Audiokabel door midden, hoe aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

voodi

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2008
Ten eerste, geen idee waar ik deze thread zou moeten plaatsen op het forum, excuses als het verkeerd is geplaatst.

Mijn vorige bewoners hebben een superlange audiokabel met gouden pluggen via de muur geplaatst, en aangezien ik geen zin had om de muur af te breken, maar de geluidskabel wel geschikt vond om te gebruiken, en wanneer ik aan de kabel trok de plugjes ergens vast bleven zitten, knipte ik hem in een impulsieve bui door midden, het enige probleem is, ik heb geen idee hoe ik hem weer goed zou kunnen verbinden met elkaar. Ik heb het al via een kroontje geprobeert maar er komt echt rot geluid uit.

heeft iemand een idee?

ik denk dat je het best een nieuwe kabel kan leggen.
misschien kan je de oude kabel gebruiken als ''trekdraad''

je kunt proberen de draden goed in elkaar te draaien, maar ik denk dat je nooit meer goede geluidskwaliteit krijgt.

Nee inderdaad, het "hoofd" pinnetje is het probleem niet, die kun je zo via een kroontje aan elkaar maken, maar er zit net als bij een tv kabel nog hele dunne draadjes omheen, geen idee wat ik daarmee moet doen

Je kan altijd weer nieuwe plugjes aansolderen en daarmee weer verbinden.
De kern is de signaaldraad (rood), de draadjes er omheen is de massa. (zwart).

Alleen maar hopen dat je door het getrek geen breuken in de dunne kern veroorzaakt hebt.

oke, en is dat ingewikkeld? van die plugjes aansolderen? Ik ga vanmiddag meteen even kijken voor een paar plugjes!

Laatst bewerkt:
Alleen lastig als je nog geen soldeerervaring hebt.
Zorg dat er geen verdwaalde draadjes van die mantel tegen de kern komen, want dan heb je kortsluiting, en gebruik een licht soldeerboutje en harskernsoldeer. Niet van die lompe soldeerbouten waar je de hele plug meteen mee wegsmelt.

naja... ik heb wel soldeer ervaring maar dat is meer draadjes op printplaatjes solderen enzo, wat gemakkelijker werk dus, maar wat moet ik met die massa doen dan? die hoofddraad tegen elkaar aan is geen probleem, maar volgens mij zorgt die massa ook voor kwaliteit ofzo?

Beiden zijn erg belangrijk. De kern is je signaaldraad en de mantel moet stoorsignalen weghouden van de kern. Ik draai de draadjes van de mantel altijd in elkaar en afhankelijk van het soort plug kan je het dan in een lipje vastknijpen en nog even vastsolderen. Het helpt vaak als je de kabel even opnieuw netjes stript. (de isolatie verwijderen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan