auto query tabel maken van selectie in keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

buitenvoort

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2016
Berichten
8
Hallo,

Zal me eerst even voorstellen. Ik ben Dennis en heb in het verleden al vaak dmv het Excel forum op een prettige manier Excel problemen opgelost.
Ik ben nog niet zolang bezig met Access en loop hier tegen een paar zaken aan die ik graag in vba oplos.

Zie bijgesloten bestand.

Ik heb een o.a. adressentabel en een formulier.
Op dit formulier heb ik dmv een keuzelijst de mogelijkheid om een aantal adressen te selecteren en om hiervan een nieuwe query te maken en uiteindelijk ook een nieuwe tabel.(dmv knoppen)

Nu ben ik op zoek naar het volgende.

Kan iemand in vba aan knop 4 de volgende mogelijkheid programmeren (dus niet in sql):

- Telkens als je een selectie doet en je drukt op tabel dan moet de querytabel de desbetreffende geselecteerde namen en overige gegevens laten zien.dus met iedere selectie een automatische update van de querytabel (zonder popup menus)
- Tevens moet er iedere x een extra kolom in deze querytabel komen met een autonummering.

Hoor graag of het bovenstaande zo duidelijk is en of dit lukt.

Met vriendelijke groet

Dennis
 

Bijlagen

  • Nieuwe gecomprimeerde (gezipte) map.zip
    53 KB · Weergaven: 27
Allereerst welkom bij HelpMij natuurlijk.
Ik zal er vanavond even naar kijken, als iemand anders mij niet voor is met een antwoord. Vooralsnog word ik raar aangekeken in de trein, omdat ik met nogal hoog opgetrokken wenkbrauwen zit, want ik vind het een vreemde vraag... maar wellicht wordt alles me duidelijk als ik de db zie!
 
Nou, het was even puzzelen maar met een aparte functie erbij is het op te lossen binnen één query. Dus vergeet vooral je aparte tabel, want die is nergens voor nodig als ik je db zo bekijk. Sowieso hou ik niet van losse tijdelijke tabellen op basis van bestaande tabellen; dat is nu nét waarvoor je een database niet wilt gebruiken! Dataredundantie en zo...

Je hele nummerproblematiek is overigens nogal overbodig als je ook een rapport gebruikt; daar zit een automatisch regelnummer als standaardfunctie in het rapport. Dus wat zou je moeilijk doen?
 

Bijlagen

  • test.zip
    33,2 KB · Weergaven: 28
Octafish,

pff lastig onder woorden te brengen wat en waarom dus daarom nogmaals een poging:

De oplossing die je voorstelt werkt deels maar is voor mij niet toepasbaar. Het maken van nieuwe querys en nieuwe kolomnamen is voor mij geen oplossing.

Lukt het om in het oorspronkelijke bestand te werken met de bestaande querys en alleen automatische een nwe tabel te laten genereren met een extra kolom met autonummering als je op de knop drukt dmv vba. Dus ook als je een nieuwe 2e en 3e selectie maakt dat dan ook de bestaande nieuwe tabel wordt vervangen / overschreven.

Dus: toch een nieuwe 2e tabel en ook autonummering in die nwe tabel. Hoe onlogisch ook voor mij de eenvoudigste weg om in te passen in een bestaand systeem.

groet

Dennis
 
Het maken van nieuwe querys en nieuwe kolomnamen is voor mij geen oplossing.

Lukt het om in het oorspronkelijke bestand te werken met de bestaande querys en alleen automatische een nwe tabel te laten genereren met een extra kolom met autonummering
Ik snap het niet: als ik voor een functie een extra veld maak mag het niet, maar je mag wél een nieuw veld in een tabel maken? Rare situatie.

Ik denk, ik ken je situatie verder niet, dat je een niet optimale database hebt/aan het maken bent, en daar zou ik dus eerst eens over nadenken. Een goede oplossing zou altijd de voorkeur moeten hebben boven lapwerk, ook al past de correcte oplossing nu even niet in de db en de prutoplossing wel. Dat betekent hooguit dat je database niet goed in elkaar zit, en dat moet toch je streven zijn? Ik ben helemaal geen voorstander van verkeerde hulp geven bij vragen; uiteindelijk help je iemand daar namelijk niet mee. Als anderen daar geen probleem mee hebben, dan mogen ze van mij bijspringen, maar ik vind dat eerlijk gezegd zonde van mijn tijd. Liever help ik je bij een goede oplossing...
 
Laatst bewerkt:
OctaFish,

Thx iig voor je input en voor de poging en tijd die je erin hebt gestopt.

Is er iemand die mij kan helpen. Het enige dat ik wil weten is hoe je met vba een query tabel steeds kunt updaten en hieraan een kolom met autonummering kunt toevoegen.
Iedere x opnieuw indien er op de knop tabel wordt gedrukt.

Dus

2 geselecteerd => 2 in querytabel met 1 nwe kolom met autonummering;
4 geselecteerd => 4 in querytabel met 1 nwe kolom met autonummering etc



Alvast dank

Dennis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan