Autoexec.bat Win98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Berichten
5.555
Sinds de laatste update van ZoneAlarm staat er een extra regel in mijn Autoexec.bat-bestand: Set tvdumpflags=10.
Dat is allemaal prima en hoort ook zo, maar hij staat er twee keer in, zodat het hele bestand er nu zó uitziet:

@ echo off
C:\PROGRA~1\GRISOFT\AVGFRE~1\BOOTUP.EXE
SET BLASTER=A220 I7 D1 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\PROGRA~1\CREATIVE\AUDIO\DOSDRV

Set tvdumpflags=10

Set tvdumpflags=10

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys


Het lijkt me dat ik één van die twee wel weg kan halen (en die lege regels ook), maar om te voorkomen dat ik mijn firewall onklaar maak, vraag ik het voor de zekerheid toch maar even.

Guus.
 
Volgens mij je bij 1 van de "Set tvdumpflags=10" een REM voorzetten. 2 van deze regels lijkt mij overbodig.
 
De 2e "Set tvdumpflags=10 "overruled de 1e, dus aan één heb je genoeg. Lege regels kunnen ook weg.

Ik plaats in mijn autoexec.bat altijd een regel die er zo uitziet:

c:\windows\command\doskey

Hiermee kun je een al eerder ingegeven dos-commando middels de op- en neergaande pijltoetsen retreiven(terughalen). Het heeft natuurlijk alleen zin, indien je veelvuldig van dos-commando's gebruik maakt.

Dennis.

PS. Je kunt altijd eerst een backup'je van je autoexec.bat maken, alvorens wijzigingen aan te brengen.
 
Je kunt gewoon doen wat vanzwam zegt.

Plaats gewoon REM voor een van beide, sla het op en herstart. Werkt alles gewoon naar behoren kun je de regel verwijderen.
 
Geplaatst door DENNIS90
De 2e "Set tvdumpflags=10 "overruled de 1e, dus aan één heb je genoeg. Lege regels kunnen ook weg.

Ik plaats in mijn autoexec.bat altijd een regel die er zo uitziet:

c:\windows\command\doskey

Hiermee kun je een al eerder ingegeven dos-commando middels de op- en neergaande pijltoetsen retreiven(terughalen). Het heeft natuurlijk alleen zin, indien je veelvuldig van dos-commando's gebruik maakt.

Dennis.

PS. Je kunt altijd eerst een backup'je van je autoexec.bat maken, alvorens wijzigingen aan te brengen.
Dat is een duidelijk antwoord.:)
DOS-commando's geef ik weinig, maar toch bedankt voor de tip.
Ik had er wel aan gedacht een backup te maken en het dan te proberen, maar ik weet niet wat dat Set tvdumpflags=10 doet.
Dus als het niet zou werken nadat ik die ene regel had weggehaald, zou ik niet weten waar ik op moest letten.
(En eigenlijk heb ik daar ook geen backup voor nodig; dat ik één van twee identieke regeltjes heb verwijderd kan ik zo ook nog wel onthouden.:D)

Bedankt allemaal.:thumb:

Guus.
 
Wat opmerkingen:

1) REM: Dit staat voor REMark, opmerking dus. Als REM, in dit geval dan, gebruik wordt, dan kun je die regel evengoed verwijderen en het scheelt in het sneller laden van dat .bat file. Je kunt behalve REM ook een unaire quote(') gebruiken.

2) Lege regels: De maker v.h. programma die ervoor moet zorgen dat het .bat file gewijzigd wordt heeft zijn programma niet goed geprogrammeerd. Die lege regels is gewoon fout.

3) Ja, ik ben soms kortaf. Met backup bedoel ik het commando:

copy autoexec.bat *.bak (en klaar is kees)

En het terugzetten: copy autoexec.bak *.bat (geef een bevestiging dat de file mag worden overschreven)

4) Ik weet niet wat voor programma's je gebruikt, maar met SET kun je bepaalde instellingen voor dat programma gaan instellen.

Dennis.

PS. O ja, geen dank Guus.
 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Dennis.
Die REM ken ik nog uit BASIC, maar de rest is nieuw voor me. In dat SET ga ik me eens verdiepen; lijkt me handig. Heb ook wel eens iets gelezen over Autorun.
Kun je daarmee bijvoorbeeld een programma als EasyCleaner laten starten en meteen laten draaien?
En gaat het opstarten daar weer niet langzamer door?
Ik kwam eigenlijk op mijn vraag omdat ik de bestanden in de root een beetje wilde opruimen (zie dit topic), juist om het opstarten nog wat te versnellen.:)
Kon tot nu toe 8 van de 19 MB verwijderen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Guus,

Zag je bericht net maar. Even in het kort en kom ik daar later en misschien wel morgen op terug. Ik ben met iets belangrijks bezig.

over die autorun(die link van Helpmij moet ik nog gaan lezen):

1) Start/Uitvoeren/typ sysedit en klik op OK
2) je krijgt nu 4 schermen te zien; selecteer het scherm win.ini
3) Voeg ergens boven run=programmanaam

Dit deed ik tenminste in het verleden vaak om iets automatisch op te starten, wanneer je je pc opstart.

Dennis.
 
Hoi Dennis,

Info over Autorun heb ik al gevonden.
Voorbeeldje hierboven (EasyCleaner automatisch starten EN uitvoeren) kan daarmee helaas niet.

Als ik iets tegelijk met Windows wil laten opstarten (bijv. Windows Media Player), doe ik dat anders:
Ik ga in het register naar HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run.
Daar maak ik een nieuwe tekenreekswaarde die ik in dit geval "Windows Media Player" noem, en bij de waardegegevens vul ik het pad naar wmplayer.exe in.
Hij staat dan in het opstartmenu van msconfig en kan daar heel makkelijk in- en uitgeschakeld worden (zie bijlage).

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Guus:

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Bovenstaande 3 regels kun je ook weglaten, deze zijn door Windows98 aangemaakt tijdens het installeren en waren alleen nodig voor de installatie.

Verder zou ik in de config.sys de volgende regels erbij zetten:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /testmem:eek:ff
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE noems
DOS=HIGH,UMB

Hierdoor wordt DOS in high memory geladen en heb je meer conventioneel geheugen ter beschikking en gaat je Win98 systeem nog fijner draaien.

Suk6
Ton
 
Geplaatst door tonk
Guus:

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Bovenstaande 3 regels kun je ook weglaten, deze zijn door Windows98 aangemaakt tijdens het installeren en waren alleen nodig voor de installatie.

Zou ik niet doen. Als je in DOS wil gaan heb je deze regels nodig (Niet inWin98)
Deze regels zetten in DOS de landcode voor uw keyboard + uw beeldscherm. anders zou het wel eens kunnen dat keyb. verschilt in dos en win 98.
 
Hallo van Zwam en Tonk,

Ik ga van jullie allebei een advies opvolgen.

Deze houd ik erin:

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb br,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys


(Weglaten zou weinig snelheidswinst opleveren en zo blijft mijn toetsenbord ook altijd goed werken.)

Maar

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /testmem:eek:ff
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE noems
DOS=HIGH,UMB


gaat in mijn config.sys; dat kan het systeem misschien nog wat soepeler laten draaien - en alles draait nu al zo goed. :)

Momenteel staat daar:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys


Dat wordt dus:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /testmem:eek:ff
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE noems
DOS=HIGH,UMB
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys


Mocht dat beter in een andere volgorde kunnen, dan hoor ik het graag.

Weet één van jullie misschien ook wat config._av en autoexec._av zijn?
De inhoud ervan is precies het zelfde als die van config.sys en autoexec.bat.
Via Google vind ik er weinig over.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Je config.sys ziet er goed uit. Wat betreft de autoexe._av. Dit is al te lang geleden. Wat ik mij nog wel kan herinneren is, dat de extentie _av iets te maken had met het programma "Clipper" .Dit was de tegenhanger van DBase. Maar ????? Weet het niet zeker.
 
Alles werkt inderdaad prima met die nieuwe config.sys.
Alleen merk ik geen snelheidswinst, dus ik neem aan dat de snelheid al optimaal was - opstarten, inclusief bootvirusscan, starten firewall, antivirus, ADSL-verbinding en nog het één en ander duurde al minder dan twee minuten, wat voor Win 98 niet gek is.
Ik heb wel de indruk dat surfen sneller gaat, maar dat kan ook komen doordat ik het mvps hosts bestand heb geïnstalleerd, waardoor er veel minder banners en andere reclamezooi worden gedownload.

Volgens mij kan ik die *._av-bestanden gewoon verwijderen, maar ik zal er eerst eens *.old-bestanden van maken en kijken wat er gebeurt.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Guus.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan