• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch een gewenste weekdag invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lunatic

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Hoi,

Allereerst: happy new year!!! :) Hopelijk kunnen jullie mijn jaar een stukje op weg helpen.

Ik heb een projectoverzicht met taken en deadlines. De taken voer ik op vaste dagen in de week uit. Nu zoek ik een manier om de uitvoerdatum van een taak automatisch op de juiste weekdag te plannen o.b.v. van een andere datum.

Stel ik wil een taak uitvoeren op de vrijdag voor de deadline. Omdat de deadlines geregeld verschuiven, wil ik dat de uitvoerdatum automatisch aangepast wordt.
Mijn opdracht voor Excel is dus: "Vul in cel Y de datum in van de laatste vrijdag voor de datum in cel X. Als de datum in cel X al een vrijdag is, dan is dat ook de datum voor in cel Y."

Voor een datum na de referentiedatum moet het iets anders: "Vul in cel Z de datum in van de eerstvolgende maandag na de datum in cel X. Als de datum in cel X een maandag is, dan moet in cel Z de datum van de maandag daarop.

Dus als de referentiedatum in cel X op 'maandag 9-1-2017' is, dan moet in cel Y dus automatisch 'vrijdag 6-1-2017' komen te staan en in cel Z 'maandag 16-1-2017'.

Ik heb al wat formules gevonden met WEEKDAG, maar die deden niet wat ik zoek. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Groet,

Brian

Vrijdag
Code:
=D10+1-WEEKDAG(D10;15)
Volgende maandag
Code:
=D10+(7-WEEKDAG(D10;2))+1
(met datum in cel D10)

Zo, da's een snelle reactie. En hij werkt ook nog. Magisch!

Heel erg bedankt hiervoor! :)

Toch nog een extra vraag. Heb je ook een formule om een taak op de laatste werkdag voor de referentiedatum te plannen? Dus stel de referentiedatum is ma 9-1-2017, dan is de uitvoerdatum om de werkdag ervoor (in dit geval vr 6-1-2017).

Yes, dat is hem! Nu ik de formule zo zie, is ie best eenvoudig. :( Bedankt weer! :)

Hoi,
Eventjes nagedacht over uw laatste vraag, ik denk dat je hierbij beter ook rekening houdt met de feestdagen.

Formule met gedefinieerde naam (formules -> Namen beheren). Als voorbeeld met de naam feestdagen
Code:
=WERKDAG(D10;-1;feestdagen)
Of gewoon met het bereik. Als voorbeeld vakantiedagen (datums) in de cellen L2 tot en met L12
Code:
=WERKDAG(D10;-1;L2:L12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan