• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen artikelnummer opties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veenstar

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2016
Berichten
8
Hallo,

Is het mogelijk om in een invoerveld de opties automatisch aan te laten vullen op basis van data uit een ander tabblad? Zo ja, hoe werkt dit?

Ik heb in het volgende voorbeeld bestand Bekijk bijlage Voorbeeld voorraad- en prijslijst.xlsx 2 tabladen. Op tabblad 1 heb ik in cel B2 een invoerveld. Als ik hier een juist artikelnummer invoer dan krijg ik in cel B4 en B5 automatisch via de verticaal.zoeken formule de voorraad en prijs van het artikel te zien. De verticaal.zoeken formule haalt de data voor de voorraad en prijs vanuit tabblad 2. Tabblad 2 is eigenlijk mijn database waar nu in dit voorbeeldbestand 8 artikelnummers met voorraad- prijsgegevens zijn te vinden. Nu zou ik graag willen dat als ik in cel B2 van tabblad 1 een deel van een artikelnummer typ, dat dan de opties van artikelnummers automatisch wordt aangevuld op basis van de artikelnummers die in kolom A van tabblad 2 staan. Dus zodra ik cel B2 van tabblad 1 een deel van een artikelnummer typ bijv. 1AD02- dat zou ik de opties 1AD02-0XX2 en 1AD02-1XX0 willen zien en kunnen kiezen. Eigenlijk werkt de filter optie in Excel zelf ook zo alleen is die gebaseerd op data uit dezelfde kolom waar de filter van op toepassing is. Normaal werk ik met databases die meer dan 5.000 verschillende artikelen bevatten dus het zou mij erg veel tijd schelen als ik niet altijd het volledige artikelnummer hoef te typen.

Alvast bedankt!
 
hallo Veenstar, welkom hier.
met vba is dit prima te doen. is dat een probleem voor u?
 
Is uw enter toets stuk? Deze vraag komt veel voor en had je via zoeken ook wel kunnen vinden. Twee voorbeeldjes een met VBA en een zonder.
 

Bijlagen

  • Gegevensvalidatie zoeken in (V&A).xlsx
    207,2 KB · Weergaven: 135
  • Zoeken dmv Grote truc(cobbe_snb).xlsb
    81,1 KB · Weergaven: 148
Sorry ik wist niet de juiste term hiervoor, maar als ik nu op gegevensvalidatie zoek vind ik heel veel informatie inderdaad. Bedankt voor de hulp en bestanden in iedergeval!

:thumb:
 
Sorry is niet nodig. Als je niet weet op welke zoekterm(en) je moet zoeken dan kom je ook niet veel verder.;)
 
Ik vind trouwens jouw bestand Zoeken dmv grote truc wel erg vlot en handig werken! Ik wil alleen de gegevens in kolom H graag verplaatsen naar Kolom A van een nieuw tabblad, maar zodra ik de gegevens verplaats werkt het invoerveld niet meer. Weet je ook hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
 
Pas dan het MyName bereik aan:

Code:
Private Sub TextBox1_Change()

Dim MyNames As Variant
Dim NameSelection() As Variant
Dim i As Long, j As Long

Range(Range("D10"), Range("D10").End(xlDown)).ClearContents
If TextBox1.Value = "" Then Exit Sub
[COLOR="#FF0000"][B]With Sheets("Nieuw_Blad")[/B][/COLOR]
  MyNames = .Range(.Range("A1"), .Range("A1").End(xlDown)).Value 'Hier staan de namen
[COLOR="#FF0000"][B]End With[/B][/COLOR]
j = 1
For i = 1 To UBound(MyNames)
  If InStr(1, UCase(MyNames(i, 1)), UCase(TextBox1.Value)) > 0 Then
    ReDim Preserve NameSelection(j)
      NameSelection(j) = MyNames(i, 1)
    j = j + 1
  End If
Next i

If j = 1 Then
    Range("D10") = " Nix gevonden"
    Exit Sub
End If

Range("D10").Resize(UBound(NameSelection)).Value = Application.WorksheetFunction.Transpose(NameSelection)

End Sub
 
Bedankt gelukt! Ik kom er nu wel achter dat ik de verticaal.zoeken formule niet kan verwijzen naar het invoerveld. Wel naar de rijen er onder, maar soms blijven hier meerdere opties staan. Is het ook mogelijk om dan de juiste optie aan te klikken, zodat de andere opties verdwijnen en er dus alleen de aangeklikte optie blijft staan? In dit voorbeeld Bekijk bijlage Zoeken dmv Grote truc TEST.xlsb is Alphen de juiste plaats en zou ik graag willen dat Alphen aan den Rijn en Alphen-Oosterwijk verdwijnen na het aanklikken van Alphen. Want dan kan ik de verticaal.zoeken formule verwijzen naar 1 vaste cel (zoekwaarde). Of is er een andere oplossing om de verticaal.zoeken formule mooi te laten werken?
 
Ik heb de Textbox gelinkt aan D8 en deze cel kan je gebruiken in je Vert.Zoeken-formule

Dubbelklikken op je keuze vult de textbox met die waarde.
 

Bijlagen

  • Zoeken dmv Grote truc(cobbe).xlsb
    93,1 KB · Weergaven: 92
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan