Audio Driver Intel 82801AA

Status
Niet open voor verdere reacties.

adsl513654

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2006
Ik heb een Compac Deskpro PC met een volgende geluidskaart (te weten gekomen via Everest Home Edition): "Intel 82801AA I/O Controller Hub AC''97 Audio Adapter".
Everest Home Edition geeft ook een link naar de besturingssotware maar de pagina bestaat niet meer. Zou iemand me kunnen helpen om de driver te vinden.
Windows versie is 98 SE Nederlands.

Beste Ellasar, ik heb een heleboel drivers gevonden maar niet degene die ik zocht. Kun je iets specifieker zijn waar de driver exact staat. De audiokaart is een standaard kaart. De PC is een Compaq Deskpro EXD/P866/10c/9/64 n NL.
Serienummer is 8111FR4ZOGNL
Grafische kaart is Intel 82801AA I/O Controller Hub AC 97 Audio Adapter D-1

Proberen met drivers vind ik niet de juiste werkwijze.

Dat is gokken om een goede driver te vinden aan de hand van de naam van de audiochip.

100% zeker te weten dat je de goede driver vind, doe je aan de hand van het merk + type van het moederbord. Die audiochipset is onderdeel van de onboard chipset.

Zoek de drivers voor je moederbord op, dan heb je zeker te weten de goeie voor je audio ook.

Proberen met drivers vind ik niet de juiste werkwijze.

Dat is gokken om een goede driver te vinden aan de hand van de naam van de audiochip.

100% zeker te weten dat je de goede driver vind, doe je aan de hand van het merk + type van het moederbord. Die audiochipset is onderdeel van de onboard chipset.

Zoek de drivers voor je moederbord op, dan heb je zeker te weten de goeie voor je audio ook.

Laatste link die ik gaf betrof de officiele Compaq Deskpro EX driversite voor de Desktop met een P866

die zijn uitgevoerd met 2 versies geluidskaarten de soundblaster en de ADI (Audio Driver Intel)
dit bij de Win98 SE die de topicstarter gebruikt kom je uit op 1 mogelijk antwoord

dus "proberen" is hier niet aan de orde. Je werkwijze met Moederbord uitzoeken is een 100% oplossing, die van mij een 99,9999999% daarom termen als proberen en waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
De driver van Intel die je noemt (ADI (Audio Driver Intel) zie ik niet staan. Er staan audio drivers van Soundmax, Soundblaster en Creative Labs maar niet van Intel die ik waarschijnlijk moet hebben. Kan ik op een of ander manier een Word document meesturen waarin ik de details via Everest heb geplakt zodat jullie kunnen zien wat de specificaties zijn?

het is de ADI SoundMax AC97 Integrated Digital Audio Driver for Windows 98SE/2000/ME/XP

@ Ellasar

Als ik een reply zie met "deze moet je eens proberen" dan kijk ik meestal niet meer naar de link. Een driver kan je direct vinden door op het juiste te zoeken. Als er had gestaan "Hier heb je hem" dan had ik dat niet gepost. sry, zal volgende keer effe eerst checken.:o

Ik heb hem gedownolad en geinstalleerd. Na het opstarten wordt volgende gevraagd :""Plaats de schijf met label install disk en klik op OK". Ik heb echter geen install disk. Ik heb deze PC van iemand overgenomen en via Recover CD opnieuw geinstalleerd. Ik heb naast deze Recover CD en bijbehorende Windws CD geen overige software, Ik neem niet aan dat de gevraagde software op de Recover CD staat?

Zou iemand me nog verder kunnen helpen met het installeren van de audiokaart a.u.b.?

Ik heb hem gedownolad en geinstalleerd. Na het opstarten wordt volgende gevraagd :""Plaats de schijf met label install disk en klik op OK". Ik heb echter geen install disk. Ik heb deze PC van iemand overgenomen en via Recover CD opnieuw geinstalleerd. Ik heb naast deze Recover CD en bijbehorende Windws CD geen overige software, Ik neem niet aan dat de gevraagde software op de Recover CD staat?

Al je drivers van de originele computer zouden op de recovery moeten staan. Dus tenzij die geluidskaart/chip niet standaard is, zou die er ook gewoon bij moeten staan, of mee hersteld worden als je de Recovery procedure uitvoert.

Ik heb laten zoeken gezocht op de Recovery CD maar daar staat de driver niet op. Ik heb de PC geheel vanaf de Recovery CD opnieuw geinstalleerd maar de driver werd niet automatisch gevonden. Ik moest voor de grafische kaart ook een driver vanaf een externe site downloaden. Dus wat nu?

Als je de reeds genoemde download uitvoerd vraagt hij waar het bestand naartoe uitgepakt moet worden. Wijzig dat niet, drok gewoon op ok en dan zal hij het setup bestand daarnaartoe uitpakken
en daarna de soundmax installatie starten

Als die mislukt is doe je het volgende:

ga op je pc naar de map "C:\Compaq\SP21180\SMAXWDM" en start daar de setup.exe

Mocht dat ook niet lukken ga dan naar je apparaatbeheer en zoek daarin je geluidskaart op.
zal een geel driehoekje met een uitroeptekentje zijn met iets van Multimediadevice of Sounddevice als naam
dubbel klik daarop en ga naar "stuurprogramma bijwerken".
vul bij "zoek ook op deze lokatie" de map "C:\Compaq\SP21180\SMAXWDM\SE" en werk de driver bij

mocht dat allebij niet lukken geef dan even de exacte foutmeldingen die je daarbij krijgt

Laatst bewerkt:
Dank je, het is me nu gelukt de driver te installeren en volgens het configuratiescherm ziet alles er prachtig uit. Ik heb de boxen aangsloten. Echter er komt geen geluid uit. Ik heb op het configuratiescherm de test laten draaien maar geen enkel geluid. Enig idee wat er niog aan scheelt?
Ik heb de windows media player gedownload en geprobeerd een CD te draaien maar daar krijg ik de melding dat er een error is gevonden met het digitaal afspelen. Er wordt gesuggereerd om analoog af te spelen maar als voor deze optie wordt gekozen wordt er ook een fout gevonden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan