• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch brieven genereren vanuit Excel naar Word.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjnaak

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2015
Beste forumleden,

Hoe genereer ik een standaard brief in Word waar alleen het adres steeds anders is. Alle variabele adresgegevens staan in Excel geregistreerd. Elke persoon heeft een eigen (ander) tabblad, telkens staan de adresgegevens in hetzelfde cel bereik O3 tot en met O7.

Ik heb het reeds geprobeerd via de optie mailmerge (via de menukeuze 'Verzendlijsten' in Word) vanuit Word en een via google gevonden optie middels de optie 'speciaal plakken; als koppeling plakken' beide opties werken niet op de manier hoe ik dit graag wél zou willen.

De mailmerge bied deze optie helemaal niet en handmatig alles koppelen via de optie speciaal plakken levert mij geen voordeel op maar een nadeel omdat ik dan alsnog heel erg veel werk aan het geheel heb in plaats van dat mij dit werk uit handen gaat nemen.

De uiteindelijke bedoeling is dat ik in Excel op een link kan klikken waarbij een brief in Word automatisch wordt gegenereerd.

Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

Met vriendelijke groet.

Sjnaak

Heb je het geprobeerd zoals hier wordt omschreven ?

Zoals ik het nu bekijk : enige foutje dat je hebt gemaakt, was het kiezen voor 'mailmerge', daar waar je had moeten kiezen voor 'Brieven', verder was je al prima op weg.

Laatst bewerkt:
Heb je het geprobeerd zoals hier wordt omschreven ?

Enigste foutje dat je hebt gemaakt, was het kiezen voor 'mailmerge', daar waar je had moeten kiezen voor 'Brieven', verder was je al prima op weg.

Precies. Deze manier werkt niet bij hoe mijn Excel en Wordt document is opgemaakt.

Waarom koos je mailmerge en niet voor brieven?

Wat het selecteren van de adres / persoonsgegevens betreft :
je schrijft dat ze allemaal een eigen tabblad hebben. Met dat bijltje heb ik nog niet eerder gehakt.
Wel heb ik reeds vele malen brieven samengevoegd met gegevens uit Excel, maar dan stonden de contactpersonen met hun gegevens op 1 tabblad. Ieder persoon had zijn eigen horizontale regel en elk soort van data (aanroep, voorletters, voorvoegsel, achternaam, adres, postcode, woonplaats etc. etc.) stonden verticaal in de kolommen, dat werkt perfect. Je zal een eigen goede reden hebben om iedereen zijn eigen tabblad te geven?

Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar ik vermoed dat hier VBA kennis voor nodig is en die bezit ik niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het net nog even op mijn Office 2016 uitgeprobeerd en dat werkt perfect. Let wel even op: het samenvoegen doe ik op een simpeler wijze dan jij vraagt. Zie ook mijn vorige (inmiddels aangepaste) bericht.

Waarom koos je mailmerge en niet voor brieven?

Wat het selecteren van de adres / persoonsgegevens betreft :
je schrijft dat ze allemaal een eigen tabblad hebben. Met dat bijltje heb ik nog niet eerder gehakt.
Wel heb ik reeds vele malen brieven samengevoegd met gegevens uit Excel, maar dan stonden de contactpersonen met hun gegevens op 1 tabblad. Ieder persoon had zijn eigen horizontale regel en elk soort van data (aanroep, voorletters, voorvoegsel, achternaam, adres, postcode, woonplaats etc. etc.) stonden verticaal in de kolommen, dat werkt perfect. Je zal een eigen goede reden hebben om iedereen zijn eigen tabblad te geven?

Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar ik vermoed dat hier VBA kennis voor nodig is en die bezit ik niet.

Wat bedoeld u precies met VBA kennis? Is er bij u een ondersteuning bekend waar deze ondersteuning geboden wordt, op dit moment is het zo dat zelfs Microsoft support mij niet verder kan helpen.

Het is inderdaad zo dat ik een goede rede heb om ieder persoon in een afzonderlijk tabblad te registreren. Per persoon dient een hele berekening geregistreerd te worden.

Er zijn hier op de Helpmij een stuk of 6 personen die héél bedreven zijn met Excel / vba. Wacht even af, één van hen zal vast reageren.
Ik denk idd. dat je probleem in het hebben van meerdere tabbladen zit, want het samenvoegen vanuit 1 Excel werkblad mag geen enkel probleem opleveren, MITS je kiest voor Brieven en niet voor Mailmerge.

Punt is dat het tabblad een heel dossier is, weer aparte berekeningen, telefoonnotities, adres, welke correspondentie enz. en dan 590 tabbladen, met 1 hoofdtabblad met "samenvatting".

Helder. Mogelijk was je in dat geval beter af geweest met Access dan met Excel.

Ik wil best overnieuw beginnen en dit keer zodat alles naar behoren werkt. Wat is dan de beste optie?

Dat hangt even af van alle data die je hebt en over welke output je wil beschikken.
Als het een kwestie is van personen met in de kolommen alle NAW gegevens, geb. data, tel. nummers etc. etc. en die gegevens zijn louter bedoeld om brieven mee te genereren, dan volstaat Excel prima. Je schrijft dat je heel veel data op een tabblad hebt staan, maar het aantal kolommen dat je kunt gebruiken begint met A en na een paar duizend ben je nog niet op het eind, m.a.w. volgens mij heb je meer dan voldoende kolommen tot je beschikking om alles op 1 tabblad te doen (iedere persoon een eigen horizontale regel).

Daarna is het samenvoegen op de wijze zoals ik linkte een peuleschilletje, maar.......... het is maar net wat jij met de gegevens allemaal wilt / moet doen. Het zou zou maar kunnen dat Access veel handiger is om allerlei zaken te regelen / formulieren / voorraadbeheer etc. etc. dát kan ik dus hiervandaan niet inschatten.

Is het alleen een kwestie van veel en vaak standaardbrieven versturen, dan volstaat Excel prima en zou ik alle personen op 1 tabblad zetten.

Laatst bewerkt:
Je zult eerst extra informatie moeten verstrekken:

Welke gegevens (in welke cellen) van ieder werkblad moeten in de brief verschijnen?
Maak desnoods even een Excel voorbeeldbestand met alleen de voor de brief relevante gegevens in het werkblad.
Plaats ook een Word voorbeeldbestand van de brief die eruit moet rollen.

En ik kan je alvast geruststellen: het is een fluitje van een cent.

Laatst bewerkt:
Naast hetgeen snb terecht opmerkt:

@Sjnaak : ik denk dat hamvraag in jouw geval is :

over welke output wil je kunnen beschikken / met welke data wil je hoe precies gaan werken?

Als je die 2 vragen voor jezelf en voor ons beantwoordt, dan zou het kunnen, afhankelijk van je antwoord, dat we je adviseren naar Access over te stappen, dan wel 't gewoon lekker bij Excel te houden.

In Databaseland is niet voor niets één van de cruciale vragen : wat wil de gebruiker met zijn gegevens doen en hoe wil hij dat 'zien' (de output geordend hebben)? Dát bepaalt voor 99,99% een beetje welke software het meest toereikend zal blijken te zijn.

Laat ik het nog verder toelichten : als je gegevens alleen maar 'statische' data betreft en je wil de gegevens alleen maar gebruiken om brieven mee te generen, dan volstaat Excel.
Wil je echter (ik geef maar wat stomme voorbeelden) weten wie van de personen allemaal in provincie X woont, welke personen het meest .....? , wie allemaal binnen X Km van je bedrijf afwonen, wie het vaakst een order plaatst en voor welk artikel, dan is Excel duidelijk minder geschikt en zou ik je adviseren naar Access over te stappen.

Laatst bewerkt:
Voorzetje zonder dat je een vbbestandje hebt gepost.
Ik heb een word template gemaakt met 5 bladwijzers #post 1 (O3:O7)
In excel heb je een userform, als je op een tabblad klikt worden de gegevens in de userform gezet.
Met de knop naar word wordt de template (standaard brief) ingevuld en opgeslagen als word document.
Zipje met excelbestandje, template en vbtje van een opgeslagen document.
Kijk maar als je er iets mee kan aanvangen.

Bijlagen

De bedoeling is om met de gegevens die in de Excel lijst staan een brief te genereren. Niet alle 590 brieven tegelijkertijd, maar de inhoud van de brief is gelijk. Ik zou graag willen zien dat bij het knopje "maak brief 1" of "maak brief 2"een brief wordt gegenereerd met de gegevens uit de excel lijst. Van alle 590 tabbladen staan deze gegevens op dezelfde plaats. Ook is er 1 voorblad met zaaknummer en naam, waarin een link staat naar het betreffende tabblad.

1e blad staat dus zaaknummer en naam met link naar het tabblad waarin alle gegevens op een vaste plaats staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan