• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen op afabetische volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Torchlight

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
In excel heb ik een lange rij met namen geplaatst, op alfabet. Is het mogelijk, als ik gegevens toevoeg, dat de namen automatisch worden gesorteerd op alfabet? Ik wil onderaan een nieuwe naam toevoegen, op enter drukken en dan de naam op de juiste plek zien te vinden in de rij op alfabetische volgorde.:confused:

Bedankt

Hartelijk dank HierenNu, alleen, ik ben nog een groentje wat macro's betreft. Verder krijg ik het spul niet ingeschakeld, dus het werkt niet, het werkblad is beveiligd. Hoe schakel je de macro in. Daarbij hoe maak je de macro??
In ieder geval bedankt!

Hallo Torchlicht,

Zie bijlage, rechts klikken op de Tab>programmacode weergeven>dubbel klik op Module dan zie je de code
HTML:
Password:="plaats hier je paswoord"

Gr Joop

Bijlagen

Druk op Alt-F11. De VBA-editor wordt dan gestart. Links zie je de tabbladen die in je project zitten. Dubbelklik op het tabblad waar de sortering moet plaatsvinden en plaats de volgende code in het lege scherm rechts:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
ActiveSheet.Unprotect Password = "Plaat hier je password"
    Selection.Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:=xlYes, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
ActiveSheet.Protect Password = "Plaats hier je password"
End Sub

Verander eventueel de range in Selection.Sort Key1:=Range("A2"), omdat de te sorteren gegevens in mijn voorbeeld in kolom A staan. Ik weet niet waar ze in jouw spreadsheet staan. Reken daarbij de kolomkop niet mee. Voorbeeld: als je gegevens in de cellen C1 t/m c20 staan met kolomkop dan wordt de range ("C2").
Vul het password in waarmee het blad is beveiligd.
De macro werkt als een nieuwe naam op het eerste lege veld invult. De gegevens worden dan gelijk gesorteerd.

Een knop zoals in het voorbeeld van Justes is niet nodig.

Groeten,

M.

Op die manier, dank je wel Joop!
Ik probeer even wat HierenNu schreef want ik wil een blad zonder knop. Beiden bedankt!

Laatst bewerkt:
Hallo Torchlicht,

De oplossing van M werkt wel goed, maar dan mag je kolom A niet beveiligen.

Gr Justes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan