• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Autofilter gebruiken en toch beveiligd !?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericeul

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Om m'n macro z'n werk te kunnen laten doen laat ik de beveiliging eerst opheffen en dan terug instellen volgens onderstaande code die ik uiteraard van deze site heb geplukt.

Sub ...
ActiveSheet.Unprotect Password:="uw wachtwoord"

hier mijn macro

ActiveSheet.Protect Password:="uw wachtwoord"
End Sub

Werkt prima, maar het probleem is nu wel dat de users de "use autofilter" functie niet meer kunnen gebruiken. Op een of andere manier wordt die telkens weer reset zodat die niet meer functioneel is.

Als ik de sheet manueel beveilig kan ik die checkbox uiteraard aanvinken.

Maar niet als ik het "automatisch" via code laat gaan.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het gebruik van de auto filter toch "unprotected" blijft?

In de hoop dat het voor jullie duidelijk is wat ik bedoel bedank ik jullie alvast.

Groeten

Eric

Sorry, laat maar

heb op de site gezien dat er in het verleden reeds een antwoord is geformuleerd op een gelijkaardige vraag.
Ik zal dat eerst eens uittesten.
Als ik er niet uit geraak kom ik hier wel op terug.

Zal in't vervolg éérst zoeken en daarna de vragen stellen

Groeten

dat kan vanaf excel 2003 door bij het instellen van de beveiling een vinkje te zetten bij autofilter toegestaan.

door onderstaande code in de event worksheet_open op te nemen zet je autofilter ook aan in eerdere versies
De tweede regel zet de beveiliging alleen op gebruikers nivo.
VBA kan dan zijn gang gaan.
Je hoeft dan niet steeds te (un)protecten als je code wat op het worksheet doet.

Code:
ActiveSheet.EnableAutoFilter = True
ActiveSheet.Protect contents:=True, userInterfaceOnly:=True

mvg leo

Sorry, laat maar

heb op de site gezien dat er in het verleden reeds een antwoord is geformuleerd op een gelijkaardige vraag.
Ik zal dat eerst eens uittesten.
Als ik er niet uit geraak kom ik hier wel op terug.

Zal in't vervolg éérst zoeken en daarna de vragen stellen

Groeten

te laat:)

Moeilijke bevalling, beveiliging met sorteren en filters !:evil:

Het is nu de vraag of de volgende oplossing bevredigend is of niet … . Het grootste probleem is dat je je cursor kwijt bent …

Methode :

1. vooraleer het blad beveiligd wordt zet ik alle cellen op niet geblokkeerd via opmaak>celeigenschappen>beveiliging vinkje weg bij geblokkeerd. Wat wil da zeggen, als we straks het blad beveiligen zijn deze cellen niet geblokkeerd en kunnen dus wel veranderd worden (, maar je hebt geen cursor).

2. maak vooraf zeker dat de filter aanstaat. (zie je de pijltjes op de 1e rij ??)

3. nu het werkblad beveiligen via extra>beveiliging>blad beveiligen en dan moe je een paar vinkjes zetten of wegdoen

* ontgrendelde cellen selecteren : vinkje weg !!!! Wat wil dat zeggen, de cellen die niet geblokkeerd zijn kunnen niet meer geselecteerd worden en dus ook niet meer veranderd worden en daardoor verliezen we onze cursor.

* iets verderop sorteren en autofilter gebruiken wel aanvinken

* nu een wachtwoord invoeren, dat is niet verplicht, en op ok klikken

zo heb ik het bij mij aan de praat gekregen, op geen enkele andere manier wilde het lukken

* ontgrendelde cellen selecteren : vinkje weg !!!! Wat wil dat zeggen, de cellen die niet geblokkeerd zijn kunnen niet meer geselecteerd worden en dus ook niet meer veranderd worden en daardoor verliezen we onze cursor.

Normal gesproken (bij excel2003 althans) kun je het vinkje laten staan samen met het vinkje ontgrendelde cellen.
Dan heb je én een cursor en autofilter
Dat werkt bij jou niet?

je hebt gelijk, maar de vraag is om de gegevens te beveiligen en toch te kunnen filteren. Nou volgens mij kan dat niet, dus deed ik een bizar ingreepje, door alle cellen niet te vergrendelen, dan de cursor wegnemen en dan beveiligen om als uiteindelijk resultaat te komen tot een werkende filter of in een grote boog naar het doel lopen.

Als je iets handiger weet, let me know ...

Normaal gesproken (bij excel2003 althans) kun je het vinkje laten staan samen met het vinkje ontgrendelde cellen.
Dan heb je én een cursor en autofilter
Dat werkt bij jou niet?

Ik kan gewoon zo beveiligen én autofilter gebruiken.

Door de rij waar de dropdownfilterpijltjes (of hoe noem je dat?) staan op unlocked te zetten gecombineerd met het onderstaande is het me gelukt.

Sub

ActiveSheet.Unprotect Password:="paswoord"

mijn code.....

ActiveSheet.Protect contents:=True, userInterfaceOnly:=True
ActiveSheet.Protect Password:="paswoord"

End sub

Weer een probleem opgelost dank zij deze site !
Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan