• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch bestand kiezen om gegevens te gaan zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
Berichten
309
Beste,

Is er een eenvoudige manier om gegevens te gaan zoeken in een wisselend bestand?

Voorbeeld :

In bijlage heb ik drie bestanden toegevoegd, 2016-01,2016-02 en totaal.

In het bestand totaal wil ik in cel G6 (groen) gaan zoeken naar een waarde in het bestand 2016_1 of 2016_02 afhankelijk wat er in cel B4 ( bestand totaal, geel gekleurd) staat. Als voorbeeld geef ik nu twee bestanden maar in werkelijkheid kan er in cel B4 een twintigtal verschillende namen staan. Of met andere woorden twintig verschillende bestanden waar de waarde die in cel B6 zou moeten komen staan, gezocht moet worden.

Bedankt !
 

Bijlagen

  • totaal.xlsx
    9 KB · Weergaven: 28
  • 2016_01.xlsx
    9 KB · Weergaven: 27
  • 2016_02.xlsx
    9 KB · Weergaven: 29
Je hebt zomaar iets gepost?
Ik zie niets staan in B4 , geen gele cel,.......
 
cel B4

beste,

Bedankt voor het bekijken van mijn vraag maar als ik de file totaal download zie ik toch in cel B " 2016_01" staan?

Of bega ik ergens een fout?

beste groeten
 
Dit is wat ik te zien krijg als ik Totaal binnenhaal.
 

Bijlagen

  • 2016-04-12_223940.png
    2016-04-12_223940.png
    53,3 KB · Weergaven: 52
nogmaals bestand totaal

Sorry, blijkbaar toch niet het juiste bestand mee verzonden.
 

Bijlagen

  • totaal.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 27
Vraag kom hier vaak voorbij en het antwoord blijft: lastig.
Een werkbare oplossing met formules is er eigenlijk niet.
Een vba-oplossing met een Worksheet_Change-event lukt alleen als de cel met de bestandsnaam, B4 in jouw voorbeeld, een harde waarde bevat en niet de uitkomst is van een formule.
Je kunt wel met Worksheet_Calculate gaan werken maar dat kan behoorlijk vertragen.
Mijn advies: prop alles in één werkmap, dan kun je met de werkbladfunctie INDIRECT werken.
 
Bedankt voor het antwoord!

Echter de cel B4 is inderdaad de uitkomst van een formule en alles in één werkmap stoppen heeft als gevolg dat de map veel te groot word. In cel B4 kunnen 16 verschillende waarden staan. Elk van deze 16 bestanden halen op hun beurt weer de info uit telkens 23 bestanden. Ik veronderstel dat dit een beetje te groot zal worden?

Maar in ieder geval van harte bedankt om het te bekijken hoor!
 
Ik kan geen zinnige uitspraak doen wat in jouw situatie de beste oplossing is. Je loopt in ieder geval aan tegen de grenzen van wat je met Excel kunt.
 
Elk van deze 16 bestanden halen op hun beurt weer de info uit telkens 23 bestanden. Ik veronderstel dat dit een beetje te groot zal worden?


Dat zou zo maar alles mee kunnen vallen.
De huidige omvang van een werkblad kan erg veel informatie bevatten, laat staan een aantal werkbladen.

Maar een aanpak zou ook kunnen zijn dat je aan het werkboek een aantal bladen toevoegt met querytables naar 23 andere bestanden.
Op het moment dat de waarde in B4 is gewijzigd een knop om de queries aaan te passen aan de waarde in B4 (semi-geautomatiseerd dus).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan