Autocad opstarten vanuit Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wpayanda

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2001
Goede morgen allemaal,

Ik had even een vraagje over VBA en AutoCad,

Is het mogelijk om vanuit Excel, d.m.v. VBA, een autocad tekening te openen? met word en excel lukt het me wel maar autocad wilt niet starten,

weet iemand hoe dat wel moet?

alvast bedankt

Ik kan niets van Autocad. Heeft dat een API, waardoor andere programma's zoals Excel VBA kunnen "communiceren" met Autocad?

Wigi

beste Wigi,

binnen autocad kun je ook werken met macro's. Het enige wat ik wil doen is dus een tekening van auto cad laten opstarten door het drukken op een knop. zelfde principe als je gebruikt om bijvoorbeeld een andere excelbestan of wordbestand te openen door op een knop te drukken.

Laatst bewerkt:
Dan kan ik je niet van dienst zijn daarmee, ik ken niets van Autocad.

Dus je wilt gewoon een knop aanmaken in Excel en als je op de knop drukt wil je dat Autocad een gewenste tekening opent?
Dit heeft meer met Excel te maken en niet met CAD hé. alé toch als ik het goed op heb. Maar ik zou je verder kunnen helpen als het zo zit.

Kan er mij iemand helpen met het volgende probleem in verband met Excel en VBA Autocad: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=340882

beste snitsel,

het is inderdaad zoals je het beschrijft. dat heeft niks met autocad te maken opzicht, misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk uitgelegd.

ik heb een excelfile en daarin staat de lijst van alle tekeningen. ik wil die tekeningen gewoon vanuit excel, door het drukken op een knop kunnen openen.

Ah zo.. ik het nog anders voor mijn ogen.
Dit weet ik dan ook nog niet direct, ik zou eens moeten kijken. Maar dit zal ik op het werk moeten doen want hier thuis heb ik excel 2007 en ik kan er nog nie zo goed mee overweg.
Wat ik voor ogen had, was een toolbar aanmaken in excel en zo een knop aanmaken en als je op de knop klikt kan je een dwg openen. maar als je veel tekeningen hebt staan zal dit een super lange toolbar worden.
ik bekijk het deze week eens. Volgens mij zal het zeker niet echt moeilijk zijn, je moet alleen een knop aanmaken en een kleine macro programmeren.

wat je ook kan is het volgende: je moet de namen van uw tekening in excel dezelfde naam geven als uw tekeningen zelf. (uw tekeningen moeten wel in 1 map bevinden denk ik) en als je dan op de naam van tekening klikt in excel zal uw tekening automatisch openen in excel.

Welke van de 2 opties verkies je? dan kijk ik hoe ik je verder helpen...

weet jij soms een antwoord op mijn vraag?

Laatst bewerkt:
goede morgen Snitsel,

Het zou fijn zijn als ik mijn map van tekeningen apart kan houden, ik heb op het werk een netwerk HD en daar staan al mijn documenten en tekeningen, elk natuurlijk in een eigen map. dus alle tekeningen van autocad staan in de map AutoCad tekeningen en daar heb ik per project een map met daarin de tekeningen. Maar om het zoeken makkelijker te maken wil ik dat ik een excelfile heb met daarin verschillende sheets en in elke sheet een onderdeel van wat ik gemaakt heb, dus sheet 1 zal AutoCad tekeningen worden met daarin een aantal knoppen die de tekeningen open kan maken, in sheet 2 wordt dan een link gemaakt naar de gemaakte worddocumenten, in sheet 3 een link naar de exceldocumenten etc. Nu is het me gelukt knoppen voor word en excel te maken maar AutoCad lukt niet helemaal.

Ik moet je eerlijk zeggen, binnen AutoCad heb ik tot nu toe geen macro's gebruikt maar sinds gisteren ben ik een en ander aan het proberen. wil je de genoemde bewerkingen in je vraag door een macro laten doen?

Goeie avond wpayanda.

Ik versta wat je wilt, maar ik zit momenteel terug thuis. Als ik tijd heb zal ik morgen eens kijken over de middag op het werk hoe ik je verder kan helpen.

Wel het gene wat ik zou willen lijkt me echt niet simpel.
Normaal vul ik dus alle klantgegevens in autocad in via attributes in de paper.
nu zou ik graag iets programmeren zodanig dat ik enkel het klantnummer hoef in te geven en dat de macro dan gaat zoeken in de excel-file achter de klantgegevens en die dan zelf allemaal invult. dit zou een pak minder werk zijn. versta je?

Snitsel,

Het is inderdaad makkelijk als het lukt om de gegevens via een makro laten invullen. Nu ben ik zelf ook iemand die best vaak tekeningen moet maken en dit zou ook een mooie oplossing zijn voor mij. ik zal kijken of ik daar iets voor kan vinden. Als ik iets gevonden heb dan laat ik het je weten.

hoi hoi

'k was eigenlijk aan het bedenken...
Eigenlijk is jou probleem heel makkelijk op te lossen hé.
Waarom werk je gewoon niet met een hyperlink?
Dat is toch veeel minder werk, dan telkens een knop aan te maken en uw bestand eraan te koppelen?
Wat vind je ervan?

grtz

hallo snitsel,

het werkt inderdaad, hartelijk bedankt. wel stom dat ik er zelf niet aan gedacht had. maar goed,

ik ben ook de hele tijd bezig geweest met jou probleem, ik denk dat dat echt moeilijk is om zo een link te maken tussen autocad en excel. maar mocht ik iets vinden of iemand vinden die dat kan dan zal ik de oplossing hier zetten.

nogmaals bedankt en veel succes verder

Hoi

Ah, soms zoeken we het gewoon te ver :-). Maar ik ben blij dat het probleem is opgelost en dat ik je heb kunnen helpen.
Omtrent mijn probleem heb ik al gezocht op een ander forum ook en naar het schijnt moet ik eerst een speciale excel aanmaken, maar hoe het tewerk gaat zal ik nog moeten uitpluizen als ik er tijd voor heb.
by bye

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan