ATI Radeon HD 2600XT of nVidia GeFore 8800GT?

Status
Niet open voor verdere reacties.

1react

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
Hallo,

Ik ben nu in het bezit van een Ati Radeon HD 2600XT en er viel mij iets op toen ik ging zoeken naar een nieuwe videokaart. De meeste mensen zeggen ( op Engelse fora ) dat de 8800GT en de HD2600XT eigenlijk helemaal niet veel verschillen.

Maar ik heb iets gevonden waarin ze allemaal netjes op een rijtje staan.
http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?cpu=GeForce+8800+GT
Hieruit blijkt dat je 8800GT ver boven de HD2600XT staat. Maar ik heb geen flauw idee wat ik nou moet geloven en daarom vraag ik het hier.

Of de 8800GTX?

Wat is jullie mening?:rolleyes:

Groet,

Steve

Laatst bewerkt:
Beiden 8800'en zijn een pak sneller dan de 2600. De 2600 is de concurrent van de 8600 meen ik. Van die twee 8800'en is de GTX dacht ik de snelste, maar daar ben ik niet zeker van.

Dat rijtje is gebaseerd op benchmarks (dat zijn tests) met het programma PerformanceTest. Dit programma schetst globaal wel een beeld van hoe goed een kaart is, maar als je het helemaal zeker wilt weten kun je beter kijken naar uitgebreidere tests. Dit zijn tests die onder andere de frames per second in verschillende games op verschillende resoluties en instellingen testen. Zo weet je hoe goed de videokaart in de praktijk presteert, waar het natuurlijk allemaal om gaat. Er zijn veel sites die verschillende benchmarks op een rij zetten, bijvoorbeeld de Nederlandse Hardware.info.

Ik kan je nu al gelijk vertellen dat de ATI HD 2600XT echt niet even goed is als de 8800GT. De 2600XT is ongeveer even goed als de nVidia 8600GT en slechter dan de nVidia 8600GTS. Heb je de GDDR3 of GDDR4 versie van de 2600XT? Hier een vergelijkingstabel van de resultaten van de benchmarks: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts/bGRkZZibmJLK,bGRkaJiXmJfK,bGRkZ5iSmJfK/
Ik weet niet welke GDDR jij hebt dus heb ik ze er beiden maar bij gezet.

Anyway, als je een nieuwe videokaart wilt aanschaffen is de nVidia 8800GT niet zo'n goed idee. Dit is een verouderde kaart, er zijn tegenwoordig betere opties. De ATI Radeon HD 5770 is zo'n twintig euro goedkoper en presteert duidelijk beter. Hier een vergelijking (scroll naar beneden om benchmarks te vinden die je kan vergelijken): http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts/bGpkZpiUmJjKZMg,bGRkaJiXmJfK,!/

Heb ik het zo een beetje duidelijk gemaakt?

Laatst bewerkt:
Ja het heeft me veel geholpen, dankje :D:thumb:

Ik dacht zelf aan een 2e hands kaart, want als k er zelf een nieuwe wil gaan kopen, moet ik nog ff wat geld besparen op anderen dingen.

En hoeveel voeding heeft de 8800GTX nodig trouwens? Ik heb waarschijnlijk volgende week een 450W binnen, ipv 350W.
Zelfde vraag maar dan voor het geval als ik een 5770 koop van ATI.

Laatst bewerkt:
Je hebt aan 400W genoeg, mits je een A-merk voeding hebt. Voedingen van een slecht merk zeggen bijvoorbeeld dat ze 400W zijn maar kunnen dit helemaal niet leveren. Welk merk heb je gekocht?

Ik heb 450W van Cooler Master gekocht.
Is 450W ook genoeg voor de 5770? :O

Ik heb 450W van Cooler Master gekocht.
Is 450W ook genoeg voor de 5770? :O
Ja, ruim ;). De HD 5770 is vergeleken met de prestaties die die levert erg zuinig; een heel systeem (een Intel Core i7 965 processor, 3 GB DDR3-1066 geheugen, een Samsung Spinpoint F1 harddisk en dus de ATI HD 5770) gebruikt zo'n 213 W tijdens load. No worries dus.

Oke maar dankzij mijn budget heb ik tog moeten kiezen voor de 8800GT.

Ik haal beide onderdelen komende week op.

Nog tips met het aansluiten van zon voeding en videokaart?

Groet, Steve

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan