• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanpassen bereik grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloeblahoebla

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2010
Beste

Graag zou ik een manier vinden om automatisch het bereik van een grafiek aan te passen. Wat ik hiermee bedoel zal ik even uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Ik heb een datasheet met 200 datarijen, deze worden weergegeven door een grafiek.
Stel dat ik nu 2 extra datarijen toevoeg, dan wil ik dat deze automatisch worden bijgevoegd in de grafiek.

Momenteel zit ik telkens manueel het bereik van de grafiek aan te passen. Vb: Bereik A1-A200. Na de 2 nieuwe rijen veranderen naar: A1-A202.

Ik heb reeds geprobeerd het bereik gewoon hoger te zetten, vb A1-A300, maar dan zit ik met het probleem dat slechts 2/3 van mijn grafiek gebruikt wordt, aangezien op mijn X-as 200 - 300 erbij komt, maar die grafiek daar gewoon leeg is.

Iemand die kan helpen?

Met vriendelijke groet
bloeblahoebla

Bijvoorbeeld door dit toe te passen:

Code:
=indirect("Blad1!$A$1:$A$"&aantalarg([COLOR="Red"]Blad1![/COLOR]a:a))

Succes, Cobbe

Laatst bewerkt:
Enig idee hoe die functie er zou uitzien in het Engels? Ik heb even gezocht maar kan niet meteen vinden wat ik zou moeten gebruiken.

Mijn excel staat namelijk in het Engels ..

Toch al bedankt!

Enig idee hoe die functie er zou uitzien in het Engels? Ik heb even gezocht maar kan niet meteen vinden wat ik zou moeten gebruiken.

Mijn excel staat namelijk in het Engels ..

Toch al bedankt!

Aanpassing:
Ik heb even gegoogled en gevonden dat ik in het engels COUNTA moet gebruiken. Ik heb nu echter de volgende formule ingevoegd maar krijg de melding: Function not valid:

=indirect('Full Tilt'!$F$2:$F$"&COUNTA('Full Tilt'!F:F))

Iemand die kan helpen?

Anders zou ik deze eens testen:
Code:
=OFFSET(Full Tilt!$F$2;1;0;COUNTA(Full Tilt!$F:$F)-1)

Hopelijk ben je nu geholpen,

Cobbe

Ik heb de formule die u opgaf net eens geprobeerd maar ik krijg alweer dezelfde melding: "that function is not valid".

Ik werk met Microsoft Office 2007. Geen idee of dat enig verschil maakt ..

Aanpassing:
Ik mag deze formule toch zomaar invullen bij de range van de grafiek he? Rechtermuisknop op de grafiek, select data, naar de range gaan en deze formule plaatsen..

Laatst bewerkt:
Ik ben ondertussen nog wat aan het proberen maar ik slaag er toch niet in om het in orde te krijgen. Ik wil gerust mijn excel-file even posten als dat misschien handiger is ..

Bij deze heb ik de excel geupload.

De grafiek bevindt zich in het tabblad Ratio's.
De data staan in het tabblad Full Tilt.
Wanneer ik dus een extra datarij bijvoeg in het tabblad full tilt, zou ik deze extra rij automatisch willen zien op de grafiek.

Ik hoop dat het lukt.

Alvast bedankt
bloeblahoebla

Bijlagen

Veel blabla maar ik krijg het/de bereik(en) niet dynamisch.
Probeerde ook Dynamische namen te definiëren maar dat lukt ook niet in 2007

Sorry, misschien is iemand anders wel succesvol.

Cobbe

Laatst bewerkt:
In Excel 2003 schijnt het te lukken, zie bijlage.
Ik beschik niet over Excel 2007, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Bijlagen

Zeer wel bedankt hoor!

Aangezien Office 2007 ook met de datasheets van 2003 kan werken ga ik vanaf nu gewoon de sheet gebruiken die jij hebt gemaakt. Maakt niet uit dat dit een oudere versie is, het werkt :)

Echt zeer wel bedankt, dit bespaart me een hoop werk.

Met vriendelijke groet
bloeblahoebla

In Excel 2003 schijnt het te lukken, zie bijlage.
Ik beschik niet over Excel 2007, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

goede morgen, ik heb met interesse gekeken naar jouw aanpassingen in de grafiek.
Kun je me uitleggen hoe je de benoeming van de waarden in de grafiek naar "='Test2(1).xls'!Omhoog" hebt gedaan. Ik krijg dat niet voor elkaar. :o

Ik ben er inderdaad ook nog nooit in geslaagd om het te reconstrueren. Ik gebruik enkel de opgestelde versie uit de bijlage, dus misschien wel interessant om het even uit te leggen ja :p

De basis van het systeem zijn de zogenaamde "named ranges", die vind/maak je via Insert >> Name >> Define. In het vak "Names in Workbook" vul je een naam in die voor jou betekenisvol is, in dit geval heb ik drie namen: Bankroll, Omhoog, Omlaag.
In het geval Bankroll is het vak "Refers To" als volgt ingevuld: offset('Full Tilt'!$F$2;0;0;counta('Full Tilt'!$F:$F);1). Omhoog en Omlaag zijn op hun beurt een aantal kolommen ge-offset ten opzichte van Bankroll (zie hun "Refers To"), maar O rijen ge-offset, dus even groot.
Vervolgens worden deze "named ranges" gebruikt als "source" voor de y-waarden, waarbij je moet opletten voor de correcte schrijfwijze: = 'workbookname.xls'!Namedrange of concreet bijvoorbeeld: ='Test2(1).xls'!Omhoog

De basis van het systeem zijn de zogenaamde "named ranges", die vind/maak je via Insert >> Name >> Define. In het vak "Names in Workbook" vul je een naam in die voor jou betekenisvol is, in dit geval heb ik drie namen: Bankroll, Omhoog, Omlaag.
In het geval Bankroll is het vak "Refers To" als volgt ingevuld: offset('Full Tilt'!$F$2;0;0;counta('Full Tilt'!$F:$F);1). Omhoog en Omlaag zijn op hun beurt een aantal kolommen ge-offset ten opzichte van Bankroll (zie hun "Refers To"), maar O rijen ge-offset, dus even groot.
Vervolgens worden deze "named ranges" gebruikt als "source" voor de y-waarden, waarbij je moet opletten voor de correcte schrijfwijze: = 'workbookname.xls'!Namedrange of concreet bijvoorbeeld: ='Test2(1).xls'!Omhoog

hoe gemakkelijk kan het zijn! Thx ga het meteen proberen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan