auto reconnect na netwerk probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
ik heb een access 2010 database als frontapplicatie. als background heb ik mssql 2008. ik maak gebruik van een combinatie van linked tables en ado conecties via vba om de server te benaderen.

de laptops gaan het hele gebouw door en er zijn enkele weekspots in het wifi netwerk waardoor de verbinding wel eens weg valt. dit kan enkele seconden zijn maar ook enkele minuten. zodra de verbinding weg valt kan er logischerwijs geen data opgevraagt of geedit worden. echter zodra de verbining weer is hersteld linkt acces de tables niet automatisch opnieuw. alleen afsluiten van acces en opnieuw starten relinkt de tabellen.

is er een mogelijkheid om dit via bv vba opnieuw te linken zonder opnieuw access te moeten starten.

Dus je hebt een continue verbinding met de backend? Waarom niet alleen connecten als het nodig is? Dus bij mutaties wegschrijven en records ophalen? Dan ben je veel minder afhankelijk van een goede verbinding. Dan zou ik wel afstappen van de mix, en alleen de ADO techniek gebruiken.

ik heb idd continu verbinding met de database. de reden is dat er op deze wijze in een datasheet gewijzigd kan worden ipv via een formulier. het maken van een formulier waar na iedere wijziging een updatequery aangesproken wordt is ook erg omslachtig. als dit de enige manier is zal het uiteindelijk moeten maar hoop dat er ook een anier is om gewoon automatisch de link te herstellen ipv altijd af te sluiten en opnieuw te starten

dus mijn vraag blijft is er een mogelijkheid om een linked tabel automatisch te reconnecten na een netwerk hik

niemand die het antwoord weet? ik lees veel mensen die dit probleem hebben maar niemand weet blijkbaar het antwoord

Dit is een nogal specifiek probleem; ik heb in ieder geval niet de middelen om het na te bootsen, dus dan houdt het al snel op. Dan moet ik namelijk, net als jij, gaan googlen. En dat kun jij (minstens) net zo goed als ik denk ik :).

Dat is alleen de code; ik neem aan dat Manuel die al wel heeft. Het gaat meer op het feit dat de connectie steeds verbroken wordt. En daar zit dan een probleem, want hoe weet Access wanneer de verbinding weg is, en wanneer hij weer terug is? Geen idee...

Dan moet je b.v. binnen Access kunnen pingen naar de server, en dan bij geen gehoor de code uitvoeren.

Zoiets ja. Als jij daar een routine voor hebt: je gaat iemand héél blij maken :).

ik heb wel code om te kijken of de server bereikbaar is. ook kan ik een error routine aanmaken die zodra hij een network error heeft automatisch weer de verbinding opzet. dat is geen probleem. het probleem is hoe kan ik zorgen dat de verbinding weer hersteld wordt. (relink werkt niet omdat de totale connectie weg is en access dat gewoonweg niet slikt) ik denk dan ook dat het probleem niet opgelost kan worden maar als iemand een idee heeft dan hou ik mij aanbevolen.

overigens het probleem nabootsen is simpel. draai een sql op een pc. maak een tabel aan en link die in een acces db in een andere pc. open de tabel om te testen. vervolgens trek je de netwerk stekker er even uit (30 sec) en plug je hem weer in. vervolgens krijg je de meldingen die ik bedoel.

Ik heb geen SQL server draaien op een pc, en zo simpel vind ik dat ook niet :). Kost ook best wat tijd om dat in te richten. En die moet je ook maar hebben!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan