• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch grafiek aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PKingswood

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Is het mogelijk om de minimum en maximum waarde in een grafiek (de schaal) automatisch aan te passen aan de gegevens die op dat moment van toepassing zijn?

Als je gegevens wijzigt dan past de tabel zich aan.

Klopt. Mocht dat niet het geval zijn, dubbelklik op de as, en vink Minimum en Maximum aan.

Het werkt wel op deze manier maar de computer begint de grafiek vaak bij een aanzienlijk lagere waarde dan de werkelijke minumum waarde. De maximumwaarde die de computer gebruikt is de werkelijke maximum waarde + 1. Dat is wel goed. Is het mogelijk om de minimum waarde met een (toch al actieve) macro aan te passen?

Probeer dit eens:

Code:
With ActiveChart.Axes(xlValue)
        .MinimumScale = Worksheets("Waarden").Range("A1").Value
        .MinorUnitIsAuto = True
        .MajorUnit = Worksheets("Waarden").Range("B1").Value / 10
    End With

Hiermee wordt minimum ingesteld op de waarde in cel A1. Ook de major unit wordt ingesteld en variabel gemaakt. Pas zelf maar wat aan. Je moet wel eerst de grafiek selecteren opdat het zou werken.

Wigi

Hoe pas ik dit toe als de minimumwaarde niet in cel A1 staat maar ergens... (steeds op een andere plaats) in het bereik van A1:A20?

Dus, het komt zeker voor in A1:A20, maar je weet niet welke rij?

Zijn er nog andere cellen gevuld in A1:A20?

Ja, alle cellen zijn gevuld maar steeds met andere waarden. Hierdoor ligt de minimum waarde dus steeds in een andere cel.

Ah, nu heb ik het door :)

Gebruik dan

Code:
.MinimumScale = WorksheetFunction.Min(Range("A1:A20"))

Wigi

Juist WIGI, dit werkt! Ik moest wel even de punt verwijderen die helemaal voorin jou formule staat. Nu was het ook zeer eenvoudig om ditzelfde voor de maximum waarde toe te passen.
Bedankt! :thumb:

Laatst bewerkt:
PKingswood zei:
Ik moest wel even de punt verwijderen die helemaal voorin jou formule staat.
Toch nog even zeggen dat het punt vooraan het commando gebruikt wordt aangezien we een With statement gebruiken. Als jij dat niet gebruikt worden je wel commando's gewoon langer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan