• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch berekenen dockbelasting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Goedemorgen,

Dankzij de hulp van enkele helpers hier heb ik de productie kunnen berekenen maar nu wil ik graag de dockbelasting op uur niveau berekenen. In het bestand is in rij 1 t/m 10 opgenomen wat het aantal palletplaatsen per uur is dat verladen wordt. Ik heb hier onderscheid gemaakt in de verschillende orders namelijk EDI en Geen EDI. Voor deze 2 verschillende ordertypes geldt namelijk een ander gemiddelde dockbelasting. Ik heb in kolom B en C vanaf rij 14 een voorbeeld geplaatst hoe het er dan uit zou moeten zien.

Ik heb het idee dat het namelijk automatisch zou moeten kunnen maar weet niet goed hoe ik de formule hiervoor moet opstellen :confused:

Mocht iemand een idee hebben hoe dit te doen dan hoor ik het graag! Tevens zijn eventuele verbeteringen in het zichtbaar maken ervan ook welkom natuurlijk:thumb:

Bekijk bijlage Dockbelasting HelpMij.xlsx

Voorbeeldbestanden hebben als doel dat de helpers de verwachte uitkomst dmv formules kunnen maken. Er is geen data voor zondag toch moet daar wat komen te staan. Waar komt dit vandaan. Waarom staat er in A3 t/m A8 een datum ipv de dag? Met een formule zou het zoiets kunnen worden.

Code:
=INDEX($A$2:$X$9;MATCH(INDEX($A$14:$A$59;ROUNDDOWN((ROW()-14)/23;0)*23+1);$A$2:$A$9;0);MATCH(A15;$A$2:$X$2;0))

Zet alles in een tabelstruktuur.
Daarna kun je Excel (=draaitabel) het werk voor je laten doen.

Bijlagen

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest maar er is geen data voor zondag dat klopt. Waarom moet daar dan data staan --> Als op maandagochtend vroeg (01:00) 2 pallets te verladen staan en deze heeft een dockbelasting van 3 uur dan is het dock al vanaf zondagavond 22:00 belast. Ik kan het zelf allemaal handmatig in gaan voeren natuurlijk maar hoopte dat een formule dit voor mij kon doen.

Het overzicht in blad 3 vindt ik trouwens heel fijn gemaakt bedankt hiervoor!

Maar ik hoop dat mijn voorbeeldbestand met bovenstaande uitleg wat duidelijker wordt

Probeersel:
Bekijk bijlage Dockbelasting HelpMij (KL).xlsx

Probeer consistent te werken met tijdwaarde of getallen, anders wordt het een puinhoop.

Ik heb afronden gebruikt in de formule, maar dat zou vervangen kunnen worden door .beneden/.boven, dat ligt er net aan hoe jij het voor je ziet.

Laatst bewerkt:
Ja hiermee kan ik uit de voeten dank je wel! het is nog niet 100% automatisch (doortrekken naar andere dagen) maar het doet wel wat ik in eerste instantie wilde :)
Dankjewel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan