• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch doorvoeren zonder gebruik vulgreep

• Onderwerp starter Onderwerp starter safe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

safe

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in opdracht bezig voor een zzp'er om voor hem een factuur template te maken.
Hij heeft zijn wensen aan mij doorgegeven waaronder een automatische doorvoer van regels. (zonder gebruik van de vulgreep)

In andere woorden ; er moet automatisch een regel toegevoegd worden als hij op de laatste ingevulde regel op "Enter" drukt of een nieuwe cel A"" aanklikt.
Vervolgens moeten de onderste kolommen automatisch mee naar beneden worden verplaatst en uiteraard de formules automatisch hierin aangepast worden zodat de berekeningen niet worden belemmerd.

Kan dit zonder gebruik van de vulgreep dmv macro's o.i.d. ?
En zo niet, wat zijn dan misschien de betere alternatieven en hoe kan ik er voor zorgen dat de cellen "Subtotaal,btw etc" automatisch mee naar beneden verplaatsen?

Ik heb op diverse forums gezocht maar kan datgeen niet vinden wat ik wil toepassen.

Om dit verhaal een beeldvorming te geven heb ik een klein voorbeeldje gemaakt.Bekijk bijlage voorbeeldje factuur.xlsx

Alvast bedankt voor jullie input.

M.vr.gr.

Oplossing met VBA.

Safe,

Hierbij een voorbeeld om je vraag te beantwoorden,
Ik heb de volgende code toegevoegd aan het het Worksheet.
Aan de vulgreep heb je niets omdat deze geen regels toevoegt.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Dim ActRange As Range

Set ActRange = Range(Range("C8", Range("C8").End(xlDown)).Address)

If Not Application.Intersect(Target, ActRange) Is Nothing Then
    If Target.Columns.Count = 1 Then
        If Range(Target.Address).Offset(1, 0) = "" Then
            Range(Target.Address).Offset(1, 0).EntireRow.Insert
            Range("A" & Target.Row & ":" & Range("A" & Target.Row).End(xlToRight).Address).Copy
            Range("A" & Target.Row + 1).PasteSpecial
            Range("A" & Target.Row + 1 & ":" & Target.Offset(1, 0).Address).ClearContents
            Range("A" & Target.Row + 1).Select
        End If
    End If
End If

End Sub

Veel Succes.

Bekijk bijlage HelpMijfactuur.xlsm

Laatst bewerkt:
Super!! Dankjewel !!
Erg fijn dat je hierop hebt gereageerd !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan