• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch etiketten maken x aantal ingevoerde waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Beste,

Ik zit met een vraagstuk waar ik vandaag op me werk best wel veel tijd in heb zitten steken.
Mogelijk dat jullie weten hoe. Bijgevoegd heb ik thuis een soort van bestand nagemaakt (op me werk is deze iets uitgebreider en bepaalde gegevens worden adhv van formules opgehaald.)
In tabblad 1 wil ik een x aantal artikelen invoeren. (handmatig) Dit zijn alfanumerieke waarden.
Vervolgens hang ik hier een datum aan (handmatige invoer) een aantal en een code (allen handmatig)
Nu wil ik deze gegevens overzetten naar het 2e tabblad in een soort van etiketten.
Ik heb deze nu gemaakt zoals ik zou willen dat het er uit ziet. Maar dit is geheel niet dynamisch. Kan soms wel 200 verschillende artikelen hebben en soms maar iets van 10. (zonde van het papier als elke keer te veel wordt afgedrukt)
Bijvoorbeeld in tabblad 2 cel: A4 wil ik de datum hebben staan van het eerste artikel. Vervolgens (en hier had ik de breinbreker) een en/of functie recht onder (zoals in cel A24 t/m A26) waarbij gekeken wordt of dat het artikelnummer meerdere keren voorkomt. Zo niet, dan dient het volgende artikel in het volgende kolom te komen staan. (en natuurlijk alle formules die daar inhingen ook mee aanpassen)

Hier loop ik vast. Als iemand mij kan helpen zou ik hier zeer mee geholpen zijn.

Ook nog een kleine vraag.
Het komt geregeld voor dat de formule gewoon zichtbaar blijft. Bijvoorbeeld
=5+4 in een cel typen geeft vervolgens als uitkomst 9.
Vervolgens ga ik met behulp van F2 in deze cel en maak er =5+5 van en dit is vervolgens ook zichtbaar in de cel ipv 10.
In de bijlage heb ik deze ook een aantal keer zitten. op het 2e tabblad op oa. cel A3.

Dank en groet,
Hopende dat jullie hier meer ervaring in hebben.

Rob

Bekijk bijlage Test Puk.xlsx

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb een rij waarop de formule zichtbaar blijft verwijderd, opnieuw een rij ingevoegd en de formules ingevoerd. De waarde uit Blad1 verscheen. Excel is niet 100% geschikt voor het maken etiketten. Daarvoor bestaat er betere software die de waarden uit de excel-file overneemt. Dit kan bijvoorbeeld met Access.
Om met Excel etiketten te maken, moet een macro (VBA-code) geschreven worden.

Laatst bewerkt:
Was ik al bang voor.
De reden voor Excel was dat ik toch ooit zat met kopieren en plakken van diverse reeksen zoals bijvoorbeeld de adressen en aantallen.
Verder etiketten is een groot woord in deze. Het betreft gekaderde stukken welke vervolgens de snijplank opgaan. Access is namelijk op mijn werk niet toegankelijk voor iedereen. Excel en Word wel.
De formules kreeg ik op die manier ook terug, echter op het moment dat ik vervolgens weer de cel aanpas. Blijft de formule alleen zichtbaar, zelfs als ik vervolgens een simpele formule maak als =5+4 blijft gewoon alleen de formule zichtbaar. Uitgebreidere formules heb ik echter geen problemen mee, zoals bijvoorbeeld als en zoeken formules.

Toch bedankt dat je even wilde kijken.
Me VBA kennis is helaas te beperkt, naar alleen aanpassen van waarden van bestaande macros.

Beste,

Ik wil jou wel de VBA-code schrijven. Graag een voorbeeld hoe alles er moet uitzien of was het geposte voorbeeld correct?

Was net bezig om te kijken of me iets ging lukken, echter liep gelijk vast bij meerdere resultaten.

Bekijk bijlage Etiketten testcase.xlsx

Kolom A is overbodig dat was een poging tot, echter maakt niet alles uniek, alleen een numerieke waarde.
Etiketten is het tabblad dat afgedrukt dient te gaan worden.
Verder had ik nog niet volledig gekeken naar cel A3 bij etiketten. Nu heb ik die ingesteld op code 1 en code 2 en in het 3e tabblad verwijs ik wat hier vervolgens komt te staan.
Echter wilde nog toevoegen dat als een andere code wordt gebruikt. Dat dan dit veld leeg dient te zijn.

Maar echt geweldig dat je dit wilt doen.
Dank je.

Edit:
Etiketten zijn voor intern gebruik.
Formaat van de etiketten staat niets voor vast, zo lang alle tekst er op past. Bij 5 herhalingen van 1 product op een etiket is geen ramp, dit is handmatig 1 maken. (niet alles is te dekken en ik wil geen dynamische grootte van de etiketten want dan kan elk vel apart geknipt gaan worden)

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik bekijk jouw bestandje deze avond. Nu effen geen tijd.

Inderdaad een manier waar ik nog niet aan gedacht had.
Hier kan ik zeker wel iets op bouwen.

Dank u tkint.

Met wat VBA kan het ook. Alleen weet ik niet wat je met de code wil. Bij bv artikel 12 staat een code 1 op 27-nov en een code 2 bij 4-dec. Ik heb het maar weggeschreven achter de datum en aantal.

Code:
Sub VenA()
Links = True
t1 = 3
With Sheets("invoer")
    ar = .Range("A5:F" & .Cells(.Rows.Count, 3).End(xlUp).Row + 1)
End With
With Sheets("Etiketten")
    .Cells.ClearContents
    For j = 1 To UBound(ar) - 1
        If ar(j, 3) = ar(j + 1, 3) Then
            If Links Then t2 = 0 Else t2 = 5
            .Cells(1).Offset(t + t1, t2).Resize(, 3) = Array(ar(j, 4), ar(j, 5) & "X", ar(j, 6))
            t = t + 1
        Else
            If Links Then t2 = 0 Else t2 = 5
            With .Cells(1)
                .Offset(t + t1, t2).Resize(, 3) = Array(ar(j, 4), ar(j, 5) & "X", ar(j, 6))
                .Offset(t1 - 3, t2) = Sheets("invoer").[C3] & " " & Sheets("invoer").[C1]
                .Offset(t1 - 1, t2) = "Artikel " & ar(j, 3)
                .Offset(t1 + 4, t2 + 3) = Sheets("invoer").[C2]
            End With
            If Not Links Then t1 = t1 + 10
            Links = Not Links
            t = 0
        End If
    Next j
End With
End Sub

Bijlagen

Dank je VenA,

Dit is echt in de richting wat ik zocht.
MBT de code, dit betrof een tikfout.

Ben nu verder aan het kijken wat mogelijk is.
Eerste instantie dacht ik dat waar nu de code in het etiket geplaatst werd daar de bijbehorende tekst te plaatsen. Resultaat tekst te lang.
In de regel is het dat, 1 code voor alle gelijke artikelnummers hetzelfde moet zijn. Echter omdat ik dit voorbeeld thuis gemaakt had, heb ik niet goed op de code gelet. Waardoor deze afweek.

Ik heb het bestand aangepast wat ik graag nog zou willen zien en dan zou deze geheel perfect zijn.

Het zijn voor een persoon met VBA kennis volgens mij kleine aanpassingen, voor mij is het ???.
Bekijk bijlage Etiketten testcase.xlsb

Als iemand deze nog wil afmaken zou ik het echt geweldig vinden.
Alvast bedankt voor hetgeen jullie al voor me gedaan hebben. Dat is al meer dan ik zelf ooit gevonden zou hebben.

Zelf nog een kleine aanpassing gemaakt in VBA en dat is em dan helemaal.
Echt reuze bedankt.

Bij deze geheel opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan