ATI(/AMD) Radeon XPRESS.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hackertje

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2012
Hallo allemaal,
Al een hele lange tijd heb ik een probleem met mijn videokaart.
Het is namelijk een... Of nou, dat is het probleem juist.
Op de voorkant van mijn computer staat dat het een "Graphics by ATI Radeon XPRESS 200" (met 64 MB geheugen), maar als ik kijk op de videokaart zélf, dan staat er op die sticker "ATI Radeon X1300 Series, 512M". Nou DENK ik dat dat 512 MB betekent maar dat weet ik (dus) niet zeker.
Ik weet dus niet welke van de twee het nou is.
Wel handig om te vertellen is dat er op m'n videokaart een DVI-uitgang (met verloopstukje naar VGA, whatever) (en een tulp, PAL/NTSC) zit, en aan m'n moederbord een ook nog een VGA-uitgang.
Als ik kijk bij de eigenschappen van m'n videokaart (in Windows) als mijn beeldscherm is aangesloten op het moederbord dan zie ik staan --> Radeon X200.png <--.
Maar als ik kijk bij de eigenschappen van m'n videokaart (in Windows) als mijn beeldscherm is aangesloten op m'n videokaart, dan zie ik staan --> Radeon X1300.png <--.

Zou het zo kunnen zijn dat er twee videokaarten in mijn computer zitten, ééntje in het PCI-slot, en ééntje geïntegreerd in het moederbord?
En, (als ik mijn beeldscherm heb aangesloten op de videokaart), wat is dan de juiste?

Groeten,
Hackertje

Laatst bewerkt:
Misschien zit er al een extra videokaart in je pc, maar worden beide herkend ...
toevallig 2 monitoraansluitingen achter op je pc??

Het programma specy of HWinfo kán wellicht meer uitkomst en duidelijkheid bieden ...

Ja, je hebt 1 losse videokaart en 1 videokaart geïntegreerd op het moederbord (de x200). De X1300 is de losse kaart en deze is krachtiger. Zoals altijd met een extra losse videokaart: het beeldscherm op de losse videokaart aansluiten en niet op de aansluiting op het moederbord. De aansluiting op het moederbord wordt namelijk uitgeschakeld zodra er een losse videokaart geplaatst wordt.

Heb je de drivers van de x1300 geïnstalleerd?

Ik had de drivers van de X1300 geïnstalleerd, maar die deed het opeens niet meer, toen heb ik m'n beeldscherm aangesloten op m'n moederbord, toen kreeg ik niet de juiste (optimale) resolutie dus dat betekent drivers installeren. Dat heb ik toen dus gedaan (van de X200, de drivers van de X1300). Uiteindelijk deed deze het ook niet meer en heb ik m'n beeldscherm weer aangesloten op de videokaart, en toen kreeg ik weer niet de juiste (optimale) resolutie dus dat betekent drivers installeren. -D-a-t- -m-o-e-t- -i-k- -n-u- -n-o-g- -d-o-e-n-.- (doorgestreept) Na het klikken op "Detect" bij de schermresolutie-instellingen werd het beeldscherm (en de videokaart) herkent en kreeg ik weer de juiste (optimale) resolutie. Trouwens, op de site van ATI (AMD dus, ik heb het idee dat AMD ATI heeft overgenomen, whatever) http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx kan ik niet de drivers voor de X200 maar wel voor de X1300 vinden.
Ook nog, volgens mij is 256 MB méér dan 64 MB, dus dan zou mijn geïntegreerde videokaart krachtiger zijn (4x) dan mijn losse videokaart, vergelijk de twee (ja, twee) foto's (die in het eerste bericht staan) maar eens met elkaar.

Laatst bewerkt:
zodra je de X1300 op het moederbord plaatst hoort de onboard videokaart uitgeschakelt te zijn als dit niet zo is dan heb je een hardware probleem

Dat lijkt me vrij logisch, want anders was dit niet gebeurd :P.
Trouwens, de X200 werkte ook prima, nou ja prima, uitstekend met de drivers van de X1300, enig idee hoe/waarom?

Laatst bewerkt:
Wat K1pje zegt klopt helemaal: als je een losse videokaart hebt (bij jou de X1300) dan wordt je geïntegreerde kaart uitgeschakeld, behalve bij de meest moderne moederborden. Die bieden de mogelijkheid om interne en externe GPU in crossfire te zetten. De drivers voor je X200 vindt je op de cd van je moederbord of op de supportsite van je mobo-fabrikant. En inderdaad: AMD heeft alweer enige jaren geleden ATI overgenomen. Maar wat is nou precies je probleem?

Pieter

haal de videokaart eruit zodra je drivers probeert te installeren van de onboard kaart
wellicht zorgt dat voor conflicten zorg er ook voor dat je niet allebei de drivers er op hebt staan

@pieter dat werkt alleen bij de nieuwere moederborden hij heeft nog een X1300 videokaart(die dingen zijn oud)
ik acht de kans zeer klein dat zijn moederbord daar voor ondersteuning aanbied

Laatst bewerkt:
Mijn probleem is, was, dat ik niet wist welke videokaart nou die ene was die dus los erin zat (wel aangesloten natuurlijk :P), zodat ik niet goed wist welke drivers ik nou moest hebben.
Want ik wist dat het een X200 was, maar dat was dus de onboard chip.
Maar alle (driver-installatie)programma's (dus ook games) zeiden dat het een X1300 was.
Dank jullie wel voor alle hulp, fijn dat ik zo snel geholpen ben :thumb: !!!!!
Nou had ik alleen nog één vraagje en dat is:
Kan ik eigenlijk ook 2 beeldschermen gebruiken op mijn computer, één op mijn X200, en één op mijn X1300 ?
Wat sowieso wel kan, is op mijn X1300 een DVI (naar VGA) en een tulp (een gele, zogenaamde S-VIDEO, volgens mij is dat iets anders, maar, het zal) allebei aansluiten en dan mijn ACER-scherm uitbreiden naar mijn (oude) beeldbuis (tulp naar SCART) op 25Hz met súpermooie beeldkwaliteit van 640×480 pixels :P !!!!!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan