Auto ophogen afhankelijk van waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Boerkamp

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
Hallo,

Ik gebruik een formulier om een tabel te vullen, als ik een naam invul wil ik dat de kolom "beurt" afhankelijk van de naam wordt opgehoogd

Deze gegevens staan al in de tabel:

Naam Beurt
Jan 1
Piet 1
Jan 2
Jan 3
Harry 1
Piet 2

Als ik nu een naam toevoeg, bv "Jan" in het formulier invul moet deze in het veld Beurt de 4 laten zien.

Wie kan me hierbij helpen ?

Bedankt en groeten,

Mark

Bijlagen

Je zult een standaardwaarde moeten maken van het veld met een formule als:
Code:
=DMax("[Beurt]";"[Tabelnaam]";"[Naam]='" & Forms![JouwFormulierNaam]![Naamveld] & "'")+1

Bedankt voor je reactie Michel, krijg het alleen niet werkend :confused:

Ik heb de code in het formulier veld "Beurt" gezet als standaard waarde maar krijg een foutmelding #Type! als ik een nieuwe waarde wil invoeren, ik heb ook nog wat andere dingen proberen aan te passen maar het wil niet lukken

Zou je het eens in het voorbeeldje willen plaatsen, ik weet niet wat ik verkeerd doe.

Groeten, Mark

Met het instellen van een standaardwaarde gaat dit niet lukken.
Zie bijlage voor een voorbeeld van hoe het wel kan.
Kijk naar de Na Bijwerken gebeurtenis van het veld waar je de naam invult.
Je moet daarna wel in het veld Beurt klikken.

Tardis

Bijlagen

Nog beter: maak van je tekstvak Naam een keuzelijst met invoervak, met dit als rijbron:
Code:
SELECT DISTINCT Naam FROM Naam ORDER BY Naam.Naam;
En geef die keuzelijst een gebeurtenis:
Code:
Private Sub Tekst_Click()
    Me.Sleutelveld = DMax("[Beurt]", "[Naam]", "[Naam]='" & Me.Naam & "'") + 1
End Sub
Namen opzoeken door typen is natuurlijk geen handige optie.
Overigens zou ik ook nog eens goed nadenken over je tabellenstructuur (heb je namelijk niet) en de naamgeving van tabel(len) en velden. Die is op zijn zachtst gezegd erg onhandig.

Hoi Tardis, Michel, Bedankt voor jullie hulp, Michel ik heb jouw oplossing gebruikt en het werkt precies zoals ik wil.

Mbt jouw opmerking, je hebt helemaal gelijk maar ik moet bekennen dat het hier om een voorbeeld gaat, uiteindelijk gebruik ik de oplossing in een andere database waar ik de benaming en opbouw zorgvuldiger heb gekozen.

Groeten, Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan