• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch draaitabel vernieuwen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ce123
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ce123

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2008
Beste mensen,

Wederom heb ik een topic waar ik niet uit ben gekomen. Ik heb op het forum gezocht maar (nog) geen passend antwoord gevonden vandaar mijn vraag.

Binnen mijn werkmap heb ik 2 bladen.
in blad 1(Database) staan datagegevens
in blad 2 staat een draaitabel

De datagegevens worden elke maand vernieuwd. Mijn draaitabel moet dan weer de nieuwe gegevens halen van het nieuwe bereik op blad 1. (dit moet met een macro gebeuren)
Ik doe dit door het gehele blad 1 te selecteren Crt+A vervolgens Delete en daarna weer de nieuwe datagegevens te plakken in blad 1 vanuit extern excel bestand. Over het algemeen blijven de kolom hetzelfde, maar misschien komt er in de toekomst een kolom bij. Het aantal rijen zal wel (per maand) toenemen

Blad 1 heb ik gedefinieerd met de naam: "gegevens" , formule=VERSCHUIVING(Database!$A$1;0;0;AANTALARG(Database!$D:$D);AANTALARG(Database!$1:$1))

Indien ik te draaitabel wil vernieuwen dan verwijs ik naar bereik "gegevens" vervolgens krijg ik de melding "Dit is een ongeldige verwijzing"

Heeft het soms te maken met het feit dat ik eerst Blad 1 delete en daarna weer opnieuw gegevens inlaad?

Is er een betere oplossing voor het liefst in de vorm van macro.

in de bijlage vind je een voorbeeld bestand.

bedankt alvast

Bijlagen

Als het deleten de oorzaak is vind je dat ook in de formule zelf terug, hier staat dan #verw in

Hoe je dit kan oplossen? - Ik heb geen idee, waarschijnlijk via vba.
Mij kennis daarin is praktisch 0.

Succes,
Martin

Beste,

Ik kan geen bestanden downloaden en bekijken. Maar als ik het goed lees, gaat het waarschijnlijk fout met het deleten van de headers die de draaitabel gebruikt voor zijn gegevens. Als die headers dus verwijderd worden, weet hij het dus niet meer. De oplossing hiervoor is vrij simpel; voeg 1 extra regel toe (helemaal bovenaan) en die gebruik je dan als je headers, de data die er dan onderstaat kan je dan altijd deleten. Want de draaitabel "leest" de headers nog steeds waardoor je je gegevens gewoon weer kunt vernieuwen.

Hoop dat het helpt!

zo iets?

ce123,

kijk eens of je uit de vioeten kunt met hetgeen ik in deze bijlage bedacht heb;

Bijlagen

@ thank you bedankt voor je reactie
@ Clipstra Ik denk dat je gelijk hebt met het verhaal over die Headers. Als ik namelijk het blad delete dan kan het bereik niet meer opnieuw bepaald worden.

@Haije bedankt voor je macro. Opzich doet deze het goed. Op het moment dat ik kolommen of rijen toevoeg bij de bestaande data dan past hij netjes het bereik aan. Echter als ik het blad met de datagegevens wis om er vervolgens nieuwe data in te plaatsen, dan herkend hij het bereik niet meer (hij selecteert dan alleen cel A1)

Als ik vervolgens op draaitabel ' gegevens vernieuwen' druk die refereeert aan Naam:' gegevens" dan heeft hij dus alleen A1 als bereik en daar kan hij geen draaitabel ban maken;)

Doe ik iets fout? moet ik idd alleen de headers laten staan?

ik hoor graag van jullie

ce123

Je opzet met een dynamisch bereik is prima.

Combineer dit met de macro om de draaitabel te refreshen bij het selecteren van het andere tabblad (zie code van Haije).

Voeg data toe, of wis data, maar kom niet aan de naam "Gegevens" of verwijder geen blad. Daar is een reden voor: Gegevens wordt bepaald met een formule, daar blijf je af want de formule doet zijn werk wel (meer/minder data). Gebruik dus ook geen code die dit zou doen.

Wigi

Wigi bedankt hij werkt nu prima. Ik zorg ervoor dat de headers (kolommkoppen) blijven staan en de gegevens (data) worden ververst.

maar nu zou ik graag een vba code willen hebben die voor mij 3 draaitabellen tegelijk kan vernieuwen Alle 3 halen ze de "source data" van de gedefinieeerde naam: "gegevens"
Ze gebruiken dus dezelfde bron gegevens.

de draaitabellen heten:
draaitabel 2
draaitabel 3
draaitabel 4

Weet iemand hier ook een code voor? zo ja dan is mijn probleem opgelost.

Dank

Blad 1 heb ik gedefinieerd met de naam: "gegevens" , formule=VERSCHUIVING(Database!$A$1;0;0;AANTALARG(Database!$D:$D);AANTALARG(Database!$1:$1))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan