb. Nu wil ik het gamen iets verbeteren (sommige games gaan een beetje haperen) en dan zo dat ik weer goed vooruit kan met nieuwe games. Nu leek mij de ati 5850 1 gb een goeie optie, qua prijs en volgens mij ook qua prestaties. Klopt dat en maakt die 1gb geheugen veel verschil?
En dan nog een vraag, hoeveel zou ik waarschijnlijk ongeveer kunnen krijgen voor de ati 4850 van ongeveer een jaar oud?

Alvast bedankt!

niet alleen die 512 mb extra geheugen geeft verschil sterker nog ik denk dat je er niets van merkt.
het ligt aan de clocksnelheid van het heugen en het aantal transistors.
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts/bGpkZZiWmJPKZsg,bGRkapiamJLKZcg/
een linkje naar een overzichtje van de 2 kaarten.

het is zeker een goeie optie maar je zegt dat sommige spellen niet helemaal soepel lopen ik heb zelf ook een 4850 met een core 2 duo e8400 en ik elk spel op het hoogste spelen alleen gta 4 loopt niet lekker op vista maar wel op xp en windows 7.

ik vind het zelf een goeie keuze alleen wel even kijken of je genoeg stroom aansluitingen hebt voor je videokaart:thumb:

bij mij loopt het ook alles wel lekker, alleen soms merk ik toch dat ie met nieuwe spellen (modern warfare 2, gta 4 inderdaad, en ook met crisis) moeite heeft. komt ook door resolutie van 1680 x 1050 denk ik?

Enne, hoe weet ik of ik genoeg stroom aansluitingen heb? Ik steek de kaart toch gewoon ipv me huidige in t pci slot?

bedankt voor je reactie iig:)

als je niet in je kast zelf wil zitten en het type van je voeding weet kan je het zien bij de specificaties van de voeding.

de 4850 is 1 x een PEG6 stroomaansluiting nodig en de 5850 is 2 x een PEG6 aansluiting nodig.

als je wel in je kast kijkt moet je gewoon even kijken naar je videokaart daar zit achterin (die zwarte aansluiting op het plaatje) een aansluiting van het stroom en je moet dan even kijken of er 2 van die stekkertjes zijn 1tje aan je videokaart en eentje hangt er ergens los en als die er niet tussen zit moet je ook nog een andere voeding hebben wel even opletten dat het 6 pinnetjes zijn dat je niet op de 4 en 8 pins aansluiting van het moederbord verkijkt.
amd4850-2.jpg

geen 2de stekkertje los..:(
hele nieuwe voeding dan? Is dan een videokaart met 1 zoon aansluiting niet voordeliger? als die bestaat iig

volgensmij is de 4850 de laatste met 1 stekker of er moet eentje zijn van de 5000 series wat niet begint met de 58xx .
volgensmij ben je dus echt een andere voeding nodig als je wilt upgraden.
ik heb geen idee wat de stroom vereisten zijn voor de 5850. ik heb zelf nu een corsair vx550 die heeft wel 2 aansluitingen alleen ik heb zelf geen idee of die wel een andere videokaart trekt daar kunnen andere leden vast wel een antwoord op geven ;)

je zult wel wat verschil merken, maar ik zou het zonde van het geld vinden.
de 4850 is redelijk nieuw, en zo heel veel beter is de 5850 ook
niet
ik zou wachten

Inderdaad voor de games die er nu zijn merk je niet veel verschil. Het zou alleen bij een paar games verschil geven.Voor de games die nog uit moeten komen waarschijnlijk wel maar tegen die tijd zijn er waarschijnlijk nieuwere of is nvidia met nieuwe kaarten uit en zijn die van ati stukken goedkoper.

@Ruben94
Die 4850 is ook niet echt meer nieuw die kwam ook al in juni 2008 uit dat is ook al bijna 1 1/2 jaar geleden.

Ik koop zelf pas een nieuwe videokaart als Intel nieuwe processoren uitbrengen. Ik denk dat je tegen die tijd bijna 2 x 5850 kan kopen voor wat ze nu zijn aangezien de productie ervan niet lekker gaat en nvidia dan kaarten heeft.

maarja het is jou geld en als je er eentje wil kopen moet je ook een andere voeding hebben ik zou eentje zoeken van 700 watt of meer dan hoef je waarschijnlijk bij de volgende upgrade niet weer een nieuwe te hebben maar ik kan niet in de toekomst kijken dus ik weet niet of het ook voldoende word.

dan wacht ik nog even, het heeft ook geen haast;) gamen gaat prima, maar fary cry 2 op optimal met directx 10 goed spelen is toch wel leuk:D
bedankt voor de reacties, zet hem op opgelost.

De HD5850 is een stuk beter dan een HD4850.
De voeding is een ander verhaal. Wat staat er op je voeding bij de +12V-lijn?

Verschil HD4870 en HD4850
http://www.tomshardware.com/charts/...compare,1533.html?prod[2870]=on&prod[2840]=on
Je ziet dus dat de HD4870 al een stuk beter is dan een HD4850.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5850,2433-6.html
Hier zie je dat de HD5850 op zijn beurt weer een stuk beter is dan een HD4870.

Probleem wat nog niet genoemd is: De HD5850 is een vrij lange kaart. Het is de vraag of de kaart fysiek in je kast past.

Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat ie past, zit nog wel 8 cm achter mun huidige vrij, misschien meer.

op voeding staat "max =360 watt", of bedoel je aantal ampère?

max ampere bij de +12V-lijn
Maar hoeveelheid Watt mag ook. Zolang het maar over de 12V-lijn gaat.

360W / 12V = 30A.
Beetje weinig vind ik voor een HD5850

oke.. en wat voor voeding zou ik dan aan moeten denken als vervanging? heb al even gekeken bij die link in je handtekening, maar kan er niet precies vinden welk ampere enzo (totaal geen verstand van stroomtoevoer enzo);)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan