Attachment

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nezih

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2021
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een attachment kan maken in access dus stel ik heb een veld met paspoort document nummer zodat ik ook gelijk met druk op de knop het paspoort tevoorschijn kan halen

Sowieso zou ik het Bijlageveld vergeten, en alleen tekstvelden gebruiken waarin je een verwijzing naar het object opslaat. Je hebt, neem ik aan, een scan gemaakt van het paspoort, en die afbeelding zet je dan in het tekstveld. Daarbij is het het handigst als je in de map van de database een map maakt voor de afbeeldingen, dan is het tonen van de afbeeldingen heel simpel.
Dat doe je dan met een opdracht op het formulier (FollowHyperlink bijvoorbeeld, of met een ImageControl)

Dus:
1. Je maakt een map voor de afbeeldingen (voorbeeld: C:\HelpMij\Database\Afbeeldingen)
2. In je tabel zet je in het paspoort veld: “ C:\HelpMij\Database\Afbeeldingen\Paspoortnr 123456.jpg
3. Op een formulier maak je een afbeeldingsobject waar je de gekozen afbeelding gelijk weer verwijdert
4. Dat formulier krijgt een stukje VBA code waarmee je de afbeelding ophaalt uit de map

De laatste techniek gebruik ik het meest, maar je kunt ook een dubbelklik actie op het tekstveld zetten bijvoorbeeld waarmee je met FollowHyperlink het bestand opent. Dan open je de afbeelding buiten Access.

Ik heb in punt 2 de naam van de afbeelding vet gezet, omdat je, als je deze opzet gebruikt, het pad van de afbeelding niet nodig hebt in de code. Die is dan namelijk al bekend (eigenschap CurrentProject.Path) en die kan je dus gebruiken bij het openen en ophalen van de afbeeldingen. Scheelt weer een stukje gedoe, en de database blijft perfect werken als je de database naar een andere locatie verplaatst.

Kom je er niet uit, plaats dan een voorbeeldje met wat afbeeldingen (geen paspoorten natuurlijk, mag niet van de VGA :)).

Dit is allemaal goed en aardig hoor alleen zou het bij mij in jip en janneke taal moeten want begrijp er helemaal niets van, ik weet niet waar je vandaan komt maar het zou geweldig zijn als we dit persoonlijk zouden doen

Houd er rekening mee dat het bewaren van kopieën van paspoorten nogal wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Ik zou hier anno 2021 met de kennis en regelgeving van nu geen hobby-project tegenover willen zetten.

Ik gaf dat document als voorbeeld gaat eigenlijk om het idee

Ik begrijp, ook uit je andere vraag, dat je zelf weinig kennis van Access hebt. In dat geval lijkt het mij niet handig als je zelf teveel gaat ‘rotzooien’, want Access is daar véél te ingewikkeld voor. En de vraag die je hier stelt, is al best wel ‘gevorderde kennis’. Ik zou me, als je de database zelf wilt bouwen, eerst verdiepen in het pakket, bijvoorbeeld door de eerste hoofdstukken van de Access cursus door te nemen. En eventueel een cursus volgen. Access is bepaald niet te vergelijken met Word of Excel, waar je wat kan gaan uitproberen en er doorgaans wel wat bruikbaars uit kan halen.

Kortom: als je helpt wilt hebben met deze database, kun je beter kijken wat er in de andere draad aan reacties komt. :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan