Automatisch bij vogel kleur plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

elluko

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2017
Ik zou graag als ik in mijn database formulier "broedparen-2017" een ringnummer van een vogel zet automatisch de kleur willen laten aanvullen.
Al de gegevens staan in de tabel "Vogels-2017", maar in kan in het formulier de bewuste vogel iedere kleur geven die ik wil.
Bijvoorbeeld de 6HGF-329-2015 is een Zwartmogno wit, maar ik heb hem nu de Agaat geel intensief gegeven.
Dit is eigenlijk niet de bedoeling.

In het verlengde hiervan zou ik op het formulier ook graag de Splitkleur automatisch laten aanvullen.
Hiervan heb ik nog geen veld op het formulier, maar als het eerste is gelukt krijg ik vraag twee misschien zelf wel voor elkaar.

bedankt vast

Ik probeer de database met wetransfer mee te sturen, hierbij de link
https://wetransfer.com/downloads/67...9320127418baa48afd1869f020170204185811/b560f2

Ik zal er vandaag even naar kijken.

Geweldig

Doe maar rustig aan hoor.
Het is voor mij helemaal nieuw, en sommige zaken kom ik wel uit.
Maar tijdens het bouwen kom je erachter, hé dat zou ook handig zijn.

gr.
Koos

Een paar opmerkingen:
1. Je gebruikt keuzevelden in tabellen. Ik zal je niet vermoeien met de details (lees de cursus en andere vragen daarover) maar ik zeg: niet doen! In tabellen moet je te allen tijde de echte gegevens kunnen zien.
2. Sla in gekoppelde tabellen alleen het sleutelveld op. Dus in de tabel [Broedparen-2017] hoort het veld [Kleur_Man] niet thuis, want die kleur staat al in de tabel [Vogels_2017].
3. Waarom aparte tabellen voor de verschillende jaargangen? Dat hoort toch echt één tabel te zijn. Je hebt immers ook datumvelden in je tabel staan.
4. Over die datumvelden: Ik zou bijna zeggen: hoe haal je het in je hoofd om daar tekstvelden voor te gebruiken? Maar dat klinkt zo onaardig.... Maar je snapt wat ik bedoel, hoop ik
5. Je tabel [Broedparen] is wel heel slecht genormaliseerd; zodra ik velden zie als [Jong-1] t/m [Jong-8] dan lopen de rillingen over mijn rug. Dat schreeuwt om een gekoppelde deeltabel.

Ik zag dat je in [Broedparen-2017] al betere velden gebruikt (wel datumvelden) maar je moet dus echt stoppen met die keuzelijsten in tabellen; keuzelijsten horen op formulieren te staan, nergens anders.

Oh ja, je vraag :). Omdat je de kleur in de tabel [Vogels_2017] opslaat (lijkt mij ook de goede plek) hoef je hem uiteraard niet ook nog eens in [Broedparen-2017] op te slaan, tenzij je de vogels steeds overspuit in een andere kleur. Maar dat zal wel niet :). Wil je de kleur zien op het formulier, dan haal je de kleur uit de keuzelijst ,Man>, waar je de man kiest. Bij Besturingselementbron zet je dan: =[Man].[column](3). En dat doe je dus met alle gegevens die op een item uit een keuzelijst gebaseerd zijn. Haal ze uit de keuzelijst.

Moet nog veel leren

Ik ga met je aanbevelingen aan de slag.
Moet nog veel leren blijkt hier uit.
Binnen een week of drie ga ik kweken met de vogels dus ga er nu even niet veel aan veranderen omdat ik de database dan iedere dag nodig heb.
In iedere geval ga ik een tweede testomgeving maken, waar ik jouw aanbevelingen probeert door te voeren.

gr.
Koos

Prima! In ieder geval kun je het probleem met de kleur oplossen, want dat werkt sowieso goed. Je slaat dan de kleur weliswaar niet meer op, maar dat moet nu ook juist niet, dus dat is alleen maar goed. Toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan