• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

auto delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulwg

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2009
hallo forumleden.

mijn vrouw en kennis hebben samen een auto gekocht.
ik zou graag in excel willen bij houden hoe de benzinekosten verdeel zijn.

getankt 60 euro
persoon 1 heeft 197 km gereden
persoon 2 heeft 314 km gereden.

ik wil middels excel kijken hoeveel ieder moet betalen.
kan dit en hoe moet ik dit doen?

alvast bedankt voor de medewerking

Paul

Ik zou een kilometerstaat in de auto neerleggen waarop je kan invullen wat iedereen gereden heeft, aan de hand van deze staat kan je een excelberekening maken om te berekenen wat iedereen verreden heeft.

Ik zou een kilometerstaat in de auto neerleggen waarop je kan invullen wat iedereen gereden heeft, aan de hand van deze staat kan je een excelberekening maken om te berekenen wat iedereen verreden heeft.

dat was inderdaad precies de bedoeling.
maar hoe moet dan de excel berekening?

zo'n grote ster ben ik niet in excel...:o

ik zou graag in excel willen bij houden hoe de benzinekosten verdeel zijn.
getankt 60 euro
persoon 1 heeft 197 km gereden
persoon 2 heeft 314 km gereden.
ik wil middels excel kijken hoeveel ieder moet betalen.
kan dit en hoe moet ik dit doen?
Voor een goede berekening zijn er eigenlijk wel meer gegevens nodig.
Met de verstrekte gegevens kan alleen maar een berekening worden gemaakt als er vanuit gegaan wordt dat met de gereden 511 km die 60 euro precies is opgebruikt. Dat zal in de praktijk vrijwel nooit het geval zijn. Maar bij gebrek aan meer gegevens, in de bijlage de berekening op basis van wat wel bekend is.

In plaats van de vermelde getallen, kan beter naar cellen worden verwezen, aldus:
in C2: =197*A2/B2
in D2: =314*A2/B2

eigenlijk is het zo als er getankt wordt, dit bedrag ingevuld moet worden in excel.
ook moet hier dan ingevuld worden hoeveel km ieder gereden heeft.
met als uitkomst hoeveel ieder moet betalen

dat was inderdaad precies de bedoeling.
maar hoe moet dan de excel berekening?

zo'n grote ster ben ik niet in excel...:o

Zie bijlage, tabblad 1 betreft de ritstaat die je in de auto moet leggen.
Deze kan men na elke rit invullen zodat er duidelijk is wie wat rijd.
in tabblad 2 kunnen de gegevens ingevuld worden en dan word er automatisch berekend wie welk aantal kilometers gereden heeft en hoeveel euro daartegenover getankt is.Bekijk bijlage Testt.xlsx

met als uitkomst hoeveel ieder moet betalen
Als je dat wil doen, dan moet je uitgaan van een (gemiddelde) kilometerprijs, maar daarvoor kun je niet alleen uitgaan van de getankte bedragen hoor!!

Zie bijlage, tabblad 1 betreft de ritstaat die je in de auto moet leggen.
Deze kan men na elke rit invullen zodat er duidelijk is wie wat rijd.
in tabblad 2 kunnen de gegevens ingevuld worden en dan word er automatisch berekend wie welk aantal kilometers gereden heeft en hoeveel euro daartegenover getankt is.Bekijk bijlage 115047

Hoi Tim,

de automatische berekning doet bij mij niets.
ik kan invullen wat ik wil. ziet er overigens netjes uit

paulwg,
als je bestanden op dit forum plaatst in het Excel 2007- of 2010-formaat, dan kunnen de meeste gebruikers van dit forum (waaronder ik) dat bestand niet lezen.

De namen in kolom A moeten overeenkomen met de namen in de berekening (boven het schema) zie bijlage..Bekijk bijlage 115049

jou bestandje geeft aan wie getankt heeft en hoeveel die peroon heeft betaald.
wat ik wil is het volgende.

ik hou bij hoeveel km iedereen gereden heeft.
ik ga tanken en de rekening is 60 euro.
ik zie dat persoon 1 -als voorbeeld- 100 km gereden heeft
en persoon 2 300 km. totaal dus 400 km.
excel moet dus kijken wat het percentage verschil tussen de 2 pers. is en weer verrkenen met het toaalbedrag.

of kan dit helemaal niet.
de andere forumlid zegt dat er nog meer gegevens voor nodig zijn, maar dat begrijp ik niet.

Ik ben verbijsterd.
Als je gaat tanken is de benzinetank toch nooit helemaal leeg !
Zoals ik hierboven al schreef, kun je eventueel (en dat is het eenvoudigste) van een gemiddelde kilometerprijs uitgaan voor de betreffende auto (gebaseerd op aanschafprijs, afschrijving, gemiddeld verbuik, enz.). De ANWB heeft daar voor zowat elk type wagen wel gegevens over.

Wat jij moet doen is de kilometers bij houden en als laatste uitrekenen wat persoon A heeft gereden en wat persoon b heeft gereden.

Dan is de formule "kilometers persoon A / totale kilometers * totale kosten"
Voor persoon B is deze formule hetzelfde maar dan met zijn kilometers
dan weet je dus wat de totale kosten zijn en wat eenieder moet betalen.

Wat jij moet doen is de kilometers bij houden en als laatste uitrekenen wat persoon A heeft gereden en wat persoon b heeft gereden.

Dan is de formule "kilometers persoon A / totale kilometers * totale kosten"
Voor persoon B is deze formule hetzelfde maar dan met zijn kilometers
dan weet je dus wat de totale kosten zijn en wat eenieder moet betalen.

ja, dit is wat ik bedoel.....hoe simpel kan het zijn:o

hartelijk bedankt voor de hulp

ik ben benieuwd hoe jullie dit doen met de verzekering, belasting en onderhoud voor deze auto :p

Is het niet goedkoper om er een 2e auto bij te kopen haha :p

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan