Automatisch foto's ophalen uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobV123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2015
Goede morgen,

Ik ben nieuw op dit forum en pas 2 weken met access bezig, dus mijn excuses als ik een dubbele vraag stel.

Omdat mijn excelsheet on overzichtelijk begon te worden ben ik begonnen om mijn volierevogels uit te zetten in access. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Er zijn 2 tabellen, 1 waar alle data van mijn vogels is staat en 1 waar alle kweekdata instaat. Hier worden formulieren van gemaakt (zie foto's).

Nu wil ik in het kweekformulier de linkse en rechtse foto koppelen aan de keuzebalk "kenmerk vader" en "kenmerk moeder", zodat automatisch de juiste foto gekozen wordt.

Praktijk voorbeeld:
In "Alle data volierevogels" heb ik een spitsstaartje ingevoerd, met kenmerk "Sp-A" en bijbehorende foto.
In "Alle data kweekverslag" kies ik uit de ingevoerde kenmerken uit "alle data volierevogels" de juiste en zou de bijbehorende foto mee moeten veranderen (de foto's zijn er hun handmatig ingeplakt).

Ik heb heel internet afgestruind, maar kom er niet uit, kan ik iemand mij helpen? Ik ben ervan overtuigd dat het kan, maar hoe?

Alle foto's zijn geimporteerd in de database en ik werk nog met access 2003.

Alvast bedankt.

Mvgr.

RobNaamloos.jpgNaamloos1.jpg

Uiteraard welkom bij HelpMij! Als je 'heel het internet' al hebt afgestruind en niks hebt kunnen vinden, dan is er weinig hoop ;). Gelukkig heb je denk ik wel wat pagina's gemist, want op HelpMij had je de oplossing wel kunnen vinden. De truc is eigenlijk heel simpel: je moet de eigenschap <Picture> van de ImageControl dynamisch maken. En in jouw geval betekent dat dus dat je de control koppelt aan de afbeelding die je in de keuzelijst selecteert. Om de afbeelding ook nog te zien, doe je een RePaint op het formulier. Met 2 weken Access ervaring is dat wellicht lastig zelf te maken, en ik raad je dan ook aan om een voorbeeldje te posten.
Overigens heb je wellicht de neiging (want Microsoft duwt elke nieuwe gebruiker dezelfde (in mijn ogen totaal verkeerde) kant op en dan zou je geneigd zijn om de foto's als object in de database op te slaan. Niet doen: maak een map aan in dezelfde map als waar de database staat voor de afdelingen, en sla alleen de bestandsnaam+pad op in een tekstveld. Op die manier blijft je db heel klein, en je kunt veel makkelijker afbeeldingen aanpassen, en nog steeds bekijken zonder dat je de db nodig hebt.

Hallo OctaFish,

Bedankt voor je reactie.

Je antwoord over ImageControl etc. gaat me een flinke stap te ver. Maar nooit te oud om te leren. Ik heb de huidige database wat uitgedund en als bijlage meegestuurd.

Over het importen van de foto's heb je helemaal gelijk, toch is mijn doel om 1 bestand te hebben waar alles in staat, geen losse bestanden meer.

Als je het mij in Jip en Janneke taal kunt uitleggen, dan ben ik een flinke stap verder :thumb: .

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Rob

https://www.wetransfer.com/downloads/c7cd1d474d10bff9bb6c525eec6c51c420150214144504/39bb4e926e9731352efed8f33ee1b5fc20150214144504/bd3113

Laatst bewerkt:
Over het importen van de foto's heb je helemaal gelijk, toch is mijn doel om 1 bestand te hebben waar alles in staat, geen losse bestanden meer.
Doe jezelf een héél groot plezier, en vergeet deze gedachte. Het is een heel slecht idee in databases. Wat mij betreft vergelijkbaar met de uitvinding (ongetwijfeld door Microsoft) van vierkante wielen. De motivatie om die te gebruiken is natuurlijk perfect: je rolt nooit meer met je auto van een berg af. Maar voor het rijden met je auto is het een belabberd plan. En zo moet je de foto's in een database ook zien.

Hoi Pletter,

Bedankt voor je reactie, ik ga er van de week mee aan de slag, de foto's zijn nog het laatste puntje dat ik open heb staan, voor de rest ben ik tevreden met mijn zelfgebouwde vogeladministratie.

Groeten,

Rob

Het is gelukt, ik heb de code's iets moeten aanpassen, mijn dank is groot.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan