• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch aanvullen van lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rogier011

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2013
beste,

zit met een probleem, om gegevens in excel te krijgen.
De laatste dagen heb ik op verschillende tijdstippen, mijn gasmeter stand genoteerd.
Nu heb ik dus bv zo een lijstje.

maandag 7:00 12345
maandag 21:00 12348
dinsdag 8:30 12349
dinsdag 17:00 12351
woensdag 8:00 12354
woensdag 20:00 12355
woensdag 23:00 12356
donderdag 9:30 12359
donderdag 17:45 12362
vrijdag 15:00 12366
vrijdag 21:00 12367

Deze gegevens wil ik graag in een grafiek zetten.
Probleem is nu dat de sample frequentie van de meter opnames varieert,
wat ik denk te moeten doen is een tijdlijn maken (x-as)
met een tijdsinterval van 15min, dus 0:00 / 0:15 / 0:30 etc. etc.
Echter ik krijg dan een heleboel lege cellen, want ik weet bv alleen van maandag 7:00 wat de gasmeterstand was.
De tussenliggende waardes moeten dus "geïnterpoleerd" automatisch ingevuld gaan worden.
Is dat mogelijk?
Of is er een andere optie mogelijk.

vr gr Rogier

ps. ik reken het verschil uit tussen de 1e en de 2e meteropname, om een verbruik in m3 tussen die 2 opnames te krijgen

Voor de grafiek zal het weinig uitmaken of de opname om 7:00 uur of om 8:00 uur plaatsvindt.
Mijn suggestie is om voor de ochtend opname oveal het tijdstip op 7:00 te zeten en voor de avondopname op 19:00 uur.
Je grafiek wordt dan simpel, je hoeft waarschijnlijk de assen niet aan te passen en het scheelt je werk.

Jan

Spreidingsdiagram

Rogier,

Je kunt van je gegevens prima een grafiek maken waarop de gegevens worden geplot, wat je nodig hebt
is echter een horizontale as met een regelmatige tijdsindeling.
De door jou voorgestelde tijdsindeling in kwartieren is een beetje te fijnmazig, en ook onnodig.
Een tijdsindeling van een kwartier terwijl je de aflezing in gehele getallen neemt die een aantal uren
dezelfde blijft is onzin.

Ik heb van je data een voorbeeldje gemaakt door gebruik te maken van een spreidingsdiagram.
Deze staat toe dat op een doorlopende as de punten op variabele afstanden van elkaar geplot kunnen worden.
Hierdoor krijg je zonder veel problemen een doorlopende tijdlijn met een variabel aantal punten.

Bekijk bijlage HelpMijSpreidingsdigram.xlsx

Veel Succes.

dank voor deze oplossing, op zich werkt deze oplossing goed.

nu heb ik ook cv water temperatuur gegevens van dezelfde week.
Deze data is met een veel hogere resolutie (1 sample per minuut)
graag zou ik beide trend gegevens in een grafiek zetten, is het dan een probleem dat ik van het gasverbruik geen hoge resolute data heb?
Of moet ik dan 2 X-assen aanmaken?

vr gr Rogier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan