audio opname

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Heb hier C-media device als geluidskaart(on board)op asrock bord.
Als ik via de lijn in iets wil opnemen dan wordt er niet gelijk met het goede volume opgenomen.Het geluid wat ik instuur is uiteraard wel gelijk goed dit is ook hoorbaar via de mengtafel(return vanuit geluidskaart).Als ik het geluid dan wil afdraaien met de geluidsrecorder dan is het als het ware dat de muziek infade.Tijdens het lopen van het nummer gaat het wel goed behalve als er weer een stilte optreed.Het lijkt dan dat ie eerst het volume moet zoeken voordat ie hem normaal krijgt.Ook dan fade ie weer in en dat duurt ongeveer 2 a 3 seconden.
Geprobeert met Cooledit pro2000 en met de normale geluidsrecorder.
Audio drivers opnieuw geinstalleerd.
Resultaat is nul,op andere fora wel iets gelezen over automatic gain control,maar deze heb ik niet althans niet in of uitschakelbaar in de windows omgeving.
Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Ik doe iets voor een lokale radio in belgie en gebruik de pc voor het afdraaien van jingles.Heb ze nu maar 1 voor 1 op de pc gezet en bewerkt met de compressor van cool edit.Maar het resultaat en de tijd die ik kwijt ben daar ben ik niet blij mee.
Wie het weet is heel slim.

Als ik via de lijn in iets wil opnemen dan wordt er niet gelijk met het goede volume opgenomen.Het geluid wat ik instuur is uiteraard wel gelijk goed dit is ook hoorbaar via de mengtafel(return vanuit geluidskaart).Als ik het geluid dan wil afdraaien met de geluidsrecorder dan is het als het ware dat de muziek infade.
De opname - via de Port-IN - is wel goed, zeg je. Als je het geluidbestand dan afspeelt - via de Port-OUT - heeft het een fade-in effect. Met welk audio-programma speel je de opgenomen jingles af? Heb je de instellingen van het Gebruikerspaneel van C-Media Audio goed nagelopen? Staat daarin niet ergens een fade-in geactiveerd?

Ik draai hem dan af met cooledit 2000,maar ik heb het ook geprobeerd met de zeer gewone standaard geluidsrecorder.Blijft hetzelfde.In de settings van de geluidskaart software staat niets over infaden ,alleen maar div volumes ,microversterking en wat belevingseffecten(deze staat uit trouwens)

Als ik via de lijn in iets wil opnemen dan wordt er niet gelijk met het goede volume opgenomen.Het geluid wat ik instuur is uiteraard wel gelijk goed dit is ook hoorbaar via de mengtafel(return vanuit geluidskaart).
Met welk programma of apparaat stuur je een geluidsignaal naar de line-IN? Weet je op welk punt in de geluidsstroom de returnfunctie van de mengtafel meeluistert? Is dat voor de Port-IN of erna? Als het ervoor is, zou vlak na de Port-IN (of line-in) die fade-in kunnen/moeten zitten?
Welk ontvangend programma of apparaat wordt gevoed door de line-in? Ik bedoel: welk programma verzorgt de opslag op je harde schijf?
Het is meer meedenken, dan dat ik ergens een oplossing vermoed.

NB: in dat C-Media-forum staat jammer genoeg de oplossing (nog) niet.:confused:

cool edit verzorgt de werkelijke opname op de harddisk.Dat is dan in een intern cooledit format, het infaden is dan al,dus nog voordat ik het werkelijk heb opgeslagen.Sla ik het op als wave of mp3 of wat dan ook dan maakt dat niks uit het faden blijft.Ok bij zachte passages doet zich hetzelfde voor,en inderdaad het geluid wat terug komt op de mengtafel heeft dat niet.Dus het gebeurt toch echt softwarematig.

Ik ga eerst naar Volume Control van Windows, klik Opties, Eigenschappen en selecteer in het rolmenu de Port-IN van mijn geluidskaart en klik OK.
In het volgende schermpje haal ik alle vinkjes weg behalve bij Lijn-in en weer OK.
Nu een vinkje voor Selecteren en de schuifregelaar op het tweede streepje van onderen.
Ik klik het schermpje met minimaliseren naar de Taakbalk.

Ik open Cool Edit Pro 2.1, ga in de Edit View modus (niet de Track view, zit die bij 2000 niet als aparte plug-in erbij?) klik File, New.
In het vensterje geef ik de gewenste sample rate: 44.100 (niet hoger om vervorming in andere audio software te voorkomen), channels: stereo en de resolution: 16 bit (uit veiligheid, is altijd compatible met ander audio software).

Ik start de audio-bron, haal het Volume Control venstertje van de Taakbalk op en klik op de rode opnameknop linksonder in Cool Edit. Zonodig verstel ik het schuifregelaartje, stop de de audio-bron en de proefopname, antwoord "nee' op de vraag of het bestand bewaard moet worden.
In Cool Edit zet ik de locator weer terug naar links , klik op de rode opnameknop en zet de audio-bron weer aan. Ik laat bewust wat "wit" voor in de opname zitten.

Neem jij ook precies zo op?

Laatst bewerkt:
Ik doe het bijna hetzelfde alleen bepaal ik mijn volume met de uitgang van de mengtafel(aux send).Een wit deel ervoor doe ik ook tijdens opnamen en later haal ik die pauze dan weg(jingles moeten immers meteen starten.)
Schuifregelaar in windows staat op de helft en alleen de lijn in staat aan.
Het is volgens mij gewoon een soort van interne limiter in de software van deze geluidskaart,misschien dat ik gewoon een normaal geluidskaartje er in doe dan ben ik er waarschijnlijk wel vanaf.

Een wit deel ervoor doe ik ook tijdens opnamen en later haal ik die pauze dan weg(jingles moeten immers meteen starten.)
Ik zei het omdat soms inloopproblemen ontstaan bij een te strak inleiden.
Met het later wegsnijden van het wit kun je inderdaad de intro haarscherp binnen laten komen.
Ik heb deze hele thread nog eens doorgelezen, ik zou het nu ook niet meer weten.
Misschien weet een andere helper nog raad. Ik hoop dat je er uit komt, hoe dan ook..;)

Bedankt voor het meedenken in elk geval.Ik wacht nog heel even af en als ik het beu ben stop ik er wel een pci geluidskaartje in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan