AutoCad inhoud berekenen en lijnen raken elkaar niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niek de Wildt

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2009
Hallo,

Ik gebruik thuis AutoCad 2009 om technische tekeningen te maken, en ben daarbij een cilinderkopje aan het uittekenen waarbij ik tegen een paar dingen aanloop.

Allereerst wil ik graag van een vorm de inhoud/volume berekend krijgen van de paarse vorm in deze tekening:

ac1h.png

ac3p.png

ac2g.png

Deze vorm is uiteraard maar 2D, maar hij is rond, dus hoe laat ik AutoCad het dan berekenen?
Overigens snap ik dat het vrij makkelijk zelf te berekenen is, maar ik wil het graag zo leren.
Ook zitten er radiussen in de hoeken (heb er even een groen pijltje bij gezet) en toen ik eerder al een keer het oppervlakte van deze vorm probeerde te verkrijgen met de functie "Area" liep ik tegen het probleem aan dat hij die niet meeneemt in zijn berekening.
Ik weet dus ook niet welk punt in de radius ik moet aanklikken bij het aangeven van de zijden van het te berekenen oppervlakte.
(daarover zo meer)

ac4h.png

Hier zoom ik in op de relatief kleine radius een stukje rechts boven de cursor (iets links van het midden van de foto)

ac5.png

Zoals je ziet raken lijnen vaak de elkaar niet, dit vooral waar 2 "bochten" bij elkaar komen of een rechte lijn bij een bocht komt.
Ik weet zeker dat de lijnen niet gewoon uit de losse pols zijn getekend, maar met de "Object Snap" functie of gewoon er doorheen getekend en daarna ingekort met "U-trim" maar toch raken ze elkaar vaak niet.
Het rare is dat hetzelfde "probleem lijntje" de ene keer dus niet goed contact maakt met een andere lijn, en een andere keer weer wel (bijv als ik mijn document opnieuw open oid.)
Zoiets doet hij ook met de radiussen, de ene keer is het een nette bochte en de andere keer laat hij het zien als een bocht die uit drie rechte stukjes is gemaakt. (zie de 3de screenshot)

Bvd, Niek de Wildt

Ps. Ik krijg bij het opstarten van AutoCad altijd de melding dat AutoCad op 1024 x 768 moet draaien (mijn pc draaid op 1152 x 720).
Is dit misschien de reden van de van de hoekige radiussen?

Laatst bewerkt:
1- Volume uitrekenen weet ik niet of dat mogelijk is, werk zelf met autocad LT 2010.
Dit is veel goedkopere versie waarin je niet 3d kunt tekenen.

2- Het oppervlak bereken gaat makkerlijker als je er eerst een polyline van maakt.
Dit doe je met PE )(polyline edit) je klik een lijn aan waarvan je een polyline wilt maken, ik weet niet zeker of acad2009 nog vraagt of je deze lijn in een polyline wilt veranderen in dat geval type je yes, daarna type je j join en selecteer je alle lijnen die samen de polyline moeten vormen.
Let wel op alle lijnen moeten op elkaar aansluiten
zie post http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2879055&posted=1#post2879055

3- Een radius die aansluitend op een rechte lijn kun je het beste tekenen met het commando fillet, type
F/B] (van fillet) enter
R (radius) enter
geef de radius op
klik dan op de lijnen die afgerond moeten worden. (delete wel eerst de oude radiussen)

En oplossing kan zijn om de lijn zonder commando aan te klikken, dan het blauwe vierkantje aan het uiteinde aanklikken en verslepen naar het uiteinde van de andere lijn.
LET HIER WEL MEE OP DE VORM VAN JE LIJNEN KAN VERANDEREN, VOORAL BIJ DELEN VAN CIRKELS

4-Dat je cirkels er hoekig uitzien heeft te maken met dat het veel geheugen van je computer kost om alles rond weer te geven, als je het commando regen (regenerate) in typt is alles (tijdelijk) vloeiend,
Er is een systeem variable waarin je dit kunt veranderen (ik weet niet welke) maar daar wordt autocad een stuk slomer van.

Het rare van het "probleem lijntje" is dat deze nooit aansluit, hij lijkt aan te sluiten maar dat komt ook weer door de hoekige weergave. met regen sluit hij dus niet aan.

Niels

1- Volume uitrekenen weet ik niet of dat mogelijk is, werk zelf met autocad LT 2010.
Dit is veel goedkopere versie waarin je niet 3d kunt tekenen.

Ik heb nog even gezocht, en de handleiding van 2010 doorgespit, daar staat het bij "MEASUREGEOM" en dan "Volume" bij de 2009 versie moet je dit met "MASSPROP" doen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
(als het goed is zit er niet echt een verschil tussen de functies op dat gebied tussen 2009 en 2010, maar is het alleen dat ze nu alle soorten meten bij "measuregeom" hebben gezet waar je dan uit kan kiezen)

2- Het oppervlak bereken gaat makkerlijker als je er eerst een polyline van maakt.
Dit doe je met PE )(polyline edit) je klik een lijn aan waarvan je een polyline wilt maken, ik weet niet zeker of acad2009 nog vraagt of je deze lijn in een polyline wilt veranderen in dat geval type je yes, daarna type je j join en selecteer je alle lijnen die samen de polyline moeten vormen.
Let wel op alle lijnen moeten op elkaar aansluiten
zie post http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2879055&posted=1#post2879055

Had ik nog geen ervaring mee, ik ga ermee aan de gang, dankjewel.

3- Een radius die aansluitend op een rechte lijn kun je het beste tekenen met het commando fillet, type
F/B] (van fillet) enter
R (radius) enter
geef de radius op
klik dan op de lijnen die afgerond moeten worden. (delete wel eerst de oude radiussen)

Uiteraard had ik dit zo gedaan.

En oplossing kan zijn om de lijn zonder commando aan te klikken, dan het blauwe vierkantje aan het uiteinde aanklikken en verslepen naar het uiteinde van de andere lijn.
LET HIER WEL MEE OP DE VORM VAN JE LIJNEN KAN VERANDEREN, VOORAL BIJ DELEN VAN CIRKELS

Dit werkt niet, dan laat hij het nog steeds als lijntjes zien die elkaar niet raken, ook wil ik geen andere radius krijgen oid, een is het dus niet echt een oplossing.
Dit noem ik dan ook "tekenen uit de losse pols" ipv tekenen als gevolg van metingen als je snapt wat ik bedoel.

4-Dat je cirkels er hoekig uitzien heeft te maken met dat het veel geheugen van je computer kost om alles rond weer te geven, als je het commando regen (regenerate) in typt is alles (tijdelijk) vloeiend,
Er is een systeem variable waarin je dit kunt veranderen (ik weet niet welke) maar daar wordt autocad een stuk slomer van.

Zoiets dacht ik al, dankjewel!

Het rare van het "probleem lijntje" is dat deze nooit aansluit, hij lijkt aan te sluiten maar dat komt ook weer door de hoekige weergave. met regen sluit hij dus niet aan.

Niels

Bedoel je niet: met "regen" sluit hij dus WEL aan?

Wederom hartelijk bedankt voor je reactie.

Kan iemand mij nog helpen bij het berekenen van de inhoud van die figuur?

Bvd,

Laatst bewerkt:
Beide functies voor volume werken ook in LT2010.
Bij measuregeom kun je een 2-D vlak selecteren en de hoogte opgeven.
Bij massprop moet je in 3-D hebben getekend.

Als ik het goed aan je tekeningen kan zien heb je in 2D getekend en dan werkt deze functie niet.

Niels

Dat gaat met het commando Revolve
Ik heb geen volledige versie van autocad bij de hand dus kun je het beste dit commando uitproberen om uit te vinden hoe het werkt. Misschien dat er in help nuttige info staat.
Als ik het mij goed herinner moet je dan de helft van je paarse llijn tekenen en kun je hem "rondtrekken"

Niels

Gelukt!

Met de "polyline" en "join" tips van Niels28 heb ik het oppervlakte bepaald en een gelijke hoogte cilinder getekend met hetzelfde oppervlak en van deze vervolgens gewoon de inhoud berekend :)

inhoudhebo.png

Niels (of iemand anders) hoe zet je zoon polyline gewoon? (dus ipv een normale lijn in zoiets te veranderen)

Gr,

Een polyline zet je "gewoon" met het commando pl polyline.
Dit is meestal niet zo makkelijk omdat je dan in een keer door moet tekenen en bv geen offset of copy tussen door kunt gebruiken.
Je kunt ook geen hulplijnen tussendoor tekenen.

De makkelijkste en meestal snelste manier is het gewoon tekenen en er dan een polyline van maken.

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan