• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArthurvH

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2018
Berichten
8
Goedemorgen,

kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem?
Ik probeer in Cel D een optel som te maken van verschillende tellingen.
In Cel A voer ik mijn eerste verschil in met de telling. bv +60 In Cel B zet ik als ik hier niet mee eens ben een X zodat ik deze niet heb verwerkt. In Cel C zet ik het nieuwe verschil in van de 2e telling. Cel D moet nu automatisch gaan rekenen hoeveel er nu in totaal is bijgekomen of niet.


Cel A Cel B Cel C Cel D
verschil niet verwerkt 2e telling verschil
60 X 60 60 Er zijn dus 60 stuks bijgekomen
12 -10 2 Hier zijn er dus in totaal 2 stuks bijgekomen.

Is hier een formule voor die automatisch deze som op kan tellen?

Ik bebruik nu de =als(isleeg(C2);"";(A1+E1)) (dit zodat hij de som pas laat zien als alle gegevens bekend zijn. Nu wil ik dus ook graag dat hij kan inzien of Cel B ingevuld is met een X zodat hij dan Cel A niet mee rekent.

Ik ben wel zelf wezen puzzelen en heb deze formule nu. Die ziet dan wel de X in Cel B en neemt dan Cel A niet mee maar zodra ik de X in Cel B weghaal dan krijg ik #waarde! te zien
=ALS(ISLEEG(C2);"";SOM(A2+E2)-ALS(ISLEEG(B2);"";E2))


Kan iemand mij hiermee helpen?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
Alvast bedankt,

Groeten,

Arthur
 
Laatst bewerkt:
Je bent vergeten een voorbeeld document te plaatsen.
 
Wijzig de "" in 0 (nul):
Code:
=ALS(ISLEEG(E2);"";SOM(C2;E2)-ALS(ISLEEG(D2);[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR];C2))
 
Herlees zelf nog eens uw vraag.

U zoekt een formule waar hij kolom A niet meerekent maar hoe geraak je dan in uw voorbeeld (12 -10 2 Hier zijn er dus in totaal 2 stuks bijgekomen.) aan die 2
 
@Robdgr.

ik wist dat het simpel zou moeten zijn. Dat ik dit niet gezien heb. Hartelijk dank! het werkt :D


Wijzig de "" in 0 (nul):
Code:
=ALS(ISLEEG(E2);"";SOM(C2;E2)-ALS(ISLEEG(D2);[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR];C2))


@Emields:
Hij moet alleen kolom A niet meereken als er in Kolom B een X staat. dus die 12-2 2 is dus goed wegens in deze Kolom bij B niks staat en dus gewoon moet meereken. Staat inderdaad onduidelijk aangegeven op mijn bericht. Toen ik het maakte waren er meer spaties tussen.


Maar hartelijk dank voor het mee denken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan