• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch cellen invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Ik heb een uitgebreid excel document voor het maken van een factuur. Office 2003 prof.
Bovenaan de factuur heb ik een knop met een uitklap-menu waar ik al scrollend een artikel kan selecteren. De betreffende knop + cel worden niet geprint.
Als ik een artikel selecteer (en eventueel op een button "Voeg toe" klik, ) wil ik dat het artikel wordt toegevoegd aan de factuur op de eerstvolgende lege regel (tussen 2 waardes van rijen).
Bij het volgende artikel idem.

Er zit al een functie in met vertikaal zoeken uit een ander document.
Hiermee worden artikel, art. nummer, en prijs automatisch neergezet.

Hoe krijg ik dat automatisch invullen op de eerstevolgende lege regel voor elkaar?
Is daar een functie voor?

Dus na selectie wordt het artikel ingevuld op bijv. B10
En selectie van het volgende artikel middels dezelfde button invullen op B11
En de volgende op B12 totdat B20 (laatste regel) is bereikt.

Hallo Paul,

Ik heb even wat in elkaar gezet, als het wat is kun je hem zelf wel verder aankleden.

Gr Justes

Bijlagen

Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Een klik op de button links naast "Voeg toe" geeft een opsomming uit een artikellijst uit een ander document.
Button "Voeg toe" moet dus een macro worden, die het gekozen artikel in cel B23 gaat zetten.
Daarna kies ik weer een artikel, klik op voeg toe, en dan moet de regel in B24 worden gezet.
Daarna in B25 enz.....
Zo ontstaat een opsomming van verkochte artikelen.

De opmaak is een beetje verloren gegaan omdat ik voor HelpMij mijn eigen gegevens en logo heb verwijderd.
De documenten die erbij horen zijn nu bewust niet bigevoegd ivm klanten info.

Zie bijlage voor voorbeeld document.

Laatst bewerkt:
Paul,

Ik kan je helaas niet helpen, maar in de factuur die ik bij het factuurnummer ook al als bron heb gebruikt, vult de gebruiker een artikelnummer en het aantal in en dan komen de overige gegevens automatisch.

Is dit een oplossing?

Groet,

Rob

Dat heb ik al al getest, en dat werkt wel. Maar het betekent dat ik een hele zwik artikel nummers uit m'n hoofd moet leren.
Ik wilde juist de mogelijkheid om de omschrijving te selecteren.

Dat je zelfs op dit uitgeklede blad nog een wachtwoord hebt zitten maakt het er niet makelijker op... :evil:

Je hebt het over een 'ander document', ik neem aan dat je een ander excel blad bedoeld met daarom de artikel gegevens, maar om welke gegevens gaat het dan, wat zoek je op in het keuze vak, een artikelcode of een omschrijving.
Kortom iets meer informatie over dit artikelenblad zou helpen.

[edit] je wachtwoord heb ik er ondertussen al af, maar ik denk dat ik nu naar bed ga, het wordt dus morgen voordat ik met een reactie kom...
Misschien is het al wel zinvol even naar mijn reactie op deze vraag te kijken, waar een soort gelijk probleem aan de orde is.
N.b daarmee is je vraag om e.a. via een macro automatisch toe te voegen nog niet op gelost, maar dat lijkt me verder niet zo ingewikkeld.
Je moet alleen nog ergens een soort oké button hebben die nadat je een item heb geselecteerd ook daadwerkelijk toevoegd aan je lijst.
Er op vertrouwen dat elke keer direct het juiste artike gekozen wordt lijkt me geen goed idee...
Aan de Oke button kan je dan direct de macro plakken die voor het definitief maken zorgt.

Laatst bewerkt:
Wachtwoord verwijderd (wist niet dat die er nog in stond).
Ik heb als voorbeeld een "Bladibla artikel" erin gezet. Zip uit eerdere post aangepast.

Ik heb dus meerdere verschillende formulieren gemaakt.
Middels vertikaal zoeken uit een ander excel document (niet ander tab-blad) wil ik een artikel selecteren op de omschrijving.
Als ik op de knop "Voeg toe" klik, moet het artikel defenitief worden toegevoegd op de eerstvolgende lege regel. Tot een maximum (nog te bepalen) regel. vol=vol.....
"Voeg Toe" staat er in het voorbeeld alleen als tekst. De knop werkt nog niet.

Heb ik een artikel verkeerd ingevoerd? Jammer, dan wis ik de betreffende regel wel.
Invoer van nieuw artikel gaat dan immers naar de eerstvolgende lege (net gewiste) regel.

Paul,

De zwik artikelnummers uit je hoofd kennen valt wel mee. In de praktijk wordt het artikelnummer gewoon gekopieerd uit het artikelbestand. Ook worden facturen gemaakt aan de hand van een toonbankbon, waar het nummer op staat. Dat is de procedure, die nu een kleine maand draait.

Groet,

Rob

Net thuis, Paul-RT, het wordt het weekend voor ik hier verder mee ga. :o

Paul,

Ik ben een beetje met je blad bezig geweest, maar zo gaat dat niet lukken, je hebt samengevoegde cellen op je blad staan, heeft dit een reden, of was het alleen vanwege de layout? Voor het kopiëren is dit in ieder geval niet handig.
Verder in bv cel C25 staat een formule, maar zoals ik begrijp wil je eigenlijk dat via vertikaal zoeken alleen de eerste rij gevuld wordt en dat bij een 'Voeg toe' deze een rij lager komt en rij 23 weer brij komt, maar je had al een waarde geselecteerd, die zal via vert.zoeken gevuld worden, nu staat dus 2x het zelfde... dat lijkt me niet handig.
Waarom staan in de overige cellen

Waarom niet een apart venster waarin de overige waarden getoond worden en dan via 'Voeg toe' naar de eerst volgende lege regel kopiëren.

Paul,

Ik ben een beetje met je blad bezig geweest, maar zo gaat dat niet lukken, je hebt samengevoegde cellen op je blad staan, heeft dit een reden, of was het alleen vanwege de layout? Voor het kopiëren is dit in ieder geval niet handig.
Verder in bv cel C25 staat een formule, maar zoals ik begrijp wil je eigenlijk dat via vertikaal zoeken alleen de eerste rij gevuld wordt en dat bij een 'Voeg toe' deze een rij lager komt en rij 23 weer vrij komt, maar je had al een waarde geselecteerd, die zal via vert.zoeken opnieuw gevuld worden, nu staat dus 2x het zelfde... dat lijkt me niet handig. Ook dat je aangeeft dat je handmatig foute regels wel verwijderd maar het maken van een marco niet eenvoudiger.
Wat als je al 5 artikelen hebt toegevoegd en dan bestluit dat je de 3e niet wil hebben en verwijderd, ik neem aan dat je dan de lege regel opnieuw gevuld wilt hebben, maar een marco die daar allemaal rekening mee moet houden is behoorlijk ingewikkeld.

Waarom bv niet een apart venster waarin de overige waarden getoond worden en dan via 'Voeg toe' naar de eerst volgende lege regel kopiëren.
Zonder je oorspronkelijke bron bestanden wordt het echter lastig een maatwerk oplossing te maken.
Er zijn nu te veel onbekenden waar ik eventueel rekening mee moet houden.
Ze schrijft dat het vert.zoeken al werkt, maar in rij 23 zie ik daar niets van terug, in lager rijen staan wel weer formules, maar hun doel is dan weer onduidelijk (eerdere probeersels?).

Op dit moment is de kans dat e.a. niet zal aansluiten op wat je nu al heb m.i. te groot om er iets zinvols van maken.

Een voorbeeld van een button met een kopie functe kan je overigens hier vinden. (van LucB).

Laatst bewerkt:
Thanx mensen, ik ga dat vanavond uit proberen. Het probleem is nog niet opgelost.

Beste Lecxe en LucB,

Jullie beiden oplossingen zijn perfect! Is eigenlijk precies wat ik zoek !:thumb: :thumb:
Alleen, hoe maak je die knop / keuze?
Ik ben aan het zoeken, maar ontdek niet hoe ik aan de menu-knop kom.
Ik hoop wel dat ik kan instellen waar de knop zijn artikellijst moet ophalen?
Uit een andere file, en niet uit blad 2 of 3?

Als ik namelijk de artikellijst wil aanpassen, en een lopende (verzamel) factuur reeds is opgeslagen, worden de aanpassingen niet meegenomen in reeds opgeslagen facturen.

Hoe kom ik aan deze schitterende knop?

Beste Paul
Is niet zozeer een knop maar een validatie van een cel. Je geeft aan wat er in de cel komt te staan aan de hand van een lijst. Deze lijst maak je aan door Invoegen-Naam-Definiëren te kiezen. Je selecteert dan het gebied waar de gegevens staan en geeft deze selectie een naam. Ga dan naar Data-Valideren en kies dan voor Lijst. Hier vul je "=" gevolgd door de naam de je net hebt gedefinieerd.
Als je de gegevens uit een ander file wil halen zal dat niet gaan(voor zover ik weet). Een optie is om een blad "artikellijst" aan te maken en die te koppelen aan je externe file. Je kan dan je gegevens dan uit dezelfde file halen.

Ik hoor het wel.
grt

voorbeeldje erbij...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan