automatisch een bonnetje laten maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

victoriadavis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2011
hallo

wie kan mij helpen, ben niet heel erg thuis in microsoft access maar pik over het algemeen uitleg wel snel op.
ik heb de volgende vraag:
voor een bedrijf heb ik wat aanpassingen gemaakt in het kant en klare sjabloon contactpersonen. Ik heb kolommen toegevoegd van producten die mensen kunnen bestellen nu wil ik graag dat op de naamkaart ook de klant zijn persoonlijke bestelling komt te staan. Er is dus een keuze uit zon 50 producten maar sommige bestellen dus maar 2 dingen hoe kan ik alleen deze producten met hun bijbehorende prijs op de naamkaart weergeven.
het is een beetje lastig uit te leggen dus ik hoop dat iemand het snapt en mij ook kan helpen.

groetjes Victoria

Ik snap niet helemaal wat je hebt aangepast; je hebt toch hoop ik geen kolommen toegevoegd aan de tabel Contactpersonen? Ik krijg het angstige vermoeden dat je driftig 50 kolommen hebt aangemaakt, voor elk produkt 1. Dus graag hoor ik eerst of je een aparte tabel hebt gemaakt voor 1) de bestellingen en 2) de bestelregels (voor elk besteld artikel één record).

Hé Michel

Wat fijn zon snelle reactie!!
ik heb er niet meteen 50 aangemaakt maar om te uit te proberen heb ik 6 nieuwe kolommen aangemaakt maar dit heb ik idd wel in de contactpersonen tabel gedaan omdat ik niet wist als ik een apparte tabel maak hoe ik die aan de contacten informatie van de klant moest koppelen. want op het bonnetje wil ik ook graag de naam, het adress, het telefoonnummer enz. van de klant hebben staan. Ik hoor al dat dit niet goed is dus ik sta helemaal open voor andere manieren.

groetjess

Kijk, zo zien we het graag :)
Zoals ik al enigszins verdekt aangaf: bestellingen zijn iets anders dan contactpersonen. Daarom sla je die doorgaans in een aparte tabel op. In die tabel maak je dan uiteraard een bestelnummer, en is een besteldatum ook wel gebruikelijk. En, niet geheel onbelangrijk, je wilt ook weten wie iets bestelt, dus je maakt ook een veld voor de Contactpersoon. In dit veld sla je dan het Sleutelveld op uit de contactpersonen tabel, laten we dat voor het gemak PersoonsID noemen. In de tabel Contactpersonen heb je dus een veld PersoonsID, en in de tabel Bestellingen ook. In het Relaties venster koppel je die twee tabellen aan elkaar, waarbij je de optie <Referentiële Integriteit afdwingen> uiteraard aan zet.

Ok, je hebt nu dus een gekoppelde tabel met Bestelgegevens, een besteldatum en een CP gekoppeld. Maar daarmee heb je nog geen artikelen toegevoegd. Ook hiervoor heb je een aparte tabel nodig: BestelRegels. In deze tabel neem je dan het BestelNummer op, en de artikelen + aantallen + prijs. Het spreekt voor zich dat je de tabel Bestellingen en BestelRegels ook aan elkaar koppelt, op basis van BestelNummer. Toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan