automatisch informatie in vullen bij selecteren naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

mbakker71

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2012
beste,

ik heb een vraag: weet iemand hoe je een kan krijgen dat als iemand een naam kiest bij een keuze lijst dat dan in de kolom daarnaast (in een tabel) de straatnaam komt van die persoon. De namen komen van een aparte tabel.

met vriendelijke groeten,

Martijn Bakker

Je hebt het toch hopelijk niet over een keuzelijst in een tabel? (je hebt het over een 'kolom ernaast')

Je kiest een naam in een keuzelijst en dan wil ik graag in de kolom daarnaast automatisch de straatnaam willen zien

Nog steeds wik ik weten waar die kolom staat...

Keuzelijst benaderen

Hoi,

Zo'n keuzelijst ( zonder invoervak ? ) is een object met een naam.

Stel die naam is lstKeuzelijst1

Dan kun je de gekozen waarde als volgt opvragen :

In kolom 1 zou dat zijn : Me.lstKeuzelijst1.Column(0) 'de kolommen van links naar rechts bekijkend
In kolom 2 zou dat zijn : Me.lstKeuzelijst1.Column(1)

Als je dan DAAR WAAR je de waarde van het gekozene wilt hebben verwijst naar het bovengenoemde ( bijv. Me.lstKeuzelijst1.Column(1) ), dan zou 't
moeten kunnen lukken ?

Hopend dat het je verder brengt. Succes ermee !

Mvg,

Hans

Twee dingen: keuzelijsten op basis van tabellen horen in mijn ogen niet thuis in tabellen (daar heb je formulieren voor), en bovendien kan wat je wilt niet. Maar (zie vorige punt) op een formulier werkt het prima met de door Hans aangegeven verwijzingsmethode.
In een tabel moet je altijd kunnen zien wat er werkelijk is opgeslagen. Gebruik je in een tabel een keuzelijst, dan verlies je dat. Bovendien: gebruikers hebben niks te zoeken in tabellen, die laat je middels formulieren werken. Dus waarom energie steken in keuzelijsten in een tabel?
En nog een puntje: met wat je aan het doen bent ben je bezig je database onnodig groot te maken, en schep je (volgens mij overbodige) dataredundantie.

Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen als ik bij die stap ben.

Ik heb trouwens nog een vraag ik heb een filter form waarbij iemand zij naam kan invullen en dan zie je in de keuzelijst (zonder invoervak) alle namen met bijvoorbeeld "Martijn". Maar hoe krijg ik dat als iemand dubbelklikt op die rij dat dan de formulier opent met die informatie van die persoon. Ik heb al dat die open gaat maar constant gaat die op de verkeerde. weet iemand hoe dt moet

Een formulier openen op basis van een geselecteerde waarde uit een keuzelijst werkt alleen als je het formulier filtert met de juiste waarde. Blijkbaar gebeurt dat bij jou niet. Je zou overigens verwachten dat het formulier dan ofwel alle records laat zien, ofwel niks, omdat je op een verkeerde waarde filtert. Jij filtert dus vermoedelijk op een verkeerd veld.

(Extra) formulier openen o.b.v. geselecteerde in een keuzelijst

Goedemorgen,

Wellicht helpt de volgende gedachte :

Je kunt een formulier openen m.b.v. het statement :
DoCmd.OpenForm "frmFormuliernaam"

Dit is je allicht wel bekend ?

Je kunt echter óók dat te openen (extra) formulier dan gelijk laten openen met een filter.
Dat filter zou je in een string kunnen zetten, bijv. : "Select * FROM tblContactpersonen WHERE [naam] = " & "'" & strNaam & "'" & '"'

De vulling voor strNaam zou kunnen komen van je keuzelijst. Stel die is genaamd lstKeuzelijst en heeft in kolom 1 de voornamen staan. De gebruiker kiest dan en je programmeert wellicht zoiets als :

strNaam = Me.lstKeuzelijst.Column(1)

Je breidt dan vervolgens de bovenstaande "eenvoudiger" instructie om het formulier "frmFormuliernaam" te openen wat uit, en wel als volgt :

DoCmd.Openform "frmFormuliernaam" ,,, strSelectie

Je zult dan zien dat het formulier "frmFormuliernaam" wordt geopend, met als gegevens alleen het geselecteerde record ( bijv. voor Martijn als die inhoud aan strNaam zou worden gegeven ).

Hopend dat je met deze "aanvullende tips" weer wat verder kunt komen !

Mvg,

Hans

Je SQL is nodeloos ingewikkeld:
Code:
"Select * FROM tblContactpersonen WHERE [naam] = '" & strNaam & "'"
TS krijgt overigens zijn formulier al geopend vanaf de keuzelijst, zoals je had kunnen lezen. Alleen met het verkeerde record ;)
Wellicht helpt het ons als Martijn die code eens laat zien, want geheid dat dààr de fout zit...

Mag de vraag op <Opgelost>. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan