ATI 4850x2 crossfire werkt niet, lage framerate

Status
Niet open voor verdere reacties.

NaturesVoice

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2004
Hallo,

Ik speel graag World of Warcraft en voorheen had ik met mijn computer geen enkel probleem om op hoogste settings en hoogste resolutie 60 fps te hebben.
Na wat pech (harde schijf die ermee ophield) is mijn computer opnieuw geinstalleerd alleen als ik nu wow speel dan krijg ik nog maar 30 fps max.

Ik heb gebeld met de winkel en volgens mij is het mijn videokaart die maar voor de helft gebruikt wordt. Maar dan komt het probleem, ik heb dus geen optie in mijn catalyst controll center voor Crossfire. 1 keer heb ik het zover gekregen dat er wel Crossfire bij kwam te staan. Ik heb toen catalyst 10.8 xCode geinstalleerd en een crossfire profile bestandje. Toen kreeg ik de crossfire aan maar het werkte nog steeds niet. Als ik op 'identy gpu' klikte dan kwam er een grote 1 te staan terwijl ie er 2 moet tellen volgens mij. In apparaatbeheer staat 2 keer de 4850x2 kaart.

Ik kan me herinneren dat ik wel degelijk die crossfire optie had voor de herinstallatie maar nu heb ik dus een kaart die maar voor de helft werkt.

Ik weet echt niet meer wat ik verder moet doen.

Mijn systeem:
Moederbord: ASUS P6T Deluxe V2,s1366 I7,ATX,X58,DDR3,3xPCIe,1394
Processors: Intel Quad Core I7 920 s1366,2.66GHz,1333MHz,8MB,BOX
Videokaart: Sapphire ATI HD4850x2,2GB DDR3,HDTV,4xDVI,HDMI,PCIe
Directx: 11
Catalyst: 10.8

Ik heb deze site gevonden (van Sapphire) met drivers: http://www.sapphiretech.com/presentation/downloads/download_index_01.aspx?psn=0006

Hier staat naast de standaard ATI driver voor catalyst control center, ook nog een xcode driver en iets voor crossfire.

Welke moet ik nou hebben? Is die xcode genoeg of moet die standaard CCC er ook bij?
En die derde file voor crossfire, moet ik die ook hebben? Geldt 4850x2 als een crossfire kaart of heb je die file alleen nodig als je 2 losse kaarten aan elkaar knoopt?

Ik hoop dat je kan helpen want ik vind het zo zonde dat die kaart het altijd prima heeft gedaan maar ik hem nu niet meer aan de praat krijg.

P.s. moet die remove tool in veilige modus gedraait worden?

Laatst bewerkt:
Haal je drivers van de ATI website (www.ati.com) Deze zijn het meest recent, je hoeft alleen het Control Center te hebben en eventueel de Crossfire xcode.

Heb dat gedaan. Drivers helemaal weggehaald en nieuwer erop gezet. Heb de catalyst er alleen op gehad en in combinatie met de xcode driver. Maar nog steeds staat er bij catalyst control center onder graphics hardware dat ik 1 primary adapter heb en 1 disabled adapter ipv 1 linket adapter.

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4850 X2
Device ID 9443
Vendor 1002

Subsystem ID E870
Subsystem Vendor ID 174B

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x2

BIOS Version 011.011.000.000
BIOS Part Number 11X-B50102-X06
BIOS Date 2008/09/16

Memory Size 1024 MB
Memory Type GDDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 993 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 63,6 GByte/s

Disabled Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4850 X2
Device ID 9443
Vendor 1002

Subsystem ID E870
Subsystem Vendor ID 174B

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x2

BIOS Version 011.011.000.000
BIOS Part Number 11X-B50102-X06
BIOS Date 2008/09/16

Memory Size 1024 MB
Memory Type GDDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 993 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 63,6 GByte/s

Laatst bewerkt:
Zit de Crossfire Bridge goed aangesloten? Misschien maken ze geen contact, dat zou de reden kunnen zijn waarom apparaatbeheer ze wel ziet.

3186855.jpg

Ik heb niet 2x een 4850 kaart ik heb een 4850x2, das 1 kaart met 2 dingen erop. En voor dat iemand zegt: 4870x2 heeft geen crossfire want dat zit er al ingebouwd, nee 4850x2 is een uitzondering omdat je crossfire moet kunnen uitzetten als je 4 monitoren wilt aansluiten (wat ik niet wil).

Ik heb dus geen verbindingsstukken, ik moet op een of andere manier de computer duidelijk maken dat hij beide dingies moet gebruiken. Apparaatbeheer ziet wel beide onderdelen van de kaart maar er wordt er maar 1 gebruikt zoals de info in mijn vorige post laat zien.

Je zegt dat je computer opnieuw is ge-installeerd. Heb je toen ook de moederbord drivers ge-installeerd?

En kijk eens bij apparaatbeheer bij 'beide' kaarten naar de eigenschappen. Staat er niet 1 uitgeschakeld?

Ik heb het laten installeren en ik ga ervan uit dat BIOS goed is geinstalleerd.
Bij apparaat beheer staan 'beide' kaarten, allebei enabled en werken correct.

Ik heb inmiddels catalyst drivers 8.11, 9.1, 10.7 en 10.8 geprobeerd maar dat helpt allemaal niet.

De enige keer dat ik crossfire heb gezien was toen ik de stekker van de monitor in de slot ernaast stak en toen drivers installeerde. Maar toen was de crossfire setup 4850x2 + vga van moederbord :S Dat werkte ook helemaal niet, kon geeneens 1920x1200 resolutie aanzetten.

Het stomme is ook, ik kan dus nu 4 monitoren aanzetten en dat kan alleen als de crossfire optie uit staat.
Op 1 of andere manier moet ik zorgen dat 'beide' kaarten werken. Er zou er 1 primary moeten zijn en de ander linked maar nu heb ik primary en disabled :(

Laatst bewerkt:
De drivers van je moederbord hebben helemaal niets met je bios te maken en ze heten ook wel chipset-drivers.

Als het goed is moet je deze hebben.

Dit zijn chipset-drivers voor je moederbord.

Ok die driver ziet er goed uit. Support voor crossfire.

Maar hoe installeer ik zoiets? Ik run de setup.exe en volg instructies maar er gebeurt eigenlijk niks. In program files heb ik nu een mapje met 2 text bestandjes verder niks.

Waar kan ik trouwens zien welke chipset drivers ik nu heb zodat ik kan zien dat deze driver een nieuwe is.

Ik ben er intussen vrij zeker van dat het niet aan de catalyst driver ligt dus wil graag nu deze chipset driver proberen.

EDIT: heb CPU-Z gedownload en het zegt dat mijn chipset driver X58 is en Southbridge ICH10R dus die driver deed niks omdat het er al op staat waarschijnlijk. Dus dat is het probleem ook niet :(

EDIT2: ik heb CPU-Z gedraaid nadat ik die driver had gerunned. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat dat de fix was maar alles werkt nu. Heb 2GB toegewezen videogeheugen, 1 primary en 1 linked adapter, crossfire aan, alles prima. Many thanks voor uitleggen over chipset-drivers :D

EDIT3: dit is echt bizar, gisteravond deed ie het nog en nu is die crossfire optie ineens weer verdwenen. Had ook ergens gelezen dat je bij 3D settings in catalyst de AI kan veranderen voor succes, gister deed ie het met advanced en vandaag niet meer. Ik zet hem op standaard en crossfire verschijnt weer na reboot. Vervolgens crashed m'n wow en is de optie weer weg. Er wordt nog steeds 2GB videogeheugen toegewezen, bij apparaatbeheer staan ze nog steeds 'beide' en werken correct maar ben nu een halve kaart kwijt zonder crossfire. Er staat nu alleen nog maar een primary kaart, geen linked of disabled dus kan de computer nog steeds maar de helft gebruiken. Dat kan toch niet dat die crossfire optie steeds verdwijnt?

Laatst bewerkt:
Ok het is opgelost nu. Ik had de chipset drivers niet goed geinstalleerd waardoor de computer dat crossfire gebeuren niet begreep. Alles werkt nu zoals het moet zijn. Nogmaals bedankt voor het zetje in de juiste richting.

oké, fijn om te horen dat het nu werkt. En geen dank.:thumb::thumb:

Ja sorry toch weer een probleem. Ik had alles aan de praat, alles stond goed, heb gisteravond nog prima gespeeld maar vanmorgen zet ik de computer aan en is die crossfire optie weer weg. Hoe kan dat nou? Tijdens het installeren van de drivers heb ik de computer vaak gereboot en toen bleef die crossfire optie op z'n plek zitten. Nu is de stroom er een nachtje afgeweest en weet de computer weer van niks. Heb geprobeerd om de catalyst drivers er weer opnieuw op te zetten maar dat helpt niet. Ben weer helemaal terug bij af, 1 primary kaart, 1 disabled, 4 mogelijkheden voor monitoren en maar 1GB toegewezen videogeheugen.

Ik begrip dit echt niet, alles was prima gister, alles werkte en nu is het weer weg. Wat kan ik nu nog meer doen?

EDIT: na de kast opengemaakt te hebben en de kaart wat aan te duwen en wat losse kabels opzij geschoven te hebben was ineens alles weer goed. Ik heb de gekste computer van Nederland volgens mij. Misschien dat morgen m'n beeldscherm ontbloft of m'n netwerkkaart het opgeeft. Na problemen met geheugenbank, harde schijf en videokaart kan je niet echt van een stabiel systeem spreken.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet door wie jij je computer hebt laten herinstalleren en de HDD hebt laten vervangen, maar die moet 'terug naar school'.

Als je iets vervangt in je computer heb je altijd kans dat er door het rommelen in dat ding er wat los gaat zitten. Dus maw. Als je wat vervangt druk je daarna de rest weer aan.(En maak je hem weer schoon vanbinnen)
En als je je besturingssysteem opnieuw installeert dan begin je met het besturingssysteem en daarna als eerste je chipsetdrivers en daarna pas de rest.

Als dit niet zo gebeurd bestaat de kans dat je problemen krijgt zoals jij die hebt/had.

Ik hoop dat ie het nu blijft doen, veel succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan