ati powerxpressovergeschakeld op andere grafische kaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Berichten
67
Laptop ACER Aspire 7535.

direct na de opstart krijg ik de boodschap "ati powerxpress het systeem staat op het punt over te schakelen naar een andere grafische processor...."
Dan krijg ik enkele minuten om OK te drukken of te anulleren.

bij OK schakelt wordt het scherm donkerder ?!?

Soms doet hij dit "automatisch". Dan meldt hij gewoon 'is overgeschakeld op andere grafische kaart'

Begrijp daar niets van - hij heeft toch maar één grafische kaart...:confused:
 
Begrijp daar niets van - hij heeft toch maar één grafische kaart...:confused:

Dat hoeft niet: Er zijn laptops die een beschikken over een 'insteek' grafische kaart (bijv. op de mini-pci aansluiting of extra 'bovenop' het moederbord) én een grafische chip op het moederbord (onboard).

Als er geen gebruik wordt gemaakt van de krachtiger mogelijkheden van de 'insteek' grafische kaart dan kan de grafische chip op het moederbord worden gebruikt (denk aan tekstverwerking, surfen etc.). Soms detecteert de laptop zelf (o.b.v. belasting) welke van de 2 grafische mogelijkheden op dat moment het meest zinvol ingezet kan worden.

Kijk in het gebruiksboekje of je laptop over iets dergelijks beschikt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet: Er zijn laptops die een beschikken over een 'insteek' grafische kaart (bijv. op de mini-pci aansluiting of extra 'bovenop' het moederbord) én een grafische chip op het moederbord (onboard).

Als er geen gebruik wordt gemaakt van de krachtiger mogelijkheden van de 'insteek' grafische kaart dan kan de grafische chip op het moederbord worden gebruikt (denk aan tekstverwerking, surfen etc.). Soms detecteert de laptop zelf (o.b.v. belasting) welke van de 2 grafische mogelijkheden op dat moment het meest zinvol ingezet kan worden.

Kijk in het gebruiksboekje of je laptop over iets dergelijks beschikt.

Tijs.

Hallo Tijs,
Bedankt voor de reactie. Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.
Een handleiding heb ik helaas niet gekregen; mogelijk zit deze "handleiding" opgeslagen in de laptop zelf. k zal dat in 't weekend eens proberen te vinden (de laptop is van mijn dochter, en die zit momenteel op kot).

Als ik het goed begrijp zou de besturingsprogramma deze grafische kaart uitschakelen indien deze niet echt nodig is. Goed voor de batterij neem ik aan. Maar schakelt hij deze ook terug in? Zij kreeg de indruk dat haar schermweergave "donkerder" werd...
 
Het uitschakelen van de 'snelle' grafische kaart is inderdaad een energiebesparende maatregel, en heeft bovendien zijn voordelen als het erover gaat hoe warm de laptop wordt. En inderdaad wordt meestel automatisch heen en weer geschakeld o.b.v. de grafische 'behoeften' van de applicaties/spelletjes die worden gedraaid.

Verminderde helderheid is een energiebesparende maatregel, net als bovenstaande.
Dus ook daaromtrent de handleiding doornemen. Bovendien is dit vaak als instelling in de 'normale' energiebesparingsinstellingen gedaan (indien Vista). Dus indien Vista, kijk dus zeker onder de categorie energiebesparing in configuratiescherm en doe aanpassingen indien nodig.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan