• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch een tekst laten invullen adhv resultaat van een som

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Berichten
60
Stel je geeft procentueel aan of een bepaalde som groter of kleiner is als de gestelde norm, hoe kun je dit dan in een formule aangeven als dit zowel een negatief als positief getal is?

verdere details:
de koers was in januari 1,06, en in februari is deze 1,18, dan is dat een verschil van -10,01%
nu zou ik automatisch willen aangeven of dit verschil groter is dan +5 of -5,
indit geval zou dit dus een Ja moeten zijn, maar als de som bv -3 of +3 was er dan nee moeten staan.

ik heb het een en ander geprobeerd maar kom er niet uit nog, wie kan mij helpen?


Bekijk bijlage automatisch invullen.xlsx
 
Wellicht een mooiere oplossing beschikbaar, maar ik heb dit...

Cel D8:
Code:
=ALS(D6<0;ALS(D6*-1*100>=$C$8;"Ja";"Nee");ALS(D6*100>=$C$8;"Ja";"Nee"))
 
Martijn,
een koersverschil wordt doorgaans berekend als het verschil tussen de laatste waarde en de vorige waarde: als de laatste waarde hoger is dan de eerste (bv. als de koers van februari hoger is dan die van januari), dan is het verschil positief (in dit geval +11,32%, nl: =0,12/0,0106 = 11,32 .
NB: Als je met euro's werkt, dan kun je de celeigenschappen (anders dan nu het geval is) best instellen als "Financieel" met 2 decimalen.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig, het is gelukt! enorm bedankt voor de hulp!

@zapatr; ik gebruik dit voor een diesel aanpassing, er is een benchmark en een nieuw resultaat. ik deel het resultaat door de benchmark en dan vervolgens -1.
dit getal is de procentuele afwijking tussen het nieuwe resultaat en de benchmark.
bv 1,06 is het resultaat en 1,18 is de benchmark. dan komt er bij mij 10,1% uit, is dat volgens jou correct?

Gr.Martijn
 
Dat is prima, als je tenminste de benchmark t.o.v. het resultaat bedoelt.
Bedoel je het omgekeerd, dus het resultaat t.o.v. de benchmark (en ik denk dat je dat bedoelt), dan is het om precies te zijn: -10,2% (dus negatief).
 
Laatst bewerkt:
@zapatr,
Het gaat hier wel om diesel en dan de combinatie met de sjoemelsoftware......... is een + al snel een -:d

Maar je kan natuurlijk ook andersom redeneren. Als de doelstelling 0 is. De benchmark is 100 en je scoort 90 dan doe je het toch 10% beter dan de benchmark?
 
@VenA,
je hebt gelijk, het hangt er vanaf hoe je het bekijkt.
Een afname in het verbruik is iets positiefs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan