ATI Radeon HD 4870 problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

FullMetalPanic

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2009
Berichten
49
2 maanden terug een Sapphire ATI Radeon HD 4870 aangeschaft.
Eerste dag werkte de kaart prima maar de volgende dag begonnen de problemen.
Waar ik last van had was dat midden in een game (kan binnen enkele minuten zijn tot aan een aantal uur) het geluid en beeld loopt vast en vervolgens gaat me monitor op standby en staat me hele PC vast.
Enige wat ik op zo'n moment kan doen is een hard reset.

Vervolgens ben ik een tijd lang bezig geweest met het probleem op proberen te lossen.
Eerste was natuurlijk kijken of alle drivers van alle hardware op orde waren.
Dat zat goed....werkte niet.
Heb de kaart puur en alleen laten draaien op de drivers die windows zelf installeerd...geen effect.
ATI drivers met en zonder Catalyst geinstalleerd...zelfde probleem.
Er kwam een nieuwe versie...geinstalleerd...en weer geen effect.
Met een bepaalde game werdt er gesuggereerd dat het kwam omdat de kaart de neiging heeft tussen 500 en 750 mhz te switchen en dat zou ten gevolgen hebben dat het systeem vast liep.
De oplossing zou zijn om Riva Tuner te installeren en dat programma de kaart laten forceren om gewoon op 750 mhz te blijven lopen (dus geen overclocking).
Dit leek het een tikje stabieler te maken maar het probleem deed zich nogsteeds voort.

Had Sapphire gemailt die zijden dat ze op een soortgelijk systeem de kaart hadden gestest (met dezelfde mobo) en ze hadden geen problemen ondervonden.
Volgens hun zou de kaart best eens defect kunnen zijn en hun advies was om contact op te nemen met de retailer.
Zo gezegt zo gedaan en met enige vertraging de kaart opgestuurt en de kaart werdt inderdaad defect bevonden.
En vandaag kreeg ik me nieuwe kaart binnen.

Einde van het verhaal zou je denken?
Nou....nee...de nieuwe kaart doet weer hetzelfde.
Klein verschil is wel dat ik het idee heb dat de nieuwe kaart over het algemeen stabieler draait.
Maar wellicht komt dat omdat ik nu Windows 7 draai (64 bit) en toen nog Vista (64 bit).

Op een forum met iemand die een soortgelijk probleem had (heb natuurlijk eerst gegoogled naar me probleem) werdt de schuld gegeven aan de onboard geluidkaart van Realtec.
Om het probleem op te lossen moest je een apparte geluidskaart in je PC zetten.
Geprobeerd...eveneens...ook geen effect.
(geluidskaart terug gebracht)

Games waarmee ik problemen heb ondervonden:
Warhammer 40 000: Dawn of War 2 (bij deze game komt het probleem het snelste naarboven), Aion, Warhammer: Age of Reconing, Call of Duty: World at War, Draconica, Runes of Magic.

Sommige van de games hierboven zijn zelfs erg licht om te draaien.

Variaties op het probleem:
Het gebeurt niet altijd dat me beeld zwart wordt en me monitor standby gaat en me PC vast loopt.
-Soms krijg ik spontaan het bericht "Out of Range" op me monitor.
In de meeste gevallen staat mijn systeem dan ook helemaal vast maar een enkele keer helpt een Alt+Ctrl+Delete maar dit is pas een enkele keer voorgekomen.
-En een enkele keer loopt het geluid vast en blijf ik wel beeld zien maar is m'n systeem bevroren...maar dit gebeurt zelden.
Het probleem wat ik bovenaan beschreef komt het meeste voor.

Met de nieuwe kaart heb ik alleen ook het eerste probleem ondervonden...maar ik twijfel er niet aan dat de variaties ook voorkomen.
Net als de vorige kaart ligt het echter niet aan overhitting...de kaart is tot nu toe nog nooit boven de 55 celcium gekomen.

Systeem:
AMD Phenom II X4 940 3ghz
Gigabyte GA-MA78GM-US2H (v1.0)
4 GB Ram (Corsairs)
500GB HD (Western Digital Caviar Black)
Geluidskaart: Onboard Realtec 7.1 HD audio
PSU: 550Watt (OCZ)

en natuurlijk:
Sapphire ATI Radeon HD 4870 Vapor X 1GB GDDR5

Bottom Line:
Zit ik nu WEER met een defecte kaart of zit het probleem wellicht toch ergens anders?


Als je tot zover ben gekomen in ieder geval bedankt voor je tijd.
Heb je eventueel nogmeer info nodig vraag het gerust even.

Cheers
FullMetalPanic
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad.
Heb ook een ati kaart (5870) icm Windows 7.

Tijdens het gamen willekeurig vast slaan van de pc. Na 1 min of na een uur.
Heb alles geprobeerd.

Dacht eerst dat het m'n Oc was. => standaard gezet => probleem bleef.
Pc sloeg vast als er veel geluid door m'n surround speakers kwam
Geluid van m'n Xfi gehaald en op onboard gezet. => zelfde probleem
XFI uitgeschakeld bij hardware => werkte al beter.
Graka in ander slot gedrukt => zelfde probleem

Drivers ect. van alles geupdate, niets hielp...
Spellen opnieuw geinstalleerd => Nope

In einde raad een verse instal van windows 7 => Probleem verholpen.


ps. De variaties die jij hebt, heb ik dus niet gehad.
 
Ik heb maar weer een support ticket geopened bij Sapphire.
En morge mail ik ook Afuture weer dan ik nogsteeds dezelfde problemen ondervind.

Eigenlijk hoop ik dat ik een andere kaart kan krijgen (ondanks dat ik de kaart in September gekocht heb).
I denk dat ik nooit meer een ATI kaart koop....ik heb echt geen zin meer in dit soort ongein.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan