Sowieso zou ik het Bijlageveld vergeten, en alleen
tekstvelden gebruiken waarin je een
verwijzing naar het object opslaat. Je hebt, neem ik aan, een scan gemaakt van het paspoort, en die afbeelding zet je dan in het tekstveld. Daarbij is het het handigst als je in de map van de database een map maakt voor de afbeeldingen, dan is het tonen van de afbeeldingen heel simpel.
Dat doe je dan met een opdracht op het formulier (FollowHyperlink bijvoorbeeld, of met een ImageControl)
Dus:
1. Je maakt een map voor de afbeeldingen (voorbeeld: C:\HelpMij\Database\Afbeeldingen)
2. In je tabel zet je in het paspoort veld: “ C:\HelpMij\Database\Afbeeldingen\
Paspoortnr 123456.jpg”
3. Op een formulier maak je een afbeeldingsobject waar je de gekozen afbeelding gelijk weer verwijdert
4. Dat formulier krijgt een stukje VBA code waarmee je de afbeelding ophaalt uit de map
De laatste techniek gebruik ik het meest, maar je kunt ook een dubbelklik actie op het tekstveld zetten bijvoorbeeld waarmee je met FollowHyperlink het bestand opent. Dan open je de afbeelding buiten Access.
Ik heb in punt 2 de naam van de afbeelding vet gezet, omdat je, als je deze opzet gebruikt, het pad van de afbeelding niet nodig hebt in de code. Die is dan namelijk al bekend (eigenschap CurrentProject.Path) en die kan je dus gebruiken bij het openen en ophalen van de afbeeldingen. Scheelt weer een stukje gedoe, en de database blijft perfect werken als je de database naar een andere locatie verplaatst.
Kom je er niet uit, plaats dan een voorbeeldje met wat afbeeldingen (geen paspoorten natuurlijk, mag niet van de VGA

).