automatisch formulier per dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobkeizer65

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2005
Ik heb een database (2007) en wil het volgende realiseren
Iedere dag moeten er specifieke dingen worden gedaan maar de maandag heeft weer andere dingen dan de dinsdag, enzovoort
Nu wil ik een formulier op het scherm van mijn database krijgen waarbij automatisch de “taken” van bijvoorbeeld de maandag komen te staan met afvinkhokjes zodat dit gemarkeerd kan worden wanneer de taak is gedaan.
De volgende dag komt dan natuurlijk dinsdag in beeld (moet worden gehaald uit de systeemdatum denk ik)
Nu is het wel de bedoeling dat hij dan de maandag opslaat als record en de volgende week een blanco takenformulier voor een nieuwe maandag geeft. Met de systeemdatum

Kan iemand het nog volgen?

Ik leg graag een en ander verder uit als iemand mij op weg kan helpen.

Hopelijk is het te doen zonder VBA want aan dat boek ben ik nog niet echt begonnen dus ben er nog niet zo in thuis. Eigenlijk weet ik nog niets van VBA.:o

Alvast bedankt :thumb:

Bob

Als ik je vraag goed begrijp, heb je een aantal vaste taken voor vaste dagen. Dat riekt uiteraard naar een eigen tabel. Daarbij is het belangrijk om na te denken over de structuur van de taken; als elke taak maar één keer per week voorkomt, op een eigen dag, zou je alles in één tabel kunnen houden. Komen taken op verschillende dagen voor, dan zou ik voor de taken ook een aparte tabel maken, waarbij je per taak aangeeft op welke dag deze kan worden uitgevoerd. Dit kan je dan in de toekomst flexibel onderhouden, omdat met deze constructie in beginsel elke taak op elke dag kan worden uitgevoerd.

Vervolgens wil je records opslaan voor verschillende dagen, en dat houdt in dat je ofwel een formulier moet maken voor elke dag, waarbij je voor elke verandering in de taakverdeling een aanpassing in het formulier moet maken, wat dus relatief veel onderhoud vraagt, of je maakt één formulier, dat interactief wordt opgebouwd aan de hand van de opgeslagen taakgegevens.
In het laatste geval ben je vrees ik wel aangewezen op wat VBA op het fomulier, maar als je dat eenmaal hebt, is het onderhoud veel gemakkelijker.

Voor wat betreft de opslag: op het formulier gebruik je een query als basis, die de dagen met de bijbehorende taken combineert, en op het formulier toont. Elke keer als je een nieuw record maakt, sla je dan de datum op en de bijbehorende taakgegevens.

Het voordeel van een flexibel formulier is, uiteraard, de flexibiliteit; je bent niet afhankelijk van de taakcombinaties die je maakt. Als het systeem te star wordt gebouwd, dan kom je in de problemen op het moment dat je gegevens wilt terugzien uit de tijd dat de taakcombinaties anders waren; die taken zie je immers niet meer terug op het formulier, omdat je de taken hebt aangepast.

Uiteraard ben ik bereid om je op weg te helpen, omdat je zelf ook al aangeeft weinig van VBA te weten. Dit soort vraagstukken zijn daarvoor prima om te leren ;)

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan