• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch .csv en xml downloaden, bewerken, uploaden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuutje1

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2020
Hallo,

Dagelijks moet ik 3 verschillende .csv/xml productfeeds handmatig downloaden van 3 verschillende leveranciers/servers.
Ik open ze in Microsoft Office, bewerk ze, sla ze op als .csv-bestanden en upload ze naar mijn Woocommerce shop. Woocommerce update dan de producten met de gegevens uit die bestanden.
Iedere feed heeft zijn eigen bewerkingen nodig in Excel en deze heb ik al opgeslagen als Macro. 3 verschillende macro's dus, voor elk bestand 1 macro.
Dus bij ieder bestand worden er automatisch bewerkingen uitgevoerd als ik deze open en op een sneltoets druk.

Is het volgende mogelijk?
Iedere dag om 9:00 moeten de 3 bestanden automatisch gedownload worden. Van 3 verschillende servers dus want het zijn 3 verschillende leveranciers en daarvoor zijn inloggegevens nodig.
Excel voert dan per bestand de bijbehorende macro uit, slaat het bestand lokaal op, op mijn pc, EN upload hem naar mijn server.

Ik ben heel benieuwd of dit mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Staat je bestand altijd open om 9 uur?
Dan zou je eens kunnen kijken naar application.ontime

Gezien de identieke bewerkingen voor ieder bestand, kan het misschien zelfs beter zijn om Power Query te gebruiken
Ook Power Query heeft mogelijkheden om iedere x aantal minuten/uren te verversen.

Laatst bewerkt:
Ik ben altijd heel benieuwd waarom dit soort omwegen nodig zijn.

Staat je bestand altijd open om 9 uur?
Dan zou je eens kunnen kijken naar application.ontime

Gezien de identieke bewerkingen voor ieder bestand, kan het misschien zelfs beter zijn om Power Query te gebruiken
Ook Power Query heeft mogelijkheden om iedere x aantal minuten/uren te verversen.

Ik ben niet bekend met Power Query, maar ik ben me er nu in aan het verdiepen.

Om te beginnen moet ik data ophalen, in mijn geval de .csv feed van de leverancier
FTPadres van de leverancier: ftp://webshop.###.nl. Het adres van het bestand: ftp://webshop.####.nl/StockFeed.csv
Om bij het bestand te komen heb ik een gebruikers naam en wachtwoord.
Als ik Excel open en ga naar 'Gegevens' en klik op 'Van het web' dan krijg ik een pop-up met basis/geavanceerd en URL

Ik selecteer: 'Basis"vul in: ftp://webshop.###.nl en klik op OK
Ik krijg de error: Kan geen verbinding maken. Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden. Details: Web.Contents kan de inhoud niet ophalen van 'ftp://webshop.####.nl/' (0):
Ik klik op 'Bewerken'

Ik selecteer: 'Basis"vul in: ftp://webshop.###.nl/StockFeed.csv en klik op OK
Ik krijg de error: Kan geen verbinding maken. Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden. Details: De externe server heeft een fout geretourneerd: (550) Bestand niet beschikbaar (bijvoorbeeld bestand niet gevonden, geen toegang tot bestand).
Ik klik op 'Bewerken'

Ik selecteer: 'Geavanceerd'vul in bij URL-onderdelen: ftp://webshop.###.nl en klik op OK
Ik krijg de error: Kan geen verbinding maken. Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden. Details: Web.Contents kan de inhoud niet ophalen van 'ftp://webshop.###.nl/' (0):
Ik klik op 'Bewerken'

Ik selecteer: 'Geavanceerd'vul in bij URL-onderdelen: ftp://webshop.###.nl/StockFeed.csv en klik op OK
Ik krijg de error: Kan geen verbinding maken. Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden. De externe server heeft een fout geretourneerd: (550) Bestand niet beschikbaar (bijvoorbeeld bestand niet gevonden, geen toegang tot bestand).
Ik klik op 'Bewerken'

Ik selecteer: 'Geavanceerd'vul in bij URL-onderdelen: ftp://webshop.###.nl en volgende rij: /StockFeed.csv en klik op OK
Ik krijg de error: Kan geen verbinding maken. Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden. De externe server heeft een fout geretourneerd: (550) Bestand niet beschikbaar (bijvoorbeeld bestand niet gevonden, geen toegang tot bestand).
Ik klik op 'Bewerken'

Wat doe ik verkeerd?

Ik ben maar even overgestapt op een andere feed omdat ik er nog niet uit ben hoe ik data moet importeren die achter een gebruikersnaam en wachtwoord zit.

Feed nr 2 dus:

Ik heb een nieuw xml bestand aangemaakt, en via de knop 'van het web' worden de gegevens ervoor opgehaald. Met Power Query's ben ik zover dat de data wordt aangepast.
Mijn xml is nu dus klaar.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat dit bestand zelf automatisch iedere dag om 9:00 de nieuwe data van die site ophaald, verwerkt en het bestand lokaal opslaat als .csv en upload naar mijn server?
Zonder dat ik hiervoor iets hoef te doen zoals het bestand openen en op 'alles vernieuwen' klikken?

Ik zie wel bij Query eigenschappen bij alles vernieuwen:
Laatst vernieuwd:
Vernieuwen op de achtergrond inschaken
Vernieuwen om de 60 minuten
Gegevens vernieuwen bij het openen van het bestand
Deze verbinen vernieuwen bij ALLEs vernieuwen
SNel gegevens laden inschakelen.
Maar ik weet niet wat ermee bedoelt wordt. Kan iemand mij dat duidelijk uitlegen?

Laatst bewerkt:
Vernieuwen om de x aantal minuten kun je zelf bepalen. Dit werkt alleen als het bestand open staat. Automatisch het bestand laten openen op een bepaald tijdstip gaat niet.

En het bestand op de achtergrond zelf laten vernieuwen/updaten zonder te openen?

Het bestand moet geopend zijn. Het kan wel maar dat kost je geld. Power Automate zit in sommige office 365 pakketten, waarmee je dmv RPA(Robotic Process Automation) een unattended proces kan laten lopen op een bepaald tijdstip. De exacte kosten ken ik niet. Maarja, wat heb je er voor over is de vraag.

Je kan task scheduler gebruiken om automatisch een Excel bestand te laten openen. Dan hoeft alleen de PC maar aan te staan.

Ik gebruik er ook de Windows Task Scheduler voor.
Dat werkt prima.

In de ThisWorkbook_Open wordt dan gecontroleerd of deze via de Task Scheduler is geopend.
Zoja, dan gaat deze aan de slag en zo niet dan opent het document gewoon zodat je er zelf in kan werken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan