• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard_46

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2001
Probeer het volgende te realiseren binnen excel.

In het hieronder vermelde voorbeeld is dit op een vereenvoudigde manier weergegeven.

Op een werkblad zijn 4 kolommen met de volgende gegevens.

1. productnummer
2. verkooppunt
3. gemiddeld verkoopaantal per product/verkooppunt
4. verkoopaantal in actieperiode

Een productnummer kan dus meerdere malen voorkomen en de inhoud van het blad is hierop gesorteerd.
Het aantal regels per product en dus voor het hele sheet is variabel.

Nu wil ik per regel de volgende gegevens berekenen en weergeven.
A. het totaal van 3
B. verkoopaantal t.o.v. A

bij verandering van product moet er dus een nieuw totaal berekend worden wat eigenlijk ondergbracht is de functie data>subtotals

Maar dan moet de rest nog steeds handmatig worden toegevoegd.

Ik zou dit soort tellingen graag willen automatiseren en ben benieuwd of iemand tips voor me heeft.

Hoi Gerard,

Som.als en aantal.als werken goed als je een beperkte sommatie wilt uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de omzet per verkooppunt. Wil je echter verder, bijvoorbeeld de omzet van artikel A in verkooppunt B in de periode tussen 1-1-04 en 1-7-04, dan kom je er niet uit met som.als. Wel met somproduct:

Somproduct is een optelling van een vrijwel onbeperkte hoeveelheid vergelijkingen. In het bijgevoegde voorbeeld wordt een beetje uitgelegd hoe somproduct werkt.

Jeroen

Bijlagen

Bedankt voor jullie tip.
Het is helaas niet helemaal wat ik zoek.

Heb in bijgevoegd sheet getracht de grote lijn te beschrijven.
Hoop dat iemand nog een suggestie heeft.

Gerard

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan