Audio driver op hol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pookee

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2007
Aanvankelijk had ik een probleem met de snelheid waarmee mijn muziek werd afgespeeld. Nu ik echter wat dingen geprobeerd heb, valt er überhaupt nix meer af te spelen. Ik wil graag weten waar ik in de fout ben gegaan, of ik de laatste twee opties die ik ken moet proberen of iets totaal anders moet doen. Hier werk ik mee:
besturingssysteem: Windows 2000
moederbord: Dell Optiplex GX150
audio driver: AC’97 van Intel

Laatste ‘bijzondere’ handeling vóór het probleem zich voordeed:
Ik heb onlangs een virus- en spyware check gedaan (Spybot & Ad-Aware) en de gevonden spyware laten verwijderen, maar geloof niet dat mijn driver gelijk daarna op hol sloeg.

Het volgende heb ik geprobeerd, maar haalde niets uit:
Configuratiescherm -> geluiden en multimedia -> hardwareversnelling bij afspelen van audio gewijzigd van bijna volledig naar geen, opnieuw opgestart.

In apparaatbeheer probleemoplosser van Windows proberen te raadplegen, maar kreeg melding: “Er is een fout opgetreden in het script op deze pagina. Deze eigenschap wordt niet ondersteund door dit object.” Mijn internetverbinding werkt echter prima en daarbij krijg ik die melding al veel langer dan dat gedoe met het afspelen. Al zou ik ook niet raar opkijken als het er wel mee te maken heeft.

Configuratiescherm -> geluiden en multimedia -> eigenschappen driver -> “dit apparaat werkt correct”.
Bijwerken van de stuurprogrammagegevens, opnieuw opgestart.

Driver uitgeschakeld, opnieuw ingeschakeld, computer opnieuw opgestart. Opeens geeft MediaPlayer de melding dat er een probleem is met de geluidskaart -> speelt niets meer af. Maar volgens apparaatbeheer staan alle apparaten en codecs en dergelijke ingeschakeld.

In apparaatbeheer alles dat met besturing van geluid te maken heeft gechecked -> allemaal “werkt correct” en staan “ingeschakeld”.

Wizard Hardware -> problemen met apparaat oplossen -> “stuurprogramma voor WDM-audiocompatibiliteit is niet nodig en daarom uitgeschakeld”, de rest van de apparaten “werkt correct”

Configuratiescherm -> eigenschappen voor geluiden en multimedia -> geeft onder tabblad audio aan dat er geen voorkeurapparaten zijn. Stond tot nu toe wél vermeld, weet alleen niet meer welke.

Eventueel nog te proberen:
Controleren of de driver geblokkeerd staat in C:\winnt\inf. De verwijzing naar de driver verwijderen. Eventueel de driver opnieuw installeren;
-> hoe kom ik erachter welke verwijzing ik dan moet hebben? Ik heb in die map een hele trits bestanden (onder meer het bestand mpcodecs) gevonden, maar daarvan kan ik niet met zekerheid zeggen dat het met mijn driver te maken heeft.

Herinstalleren van de driver e/o Windows;
-> ik heb alleen een kopie van de cd op mijn harde schijf staan, kan het kwaad die te gebruiken? En als ik dat doe, heb ik backups van mijn bestanden nodig, toch? Beetje naar, want ik heb al een tijdje niet genoeg gebackuped. Het gaat om een kleine 4 gieg, dus heul veul bestandjes..

Op de Dell-site vindt je alle drivers voor jouw Optiplex GX150.
Ik zou de Intel Software Installation Utility (chipset-controllers) en de Audio-driver downloaden. Kijk anders eerst alles eens na in de Dell-documentatie bij Optiplex GX150.

NB: als je een onboard-geluidskaart hebt, moeten de chipsetcontrollers én de audio-driver goed geinstalleerd zijn.

Zodra het lukt ga ik terug naar de Dell-site. Ik laat weten of het gelukt is. Dank!

Audiodriver op hol

Helaas nog geen succes.

Ik heb de chipsetcontrollers en audio-driver van de Dell-site en geïnstalleerd. Volgens paragraaf 6.4 van het readme bestand van de chipset had ik na het herstarten aanwijzingen moeten krijgen, maar dat gebeurde niet. Plus: in de lijst laatst geopende documenten verscheen opeens een driverindex. Wat kan ik daarmee?

Verder kom ik er maar niet achter of mijn oude driver geblokkeerd staat. Ik heb me laten vertellen dat het weinig nut heeft om een nieuwe driver te installeren zonder een eventuele blokkering op te heffen. Klopt dit, en zo ja: hoe doe ik dat?

In apparaatbeheer staat nog steeds alles dat met geluid te maken heeft op “apparaat werkt correct”. Dat terwijl Driver Detective nog steeds meldt dat de besturing geluid (en beeldschermadaptor en PCI Bridge) gedateerd is. Ook volgens mijn speler is er een probleem met de geluidskaart/controller. Alsof ik dat nog niet wist.

Ik ben inmiddels in staat om mijn toetsenbord op te eten..

Is er ondertussen al iets veranderd aan de status van het probleem?

Audiodriver op hol

Helaas niet.. Is er iemand die nog iets weet (zie mijn vorige post)?

Beste mensen, het wil nog steeds niet lukken. Ik heb echt geen flauw idee van wat ik fout doe. Het is geen superdringend probleem, maar wel lastig om mijn werk te doen op deze manier. :(

Is er iemand die nog iets kan roepen?

Alvast bedankt,
Pookee

JA HOOR.

Denk dat het eerder een codec probleem is.

Deïnstalleer eens alle audiocodecs bij eigenschappen en verwijderen, installeer het K-Lite Mega Codec Pack, kijk goed wat je installeerd, de players niet, wel een goede mp3, een ac3, de Real en QuickTime codecs, en degene die je denkt nodig te hebben.

Gebruik zelf niet de FFDShow filtes, die vind ik irritant, maar uiteraard wel de divx/xvid, mpeg/mpeg2 codecs.

Klinkt misschien een beetje raar, maar wil zeker weten of ik het goed begrepen heb:
Stap 1: deïnstalleren audiocodecs via apparaatbeheer/eigenschappen. Ik heb 11 codecs in apparaatbeheer staan en die verwijder ik allemaal, toch? Deïnstalleer ik dan ook de chipsetcontrollers en de driver (en stuurprogramma’s ervan) of is dat niet nodig? Wat doe ik met de legacy-audiostuurprogramma’s: met rust laten?

Stap 2: Mag ik voordat ik dat doe K-Lite Mega Codec Pack downloaden, of raakt mijn systeem daarvan in de war? Met installeren ervan moet ik sowieso wachten, of niet?
Is dit ook het moment waarop ik eventueel de chipsetcontrollers en de driver opnieuw installeer?

Stap 3: computer opnieuw starten en instructies volgen.
Wat doe ik als die nu weer uitblijven?

Bedankt voor jullie reacties, ik sta te popelen om dit te proberen!

Tja, het is zoals het daar staat, niet meer en niet minder, ik heb het nergens gehad over chipsetdrivers e.d.
De rest heeft toch verder niets met die codecs te maken?

Nee, inderdaad. Het installeren van de chipsetcontrollers en de driver is het laatste dat ik vorige week heb gedaan. Daarom leek het me een goed idee zeker te weten of ik hier nog iets mee moest doen of niet.
;)

Hoi, ik heb alle oude codecs verwijderd en K-Lite Mega Codec Pack geïnstalleerd, maar krijg nog steeds de meldingdat er een probleem met mijn geluidsapparaat is.
Wat doe ik nu?

Overnieuw beginnen, installeer eerst deze en na een reboot deze, en reboot again, kijk dan in apparaatbeheer wat er fout staat, als er wat gemeld wordt daar.

HALELUJA, hij doet het weer :D

Hoewel alle stuurprogramma's op "ingeschakeld en werkt correct" stonden, bleek dat de driver in apparaatbeheer wel ingeschakeld was (tab algemeen), maar de audiomogelijkheid niet gebruikt werd (tab eigenschappen). En dat terwijl ik me suf gechecked heb :o

Ik ben je eeeeeeuwig dankbaar, Lange Pier!!

Eeeewig duurt heeeeel lang hoor, en het bestaat niet, aan alles komt een eind.:cool:

Maar mooi dat het weer werkt.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan