Ati Radeon 4870X2 Kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bosch3n

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2013
Beste meneer/mevrouw,

Eerst mijn computer specs:
- Asus Rampage Formula mb
- Intel Core 2 Quad Q9550 cpu
- Ati Radeon HD4870x2 videocard
- Corsair geheugen 2x2gb op 800mhz
- een aantal hardeschijven , waarvan een velociraptor 10k rpm waar windows op staat.
Ik heb 4 of 5 hardeschijven met sata (2x 1TB, 300gb, 150gb velociraptor) en 1tje met IDE (120gb)
Ik heb er maar een aantal aangesloten.

Ik had laatst een probleem met het installeren van windows, toen bleek het geheugen kapot te zijn. Ik heb toen nieuw geheugen geplaatst. De computer is 4 jaar oud, en heeft het weer voor 4/5 maanden gedaan. Tot gisteravond. Ik had de computer in slaapstand gezet, en tikte op enter toen ik terug kwam, en de computer viel (plofte) uit. Wist even niet wat me overkwam. Daarna de computer weer aangezet, zonder resultaat. Geen scherm. Blijft dus zwart scherm.

Ik denk dat de videokaart een Ati Radeon HD4870x2 kapot is gegaan. De cooler maakte al een maand een raar geluid, en bleek ook veel stof in te zitten, ik heb daarna de videokaart verwijdert uit de computer en het stof weggezogen. Daarna weer opnieuw geinstalleerd, en zonder resultaat. De computer geeft nog steeds een zwart scherm.

Is het nu daadwerkelijk me videokaart die stuk is of kan het ook het moederbord zijn?

Ik heb geen vga aansluiting op het moederbord zelf, dus ik zou het alleen kunnen testen met een andere videokaart, alleen die heb ik niet.

Ik zit er aan te denken een nieuwe videokaart te kopen, omdat de Ati al erg veroudert is (4 jaar oude "kapotte" videokaart). Ik zat te denken aan een NVIDIA GTX 660ti. Een in mijn ogen goede prijs-kwaliteit kaart. Me budget is eigenlijk niet zo groot. Maar voor deze videokaart heb ik het wel +-230 euro over.

Ik vroeg me af of iemand anders nog suggesties heeft op mijn probleem.?
Is het verstandig zon videokaart te kopen, aangezien ik een Q9550 intel heb en een asus rampage formula moederbord?

Alvast bedankt,

en met vriendelijke groet,

Stefan

Oja, misschien nog goed om er bij te zetten welke games ik speel.

Ik speel World of Warcraft, en speel die momenteel met de Ati Radeon 4870X2 op low settings (laagste video settings). Met een fps van 60 average.
Zou graag weer op high/ultra willen spelen met 60+ fps.

Is de nieuwe kaart Gtx 660ti future proof? Ik hou van mmo-rpg, zou ik de nieuwe elder scrolls online met deze kaart kunnen spelen in de toekomst?

Alvast Bedankt

Stefan

Ik mist nog wat belangrijke informatie: welke voeding heb je? Geeft je pc ook nog piepjes als deze aan gaat? Gaan de ventilatoren draaien?

Beste K1pje,

Voeding: Thermaltake Tough Power 750W.

Me pc geeft geen piepjes als deze aangaat.
De ventilatoren gaan draaien, van zowel de processor, als van de videokaart , zodra ik de computer aanzet.

Als er geen piepjes zijn en de ventilatoren gaan wel draaien, dan is 9 van de 10 keer het moederbord kapot. Heb je toevallig de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen om dit te bevestigen? Misschien dat je bij een vriend van je wel je videokaart kan testen om te kijken of dat deze het nog doet.

Dit wordt al lastig, omdat de vriend niet meer bij een computerzaak werkt, waar hij voorheen wel de connecties had, heeft hij die nu helemaal niet meer...

Dus hardware uitwisselen wordt al lastiger..

Wel bedankt voor je reaktie. Ik ga proberen iets uit te zoeken, waardoor ik er wel achter kom dat het het moederbord is en niet de videokaart.

Ik hou je op de hoogte.

Makkelijkste manier om de videokaart te testen, is (nogmaals) om deze in een andere pc te stoppen en daarmee te testen ;)

Beste K1pje,

Ik heb de videokaart laten testen door een computerwinkel.
De videokaart is helaas kapot.
Dus dat wordt een nieuwe videokaart.

Met vriendelijke groet,

Stefan

Beste K1pje,

Me computer werkt weer, ik heb een nieuwe videokaart geinstalleerd.

Alleen ik zit met iets anders nu. Me hd_led zie ik oranje knipperen op me moederbord. (heb allemaal lichtjes daarop zitten om te zien of alles werkt, meeste is gewoon groen, behalve hd_led. Die is oranje, en blijft ook oranje knipperen.

Is dit iets om zorgen over te maken?

Ik heb 2 hardeschijven aangesloten en 1 dvd-drive .

Groetjes Stefan

Laatst bewerkt:
Knippert het ledje erg snel? Want normaalgesproken knippert de HDD led altijd wanneer je deze aanspreekt. Misschien staat het ook wel beschreven in de handleiding van je moederbord.

Ja, als ik bestanden kopieer dan knippert hij sneller.

Ik denk dat het gewoon zo hoort, maar dat ik het lichtje zelf nooit echt goed heb gezien, omdat die grote videokaart ATI Radeon 4870X2 ervoor zat.

Heb de handleiding van me moederbord erbij gepakt, staat niet zoveel over in, heb alleen de "quick start guide".

Bedankt voor al je reacties.

Groet

Je kunt altijd even de handleiding op internet opzoeken (middels de site van de fabrikant). Als je computer nu gewoon normaal werkt, denk ik niet dat er iets mis is of dat er iets is om je zorgen over te maken.

De handleiding voor je moederbord vind je hier: http://www.asus.com/Motherboards/RAMPAGE_FORMULA/#support_Download_30
Kies daar de op een na onderste: Rampage Formula user’s manual(English)
In hoofdstuk 2, bladzijde 3 staat dit:

51c07bbd17dd8-Hard_disk_led_Rampage_MB.PNG

Over de kleur van het ledje wordt niets gezegd. Ik ben het met K1pje eens: niets aan de hand.

Bedankt Porrelaar,

Ik was er idd nog niet helemaal zeker van, maar idd niks aan de hand dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan