• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen in lijst gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

search1979

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2019
Ik heb de afgelopen dagen veel gezocht op een oplossing voor mijn dingetje en geen oplossing gevonden die werkt.

ik heb op een tabblad een namenlijst gemaakt met formules (haalt de namen dus uit een ander bestand)
Deze namenlijst heb ik daarna omgebouwd tot tabel, met naamgeving (https://www.contextures.com/xlNames01.html#NameBox)
Daarna heb ik op een ander tabblad de regels in een kolom voorzien van gegevensvalidatie met herkomst deze namelijst (F3 en dan de aangemaakte namenlijst kiezen), zodat in deze velden alleen een keuze uit de namenlijst mogelijk is.

In het verleden hebben we dit in een ander bestand eens gehad dat door te beginnen met schrijven, er automatisch aangevuld werd tot de naam die overeenkomt met de namenlijst.
Nu bij het nieuwe bestand werkt dit niet meer en moet ik de volledige naam correct schrijven, anders komt er een foutmelding (wat ook zo hoort te zijn bij gegevensvalidatie)

Wat moet ik aanpassen om te komen tot de oplossing?

Wat ik al heb gedaan/geprobeerd vanuit de vondsten op google is:

1. De tabbladen zonder beveiliging getest
2. De tabbladen beveiligd met optie "objecten bewerken" ingeschakeld
3. Bij office-opties gecheckt "automatisch aanvullen" is aangevinkt
4. Bij office-opties geprobeerd of het werkt om de optie "vulgreep en cellen slepen neerzetten inschakelen" uit te vinken

Kan iemand aanvullen wat een oplossing zou zijn? Zoals gezegd heeft het in een ander bestand met dezelfde opbouw (namenlijst waren vert.zoekformules naar een ander bestand) wel gewerkt, de persoon die dit toe ngemaakt heeft is helaas niet meer werkzaam hier

Alvast bedankt!

dank je voor je "uitgebreide" reactie..

Ik vermoed dat je doelt op het ontbreken van een voorbeeldbestand? (is wel een aanname omdat je niets anders als een link post)

Het bestand staat vol met gevoelige informatie en formules met verwijzingen naar externe bestanden welke toch niet inzichtelijk zijn..
Dus zo maar het bestand hier neerzetten gaat hem niet worden..

ik wil best een voorbeeldbestandje maken, maar of dat representatief is zullen we gaan merken.

-->Op het tabblad "namenlijst" dus de tabel met (nu fictieve) namen
-->Op het tabblad "totaalblad" zit in kolom B de gegevensvalidatie en is de vraag dus om bij het intikken van de eerste letters, automatisch een aanvulling te laten gebeuren tot de waarde uit de namenlijst

Bijlagen

hmm, interessant, dus ik zou de gehele namenlijst (ook inclusief formules) verborgen in kolom B kunnen zetten, ipv apart tabblad?

ok, dat werkt in ieder geval.
Ik heb trouwens het oude bestand bekeken welke deze aanvulfunctie had en hier is geen namenlijst onder de betreffende kolom verborgen, dus zal er vast en zeker een andere optie zijn om dit in te kunnen stellen.

Maar goed, ik heb nu mijn doel bereikt en het dus niet meer verder nodig, bedankt!

zonder dat bestand waar het wel werkte kunnen we natuurlijk ook niet zien wat er anders is dan in het bestand waar je het in wilt hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan