automatisch betalingskorting toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

leyton

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2009
Voor mijn facturen heb ik in access een documentje aangemaakt. Nu heb ik ongeveer 150 verschillende leveranciers en sommige waar ik 2% of 3% mag aftrekken.

Is het mogelijk wanneer ik de leverancier invoeg er automatisch in het voorziene vak de hoeveelheid korting komt die ik mag aftrekken. daarmee wil ik zeggen 2% of 3% of niets.

Alvast bedankt

Ik neem aan dat je de korting in dezelfde tabel hebt staan als de leveranciersgegevens die je voor de keuzelijst gebruikt. In dat geval is het namelijk vrij simpel op te lossen.
Je neemt dan, naast de LeverancierID, LeverancierNaam ook het veld Korting op in de keuzelijst. Pas dan ook de instelling <Aantal kolommen> aan, en voeg eventueel een breedte toe voor het nieuwe veld. Als je het niet hoeft te zien, is dat 0 cm.
Op het tekstvak zet je dan bij <Besturingselementbron> de formule =[cboLeverancier].Column(2). Daarbij ga ik er van uit dat het veld korting het derde veld is (telling begint bij kolom 0).

Ik neem aan dat je de korting in dezelfde tabel hebt staan als de leveranciersgegevens die je voor de keuzelijst gebruikt. In dat geval is het namelijk vrij simpel op te lossen.
Je neemt dan, naast de LeverancierID, LeverancierNaam ook het veld Korting op in de keuzelijst. Pas dan ook de instelling <Aantal kolommen> aan, en voeg eventueel een breedte toe voor het nieuwe veld. Als je het niet hoeft te zien, is dat 0 cm.
Op het tekstvak zet je dan bij <Besturingselementbron> de formule =[cboLeverancier].Column(2). Daarbij ga ik er van uit dat het veld korting het derde veld is (telling begint bij kolom 0).

Ik heb dus in mijn map van de leveranciers een extra veld aangemaakt voor de korting.
Dit was geen probleem. maar dan loopt het niet meer zo vlot. ik vind niet wat ik nu verder moet doen of instellen ondanks de uitleg hierboven.
IK vind niet waar ik het moet aanpassen.

Krijg je het veld Korting wel in de keuzelijst van de leveranciers?

En je hebt op het formulier een testvak gemaakt waar je de korting in wilt zien?
Dan wil ik nog graag twee dingen zien:
1. de naam van de keuzelijst
2. de tekst die je hebt bij de regel Rijbron van de keuzelijst

En je hebt op het formulier een testvak gemaakt waar je de korting in wilt zien?
Dan wil ik nog graag twee dingen zien:
1. de naam van de keuzelijst
2. de tekst die je hebt bij de regel Rijbron van de keuzelijst

Sorry maar ik begrijp het niet zo goed.....
In mijn formulier heb ik nu staan.. NR - DATUM - LEVERANCIER - KORTING
FACTUURNUMMER - enz enz....
De kolom van de korting heb ik toegevoegd.

Nu weet ik gewoon niet wat ik waar moet instellen.

Misschien even een stapje terug doen....
Je hebt een tabel gemaakt met Leveranciers, neem ik aan, waar je de kolom Korting bij hebt staan? En je hebt een tabel Facturen, waar je o.a. een leveranciernummer nodig hebt, en de korting.
Dan zou de eerste stap moeten zijn, en volgens mij heb je dat nog niet gedaan, een keuzelijst maken voor de leveranciers. Nu heb je denk ik een tekstvak gemaakt voor het leveranciernummer, dat je moet intypen. Zit ik er ver naast??

Misschien even een stapje terug doen....
Je hebt een tabel gemaakt met Leveranciers, neem ik aan, waar je de kolom Korting bij hebt staan? En je hebt een tabel Facturen, waar je o.a. een leveranciernummer nodig hebt, en de korting.
Dan zou de eerste stap moeten zijn, en volgens mij heb je dat nog niet gedaan, een keuzelijst maken voor de leveranciers. Nu heb je denk ik een tekstvak gemaakt voor het leveranciernummer, dat je moet intypen. Zit ik er ver naast??

Ik heb inderdaad een tabel met leveranciers. Daarin staan alle gegevens van de leverancier + de betaling korting.

In mijn tabel heb ik dan een aparte map betalingsoverzicht (waar ik mijn facturen ingeef)

Wanneer ik op het vak kom van leveranciers tik ik de beginletters in van de naam tot de gewenste naam overeen komt en druk ik op enter. De kolon ernaast is deze van de korting en nu is het in feite de bedoeling wanneer ik de leverancier heb geselecteerd daar automatisch de korting in komt.

Begrijp je een beetje wat ik juist bedoel???

Ik snap jou wel, maar het is belangrijker dat je mij snapt ;)
Zoals je het omschrijft, heb je een keuzelijst gemaakt voor de leveranciers. In die keuzelijst heb je ook het veld korting opgenomen. Als je naar de eigenschappen kijkt van die keuzelijst, zie je op het tabblad <Gegevens> een regel <Rijbron>. En die wil ik graag zien...

Ik snap jou wel, maar het is belangrijker dat je mij snapt ;)
Zoals je het omschrijft, heb je een keuzelijst gemaakt voor de leveranciers. In die keuzelijst heb je ook het veld korting opgenomen. Als je naar de eigenschappen kijkt van die keuzelijst, zie je op het tabblad <Gegevens> een regel <Rijbron>. En die wil ik graag zien...

Man ik voel mij zo dom hé, maar ik zie of vind het gewoon niet.
Ik weet niet of het eventueel ligt aan de versie die ik gebruik (access 2007)
maar als ik de keuzelijst open, kan ik kiezen uit ontwerpweergave- gegevenbladweergave- enz.....

De eigenschappen van een keuzelijst kun je alleen maar zien als je het formulier in Ontwerpweergave opent. Gegevensbladweergave is ook een optie op een formulier, niet op een keuzelijst. Dus je moet het formulier inderdaad in Ontwerpweergave openen, en dan dubbelklikken op de keuzelijst om de eigenschappen te bekijken.

De eigenschappen van een keuzelijst kun je alleen maar zien als je het formulier in Ontwerpweergave opent. Gegevensbladweergave is ook een optie op een formulier, niet op een keuzelijst. Dus je moet het formulier inderdaad in Ontwerpweergave openen, en dan dubbelklikken op de keuzelijst om de eigenschappen te bekijken.

Denk dat ik het heb gevonden:
Dit staat bij leveranciers: SELECT (Lever-id), (bedrijven) FROM Leveranciers ORER BY (bedrijven);

Daar zit dan inderdaad nog een kleine aanpassing die je moet maken. Je moet aan de keuzelijst nog het veld Korting toevoegen.
De string wordt dan iets als:
SELECT [Lever-id], [bedrijven], [Korting] FROM Leveranciers ORER BY [bedrijven];
Na deze aanpassing kun je op het tekstveld de korting teruglezen met de eigenschap <Besturingselementbron>: =[Keuzelijst].Column(2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan