ATI Radeon X300 SE 128MB op Ubuntu 10.0.4

Status
Niet open voor verdere reacties.

renewh

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2002
Hallo iedereen,

Na het lezen van de nieuwsbrief ben ik Ubuntu gaan uitproberen. De 1e paar maanden had ik nog Windows daarnaast draaien. Nu was vorige week de Windows XP volledig gecrashed en ben nu volledig op Ubuntu aan´t overstappen.

De meeste dingen lopen goed, maar alleen de videokaart-drivers krijg ik niet geïnstalleerd. Het betreft hier een 128MB Ati Radeon X300 se. Ik heb wel drivers gevonden maar ik krijg die niet geinstalleerd.
De link:
http://tweakers.net/meuktracker/19079/ati-catalyst-linux-display-driver-812.html

Kan iemand mij verder helpen..

Nog ff geheel terzijde; weet iemand nog een leuke site waarop ik mij kan aanmelden voor een nieuwsbrief voor Linux (ubuntu) gebruikers, waarbij de nieuwe software e.d. op wordt besproken. (zoiets als pc magazine.nl)

geef geen "kale" links als antwoord, omschrijf op zijn minst wat er op de betreffende pagina te vinden is en waar precies naar gekeken dient te worden. Is de site in een andere taal dan nederlands? Vermeld dit dan ook even.

:d;)

Hoi Roy, ik heb het programma gedownload, het installeren lukt mij nog niet. ḱ ben wel een totale noob op linux-gebied. Maar je bent nooit te oud om iets nieuws te leren. Hierbij ene schermdump als ik het probeer te installeren in de terminal:
Schermafdruk.png

wat dacht je gewoon van rechtermuiskop op bestand, rechten en dan uitvoeren van bestand toestaan aanklikken. dan sudo bestand.run in terinal
of typ "sudo " en sleep je het bestand op de terminal ;)

Kreeg ik helaas ook niet a/d praat. Nadat ik op jouw site van AMD de installatie -instructies nog nagelezen had. Kwam ik een ontbrekende bestand (XFree86-libs) tegen. Hierop een beetje gegoogeled en kwam op deze site uit: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ub...g_Proprietary_Drivers_a.k.a._Catalyst.2Ffglrx Hieruit blijkt dat mijn vid.-kaartje niet wordt ondersteund door ati catalyst driver maar door de xserver-xorg-vid. driver nodig heb. Deze geïnstalleerd en het ziet er beter uit. Maar dual-scherm krijg ik nog niet zo goed a/d praat. Alleen bij een resolutie 800x600 blijven de beide schermen goed werken (ene is 19inch, heb ik de 1e tijd geen bril nodig ;-) ) Maar ik ga nog ff verder googelen.

Hmm nou ik heb niks kunnen wat mij videokaart laat werken. Heeft iemand nog suggesties voor andere videokaart, welke wel 100% Linux comptibable zijn?

nvidia heeft goede linux ondersteuning doorgaans. Nieuwere ati kaarten zouden trouwens ook wel goed moeten zijn omdat sinds amd ati overgenomen heeft de documentatie is vrijgegeven en novell aan linux drivers werkt.

Als je het mij vraagt zou de open source radeon driver trouwens prima moeten werken met je kaart. Dus niet die fglrx troep van ati. De radeon driver krijg je standaard bij ubuntu. Het pakket heet xserver-xorg-video-radeon.
http://www.x.org/wiki/radeon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan