Automatisch aanvullen jaartal in Access bij Datuminvoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

chowdella

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Hallo,

Ik heb al in het archief proberen te zoeken of mij vraag al ooit gesteld is, maar ik kon het niet vinden in de 1e paar pagina's.

Mijn vraag is als volgt:
Ik weet dat in de andere versies van Access het zo is, dat als ik een veld de eigenschappen van datum/tijd geef, ik dit veld, als ik een datum invoer, bijvoorbeeld 12 januari 2010, ik alleen maar 1201 hoef in te tikken en automatisch vult Access het huidige jaartal aan. Indien ik een aandere jaar wil, dan kan ik ook invullen: 120109, dan verschijnt automatisch 12-01-2009.

Dit lukt mij niet met het bestand dat ik aan het bouwen ben. Weet iemand of dit komt doordat in de versie Access 2007 dit neit meer mogelijk is? Want in 2007 versie is het kiezen via de kalender automatisch geworden, hebben ze hierdoor de andere functie laten vervallen? Of heb ik simpelweg een fout gemaakt?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet!

Dan gebruik je een ander access dan ik, want ik heb dat nog nooit (en dus echt nooit!) zo gezien! Ik denk dat iemand een apart invoermasker heeft gemaakt, waarbij de waarden (zeg maar) 'uit elkaar' worden getrokken en vervolgens als datum in het datumveld worden gezet.

Op het moment dat je aan een veld een Datum/Tijd eigenschap meegeeft, accepteert Access alleen maar waarden en getallen die overeenkomen met het opgegeven formaat voor datums.
Oftewel: in Nederland zet je eerst de dag, dan de maand, en dan het jaar.
Dat betekent, dat het eerste getal nooit groter mag zijn dan 31, want er zijn niet meer dan 31 dagen te vinden in een maand. Typ je dus het getal 1201, dan kan dat nooit een dag zijn. Typ je 12-01, dan wordt dat wel als een datum geaccepteerd; in dat geval zet Access er automatisch het huidige jaar bij.
Ergo: de werkwijze zit hem (misschien) in een validatie die op een Formulier plaats vindt; als ik het al zou toepassen, dan zou ik het daar bouwen, en niet in de tabeleigenschappen.

Hallo,
Alles wat je zegt klopt. Door het te lezen besef ik dat ik inderdaad een fout heb gemaakt. Ik typte altijd met een spatie tussen de cijfers in in plaats van een streep en dan pakt hij ook automatisch de datum. Vanmorgen was ik dit vergeten in de drukte!

Mijn excuses voor eigenlijk een vraag te plaatsen terwijl het mijn eigen fout is.
Nou ja, hopelijk brengt deze vraag iemand anders wat extra kennis!

Ik wil je hartelijk bedanken voor je reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan