ATI Radoen EAH4870 problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SCohen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Goedendag,

ik weet niet exact in welke subcategorie ik mijn vraag moet plaatsen, dus ik heb het maar onder 'videokaarten' geplaatst want daar lijkt het probleem direct aan gerelateerd te zijn.

In 2008 had ik een computer aangeschaft met de volgende onderdelen

-Formula Crosshair II moederbord (geluidskaart inbegrepen)
-ATI Radeon EAH4870 (512 MB DDR5)
-2 1 gb geheugenstrips van geIL
-AMD Phantom 9955 Quad-Core processor 2.61 GHz (één van de eerste quad-cores op de markt als ik mij niet vergis)
-500 gb HDD
-Besturingssysteem: eerst windows XP 32-bit, daarna overgegaan op Windows 7-64 bit

Ongeveer een halfjaar geleden kreeg ik een klein probleempje met mijn PC. Met de kennis dat mijn computer toentertijd al drie-en-een-halfjaar oud was maakte ik mij niet ernstig veel zorgen, maar goed. Als ik de computer opstartte na het voor een langere tijd niet gebruikt te hebben, dan draaide de ventilator van mijn videokaart zonder reden op volle toeren tijdens het booten. Ik kreeg geen beeld op mijn scherm terwijl de rest van de onderdelen wel gewoon goed functioneerden. Ik omzeilde het probleem door de computer voor ongeveer 5 minuten aan te laten, weer uit te zetten en vervolgens weer opnieuw op te starten. Mijn computer startte gewoon op zonder problemen, net zoals 'vroeger'.

Maar uiteindelijk werd het probleem steeds erger. De tijd die de computer nodig had om op te warmen - om het zo maar even uit te drukken - werd al snel twee-cijferig. Vorige week, ongeveer 15 minuten nadat ik mijn computer aanschakelde om op te warmen, bespeurde ik een zeer branderig uit mijn computer afkomstige geur. Bovendien stond mijn PC uit, ondanks het feit dat ik 15 minuten daarvoor het ding nog had aangezet. Ik wist eerst niet waar het branderig luchtje vandaan kwam en ik vermoedde dat één van de 5 ventilatoren kapot waren, waardoor één van de onderdelen oververhit was geraakt. Na wat geprutst te hebben kwam ik er achter dat mijn videokaart stuk was. Om er zeker van te zijn dat het probleem aan de videokaart lag, heb ik maar een oudere gepakt en deze vervangen. Nog steeds kreeg ik dezelfde problemen als eerst, 5 minuten moeten wachten, weer opnieuw opstarten en dan pas bootte de PC fatsoenlijk. Maar ik kreeg in ieder geval beeld en ik kon fatsoenlijk internetten.

De door mij in 2008 aangeschafte computer was bedoeld als gamemonster. Ik wilde daarom niet verder leven met een videokaart die amper uit 2003 afkomstige games kon draaien. Dus daarom besloot ik deze week om een tweedehands ATI Radeon HD 4870 (1 GB GDDR5) aan te schaffen. Vandaag kwam ik vrolijk thuis met deze kaart en het voorwerp tactvol in mijn computer geplaatst. Alle kabeltjes eraan en klaar is Kees. Althans, dat hoopte ik, want zodra ik bootte kreeg ik exact dezelfde problemen als die ik had met mijn oude ATI Radeon kaart in de eerste instantie. De PC bootte pas na vele malen het aan-en-uit gezet te hebben van mijn voeding, en natuurlijk de aan/uit knop ingedrukt te hebben van mijn computer. Maar weer kreeg ik geen beeld. Nu ben ik geen meester in computertechniek, maar ik weet in ieder geval zeker dat ik de kaart in de goede slot heb geplaatst en het kabeltje correct heb aangesloten. Toen geen enkele poging slaagde heb ik mijn oude kaart er maar weer ingezet en die gebruik ik terwijl ik dit zit te typen.

Om mijn probleem te verduidelijk plaats ik hier nog enkele berichten die ik te zien krijg op mijn aan het moederbord gekoppelde LCD-poster

-Error M56 (schijnt iets met het RAM-geheugen te maken te hebben. Ik heb al geprobeerd om het RAM-geheugen zonder effect in verschillende slotten te plaatsten)
-Als ik mijn nieuwe videokaart aansluit en boot, dan krijg ik altijd het volgende op de scherm te zien: CPU INIT (Proccessor initialiseren?)
-Vaak verschijnt ook dit bericht als mijn computer niet fatsoenlijk opstart en ik geen beeld krijg: DET DRAM

Er verschijnen wel meer berichten op mijn LCD-poster uiteraard, maar dit zijn de 'blijvende' berichten voor als mijn computer niet fatsoenlijk boot.

Dus ik kamp met twee vragen:

-Waar ligt het boot-probleem precies aan? Ik vermoed zelf aan het RAM-geheugen dus ik zit te peinzen om twee nieuwe strips te kopen van elk 2 GB.
-Waarom werkt de ene videokaart niet, maar de andere wel? Over de 'oude' videokaart gesproken, ik heb er nu een Nvidia Quadro FX 540 inzitten.

Ik hoop dat jullie in staat zijn om mij advies te geven over wat ik nu als volgt moet doen en hoe ik mijn problemen op kan lossen. Het zou in ieder geval al mooi genoeg zijn als ik mijn ATI Radoen 4870 1 GB GDDR5 aan de praat kon krijgen, want dat is op dit moment het belangrijkste.

Vriendelijke groet,

Cohen

Er is mogelijk ook een moederbord probleem. Er zijn twee mogelijke hoofdoorzaken: je voeding heeft het langzaam begeven (mogelijk een rail kapot) zoals firestorm hierboven ook al aangeeft. De andere mogelijkheid is dat je capacitoren op het moederbord begeven hebben. Kijk die even goed na.

De kans dat het wat met je geheugen te maken heeft met deze symptomen is erg klein.

Voeding levert 500 watt. Moet voor de onderdelen die ik erin heb zitten genoeg zijn volgens mij. Mocht het aan de voeding liggen, zal het halen en installeren van een nieuwe voeding mijn problemen dan verhelpen? Hoe meer ik erover na ga denken, hoe meer ik denk dat het aan de moederbord ligt inderdaad. Maar goed, een andere/nieuwe moederbord kopen is aanzienlijk prijziger dan een nieuwe voeding.

500watt welk merk?
de computer is 4 jaar oud...
dan is de kans redenlijk groot dat de voeding het niet aan kan

Laatst bewerkt:
Asus model P-50GA 500 watt. Ik weet niet, deze voeding zit er al 4 jaar in.

merk is wel A-merk probleem is echter dat de voeding niet goed genoeg is
de voeding heeft geen bronze medal de efficienty ligt onder de 80%
en dat kan dan betekenen dat de voeding na mate van tijd te zwak is voor dit soort kaarten

ik zie ook in reviews terug dat deze voeding niet optimaal is
de voeding heeft maar 30Amps op de twaalf volt lijn ook erg weinig voor deze videokaart

dat word een nieuwe voeding aanschaffen
klikerdeklik

Laatst bewerkt:
ikzelf had een 380 wat voeding met een 4870 en werkte dus normaal zou het daar niet aan liggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan