• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen uit lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerryW

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
32
Dag Silvester,

Weliswaar anderhalf jaar later, maar hetgeen in logboek3 aangeboden is, is ook precies wat ik zoek.
Ik hoop dat je nog kunt/wilt reageren.

Wat bijzonder is, en mij niet lukt is nl de aangeboden keuze ook werkelijk kiezen met het het toetsenbord.
In de gekozen cel komt tijdens het typen de juiste keuze naar voren. Na bv 3 karakters te hebben ingevuld, ben ik het eens met hetgeen mij als naam wordt aangeboden. Maar dan werkt de Enter toets niet of de Tab toets niet en moet ik op het gebruik van de muis terugvallen en een andere cel kiezen om de keuze aan te nemen.
Weet jij waar de blokkering zit dat de Enter toets hiervoor gebruikt kan worden? Of is het een parameter in VBA?

Ik hoor het heel graag.
Ik werk met excel 2010 onder windows7

Vast dank,
Ferry
 
Ja heel fijn,

Met dit stukje extra code kan ik niet alleen <enter>, maar alle toets combinaties afvangen.
Heb alleen nog wat moeite om de regel
Private Sub ComboBox1_KeyDown(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)
goed te begrijpen.
Omdat de subroutine verder niet aangeroepen wordt.

Maar toch weer zeer bedankt (ook voor de snelle reactie).

Met vr groeten,
Ferry
 
Topics ouder dan drie maanden mag je met rust laten. Bovendien breek je in in iemand anders zijn vraag. Beide zijn niet toegestaan. Heb nu je vraag een eigen plek gegeven.
 
Automatisch aanvullen in LOGBOEK (4.log van Silvester-Ponte

Met excuses naar de moderator, was mij niet bewust van de spelregel om niet op oudere vragen te reageren. Wel logisch achteraf.

Maar dan aan Silvester.

Het logboek4.log heeft toch nog een eigenaardigheidje. Als je een naam uit de namenlijst wilt kiezen die lager dan de 88ste regel zit (ik heb er 650), dan worden die niet gevonden.
Alle namen staan in alfabetische volgorde.
Ik kan deze beperking niet traceren. In de agentinvoer lijst is range beperkt tot 83, maar die lijkt hier niets mee te maken te hebben.?

Van beide lijsten heb ik de ranges opgetrokken tot 1000, maar de beperking blijft?
Ook het gedrag van <shift><enter> is bijzonder. Hij gaat dan uit de loop, naar de eerste kolom, bijzonder. Misschien heb je nog een aanvullende tip hoe ik stapsgewijs de variablen in VBA kan volgen. Bij normale subroutines kan ik dat wel, maar bij deze ..._change() events kan ik het gedrag niet goed debuggen.

Ik hoop dat je hier nog op kan reageren, omdat de moderator dit bericht nu keurig in een aparte vraag heeft ondergebracht.

Met vr groeten,
Ferry
 
wat is er raar na enter? het vakje er onder wordt geselecteerd. wat wil je dat er wel gebeurt?

en wat wil je dat er gebeurt als je shift enter indrukt?
 
Dag Sylvester,

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het heel fijn vindt dat je zo met mij meedenkt. Het is gewoon een persoonlijke hulplijn, geweldig.
OPM: Volgens mij levert deze routine voor heel veel excel gebruikers een prachtige oplossing om op een handige manier uit een centrale namen-lijst hun cel automatisch aangevuld te krijgen.

Inhoudelijk is de oplossing eigenlijk gewoon goed werkbaar. Maar als ik met <enter> mijn keuze vastleg, gaat de cursor naar de cel eronder en vraagt dan om nieuwe ingaven. Die is er niet altijd (bv als je maar 1 naam wilde toevoegen), dus wil je uit de loop. Maar dat gaat niet met <enter> en/of pijltjestoets. Dus moet dat met de muis.
Het zou dus handig zijn dat als cel in kolom B vraagt om input (de focus is dan wit) en je vult vervolgens niets in en geeft opnieuw <enter> dat je dan bv naar de cel in kolom B gaat.

Nu bleek dat met <shift><enter> de cursor naar de nieuwe regel gaat (cel omlaag en naar kolom A). En er was geen witte-Focus meer op de cel zelf. Maar als je in deze cel dan een letter aanraakt wordt hier ook in kolom A een naam uit de namenlijst opgehaald. Dit vind ik wel vreemd.

Ferry
 
Probeer je keuze eens te bevestigen met Escape in plaats van Enter.
 
ok, pijltje rechts en links , tab, en enter reageren nu (beter)
 

Bijlagen

  • Logboek (5.xls
    96,5 KB · Weergaven: 240
Sylvester (maar ook Wher),

Dank voor deze aanvulling.
Wat mij betreft voldoet het geheel. Ik ga er verder mee hobbyen en in mijn sheet integreren.

Bij deze zal ik (zover ik dat kan) de vraag sluiten. Ik hoop nog eens een volgende keer gebruik te mogen maken van jullie kennis en kunde.

Met vriendelijke groeten en dank,
Ferry
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan