• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatis invullen van datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerre001

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2011
Hallo,

Is het mogelijk om in cel C11 een nummer in te vullen van kolom G waar de datum of dagnummer ( bv 3 maart is dag 63 ) het langst geleden is, en dit eventueel veranderd in de datum of dagnummer van vandaag?

mvg

Bijlagen

Mischien even men vraag anders stellen.

Met welke formulle kan ik in cel c11 het tknr (kolom G) zette waarvan de nummer het laagste licht in kollom I?

mvg

Je vraag is 73x bekeken, je bestand 16x geopend en eerlijk gezegd begrijp ik ook totaal niet wat je nu eigenlijk wil bereiken. Het is misschien raadzaam om alles eens handmatig in te vullen zodat we kunnen zien welke waarde je nu eigenlijk wenst (hoopt) op te halen met de formule.

Ook ik snap er niet veel van, misschien kan je eens aangeven welk getal er dan in C11 zou moeten komen en waarom

Je hebt nog niet gereageerd, ik heb dus maar een gok genomen in wat je bedoeld.
In het bestand vindt je 3 verschillende formules terug die elk een andere oplossing aandragen.
LET OP: formule 2 en 3 zijn Matrixformules - deze sluit je af met het tegelijkertijd indrukken van de CTRL+SHIFT+ENTER toetsen i.p.v. gewoon enter.

Nu maar hopen dat de goede erbij zit.

Succes,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met onderstaande formule wordt gezocht naar het laagste nummer van de mensen die aanwezig zijn.
In het voorbeeld dag 56 dus nummer 364972.

Code:
=VERSCHUIVING(G4;VERGELIJKEN(MIN(ALS((F5:F17<0)*(H5:H17>0);(H5:H17)));H5:H17;0);0;1;1)

Let op: dit is een matrix-formule dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan heb ik het dus niet begrepen :o

Ik ben uitgegaan van:
kolom F geeft aan of de persoon met dat tknr aanwezig is -1 is aanwezig
en
kolom G zijn de tknrs die gebruikt kunnen worden om vak C11 in te vullen, enkel die personen met dat nummer kunnen dat werk
Als ik dan kijk in het voorbeeld komen er bij de aanwezige tknrs 2x 63 dagnr voor tw. nr's 316740 en 548721. Waarom wordt er dan toch gekozen voor nr 364972 met 56 dagnr's? Ik snap dit echt niet . . . :confused:

Laat maar, ik snap hem al(?). het zijn in kolom H niet het aantal dagen geleden dat men er gewerkt heeft maar het dagnr van dit jaar . . . .
Dan zou het zo kunnen:
=INDEX(G5:G17;KLEINSTE(ALS(H5:H17=KLEINSTE(ALS(F5:F17=-1;H5:H17);1);RIJ(H5:H17)-4);1))
als matrix formule

Laatst bewerkt:
Dan heb ik het dus niet begrepen :o

Ik ben uitgegaan van:
en
Als ik dan kijk in het voorbeeld komen er bij de aanwezige tknrs 2x 63 dagnr voor tw. nr's 316740 en 548721. Waarom wordt er dan toch gekozen voor nr 364972 met 56 dagnr's? Ik snap dit echt niet . . . :confused:

56 staat m.i. voor de 56e dag van het jaar.
Dus is die dag het langst geleden.
Anders begrijp ik het eerlijk gezegd ook niet helemaal.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ja sorry voor het laat reageren,

Roncancio heeft gelijk en de formulle werkt perfect

met veel dank aan jullie allen

maar nu heb ik nog echter 1 vraag en dan kan ik alles maken zoals ik het wil
is het ook mogelijk, dat als die persoon is toegevoegd in cel C11 dat ook de dag wijzicht naar vandaag in kolom H?

Dat zou best kunnen maar dat heeft dan ook direct weer invloed op de formule in C11 en dat weer invloed op kolom H etc etc.

ook niet met bv een knop, eens ik een afdruk heb van de gegevens is het niet nodig om die gegevens te bewaren.

en sorry voor de vragen maar mijn kennis van excel is beperkt :D

Met een knop via VBA zou het waarschijnlijk wel kunnen maar VBA is niet mijn "ding".
Het meest eenvoudige zou zijn om:
1. Via Voorwaardelijke opmaak het nummer in kolom G wat overeenkomt met C11 te kleuren zodat deze gemakkelijk te vinden is.
2. op de dag te gaan staan dan de CTRL toets tesamen met de ; (punt komma) toets in te drukken (dit geeft automatisch de dag van vandaag.)

Succes,

hallo,

ik heb bijna alles ingevuld, met de formule van Roncancio en nu heb ik het volgende probleem.
op mijn 2de blad (boek tuc) komen de namen of nummers soms meer dan 1 keer voor,
kan ik dit voorkomen zodat elke nummer of naam maar 1 keer voorkomt in deze lijst?

ik kan geen voorbeeld geven omdat het bestand te groot is
mss is er een andere manier om dit voorbeeld te geven, of als je kan helpen kan ik het rechtstreeks doorsturen

mvg

Laatst bewerkt:
Bestand inpakken met WinZip of WinRar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan