auto versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan zelf

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2009
ik heb bij de dealer een versterker met 4 boxen en een sub-woofer in laten bouwen
op zich doet alles het perfect maar als hij iets meer als de helft open staat (hij kan tot dertig en staat dan op 18 of 20) dan slaat hij na een minuut of 15 in z'n beveiliging en is de versterker echt gloeiend heet (ik kan mijn hand er niet op houden) en moet ik 5 minuten wachten tot hij weer uit zijn beveiliging gaat

wat kan hier de oorzaak van zijn of hebben jullie dan meer info nodig ?

Als hij op 20 staat en tot 30 kan, wil nog niet zeggen dat hij niet volledig belast is, die stand zegt totaal niets. Hij kan zelfs heel goed overbelast worden op die stand. Sommige mensen horen dat trouwens ook niet als de boel begint te clippen als teken dat je op de grens zit. Wat ook kan zijn is dat de impedantie van de speakers niet overeen komt met die van de versterker waardoor hij teveel vermogen moet leveren.

Ook is het mogelijk dat de speakers niet op de juiste manier zijn aangesloten of veel te zwaar zijn voor deze versterker. Hij trekt dan behoorlijk aan de eindtrap waardoor de overbelastingbeveiliging actief wordt.
Hoe zit het met de ventilatie in de ruimte waar de versterker is ingebracht.

Ook is het mogelijk dat de speakers niet op de juiste manier zijn aangesloten of veel te zwaar zijn voor deze versterker. Hij trekt dan behoorlijk aan de eindtrap waardoor de overbelastingbeveiliging actief wordt.
Hoe zit het met de ventilatie in de ruimte waar de versterker is ingebracht.

hij staat gewoon in me kofferbak is verder niet weggewerkt of zo

Als hij op 20 staat en tot 30 kan, wil nog niet zeggen dat hij niet volledig belast is, die stand zegt totaal niets. Hij kan zelfs heel goed overbelast worden op die stand. Sommige mensen horen dat trouwens ook niet als de boel begint te clippen als teken dat je op de grens zit. Wat ook kan zijn is dat de impedantie van de speakers niet overeen komt met die van de versterker waardoor hij teveel vermogen moet leveren.

met de impedantie bedoel je dat de boxen meer vragen als dat de versterker kan leveren ??

Met impedantie wordt de weerstand bedoeld.
Als je versterker bijv. 4ohm levert moeten de speakers ook 4ohm zijn en geen 8 ohm of 6ohm.
Als deze niet overeen komen met elkaar levert dit problemen op en een niet gewenste geluidskwaliteit.
Een versterker moet ook zijn warmte goed kwijt kunnen.
Normaliter moet het vermogen van de speaker wat hoger zijn dan de versterker kan leveren, maar wat het maximale verschil mag zijn kan ik je helaas niet vertellen.

Zelf levert mijn versterker 4x750 watt nominaal(continu) en heb hier speakers van elk 1200 watt op staan. En ik hoef het niet eens te proberen het volume half open te draaien, want dan ga ik bijna vanzelf vooruit(scheelt weer brandstof(LOL))

Ps. ff in een andere hoek:
Kan je op je radio zelf de sterkte van je rca naar je versterker niet regelen?
Hiermee regel je de signaalsterkte naar de ingang op je versterker.
Kijk dit eens na in je handleiding van je radio.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan